2009-04-06, 22:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Till domarnas försvar kan man ju i alla fall säga att det inte var några enkla bedömningar.. Djurgårdens och Kalmars (av dagens) tyckte jag var straff direkt när jag såg dom i alla fall. Sen djurgårdens var ju solklart inte det efter man såg reprisen. Men hur många repriser får domarna se...

Bara jag som tycker det är dags med videodomare för såna tillfällen?
Citera
2009-04-06, 22:38
Medlem
Hur surt det än känns efter en förlust mot HIF så måste jag erkänna att Henrik Larsson är riktigt jävla bra.

För att vara en Blåvitt premiär så spelade laget helt okej men det finns en del att slipa på.
Citera
2009-04-06, 22:45
Medlem
SC sXes avatar
Ett litet inlägg angående domarna nu när Jonas Eriksson gjort bort sig igen; vad är det fysiska kravet på en domare egentligen, och när i helvete ska vi få professionella domare?
Just i det här fallet så påverkar väl inte just det utfallet då det såg ut som att han stod rätt bra till och i min mening helt enkelt gjorde en felbedömning.
Men i många situationer så känns det som att domarna helt enkelt inte hänger med i händelserna, just pga deras i mitt tycke undermåliga fysik och kondis.
Det är ju knappast så att det är det mest avgörande för att vara en bra domare, och jag kräver ju inte att dem här (tyvärr) amatörerna ska hålla samma fysiska kondition som en 10-15 år yngre kille som får betalt för att träna fotboll, men det lär ju knappast underlätta att springa runt med några kilo övervikt a'la Eriksson t.ex. Rent psykiskt så är det väl inte heller helt ultimat att slita runt på ett halv/hel-tidsjobb om dagarna och sen kajka iväg med en bil för att döma fotboll på kvällen.
Vad tycker ni andra? Att gnälla på domaren är ju klassiskt och rätt tröttsamt efter en förlust, jag vet. För mig känns det iallafall som att om vi vill ha en liga som vi och resten av europa ska kunna ta på allvar så måste vi åtminstone kunna ha domare som har jobbet som ett rent professionellt yrke.
Citera
2009-04-06, 22:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Bosse Karlsson måste vara stolta efter den här omgången. Fem straffar där samtliga är feldömda och poängfördelningen påverkades i fyra av åtta matcher på grund av dessa.
4 mål ikväll, 3 på straff. Beror det på de usla "gräsplanerna", backarnas brist på matchträning och därmed tajming eller proffsdomarnas vilja att synas.
Citera
2009-04-06, 22:48
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Ett litet inlägg angående domarna nu när Jonas Eriksson gjort bort sig igen; vad är det fysiska kravet på en domare egentligen, och när i helvete ska vi få professionella domare?
Martin Hansson, Martin Ingvarsson, Stefan Johannesson, Markus Strömbergsson och Daniel Stålhammar är heltidsproffs.
Citera
2009-04-06, 22:49
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Just i det här fallet så påverkar väl inte just det utfallet då det såg ut som att han stod rätt bra till och i min mening helt enkelt gjorde en felbedömning.
Men i många situationer så känns det som att domarna helt enkelt inte hänger med i händelserna, just pga deras i mitt tycke undermåliga fysik och kondis.
Det är ju knappast så att det är det mest avgörande för att vara en bra domare, och jag kräver ju inte att dem här (tyvärr) amatörerna ska hålla samma fysiska kondition som en 10-15 år yngre kille som får betalt för att träna fotboll, men det lär ju knappast underlätta att springa runt med några kilo övervikt a'la Eriksson t.ex. Rent psykiskt så är det väl inte heller helt ultimat att slita runt på ett halv/hel-tidsjobb om dagarna och sen kajka iväg med en bil för att döma fotboll på kvällen.
Vad tycker ni andra? Att gnälla på domaren är ju klassiskt och rätt tröttsamt efter en förlust, jag vet. För mig känns det iallafall som att om vi vill ha en liga som vi och resten av europa ska kunna ta på allvar så måste vi åtminstone kunna ha domare som har jobbet som ett rent professionellt yrke.

Vi har proffsdomare i år! Fem stycken om jag inte är helt fel ute.

EDIT: En aning sen
Citera
2009-04-06, 22:51
Medlem
P3RK3L3s avatar
Så då var det fastställt: den svenska försäsongsträningen är ett stort luftslott! Fram med innebandyklubbor, squashrackets, cricketträn, lacrosseklubbor, hurlingklubbor och försäsongen 2010! Heja heja!
Citera
2009-04-06, 22:53
Medlem
East Clintwoods avatar
Överlägset bäst på den grågröna mattan i afton var Kebba Cesay. Han gjorde ett enda misstag på hela matchen och det misstaget var ganska marginellt.

Plus
Helt ok första halvlek
Försvaret, med Kebba som främste klippa (ja, till och med Janne Tauer Beckenbauer var klart godkänd)
Mwilas och Milic inhopp bådar gott

Minus
Andra halvlek
Bristen på chanser
Oremo, Youssef och Rajalakso - det var inte deras afton i afton

Summa summarum, så värsta många fler segrar av det här slaget lär vi inte ta med spelet i andra halvlek. Å andra sidan var DIF det bättre laget. Och inget av lagen hade dock särskilt många klara chanser (Dembo gjorde en strålande panterräddning i första och Sjölund (?) sköt långt utanför i fritt läge).

Undrar dock varför ÖSK fick för sig att efter en klart godkänd första halvlek där man både stört och oroat så backar man hem och försvinner ur matchen? Borde de inte ha flyttat upp eller i vart fall fortsatt att spela på samma sätt som man började matchen? DIF var inte tillräckligt tunga för att rubba ÖSK-försvaret i andra, sedan ÖSK backat hem. Och ÖSK hade inget framåt.
Citera
2009-04-06, 22:58
Medlem
Surt för ÖSK att få en feldömt straff emot sig. Det hade varit rättvist med oavgjort.

Tycker att Ceesay var bäst i DIF tillsammans med Sjölund. Kan de två spela lika bra i fortsättningen ser det bra ut. Rajalakso och Oremo har mer att ge. Samma sak med Youssef.

ÖSK visar att man kommer att göra en bra säsong. Porokara och Gerzic var riktigt bra stundtals och Kim är tung att möta på topp. Kan man bara se till att komma till avslut så kan det bli bra...

För övrigt höll inte domaren någon bra nivå, och det grundar jag inte enbart på straffen. Han gjorde felbedömningar hela tiden och var i regel för mesig.
Senast redigerad av namram 2009-04-06 kl. 23:02.
Citera
2009-04-06, 23:03
Medlem
SC sXes avatar
My bad, det hade jag missat totalt
Man är ju däremot inte direkt förvånad att nämnde Eriksson inte infinner sig i den gruppen. Frågan som kommer upp direkt är ju varför just bara dem fem domarna och inte alla? För svff känns det väl helt perfekt så man kan bedöma situationen efter säsongen, men för domarna själva så är det väl knappast ultimat?
Citera
2009-04-06, 23:30
Medlem
Vicious_s avatar
Feldömd straff för Djurgården. Surt!!!
Ingen jättematch för något av lagen, inte så mycket framåt. Kanske lite fördel ÖSK.
Typisk 0-0 eller 1-1 match.
Citera
2009-04-06, 23:40
Medlem
Menar ni allvar när ni påstår att Oremo INTE skulle ha haft straff ikväll?

Därifrån jag stod såg det ut som en solklar straff och de få rörliga bilder jag har sett från fotbollskanalen så tycker jag ändå att det är en ganska klar straff.

Men jag är inte den som är den. Finns det några bättre bilder/videos där man verkligen ser att det inte ska vara straff?

I övrigt...
- så hoppas jag på att Milic startar på Lördag nere i Göteborg, han ser onekligen intressant ut.

- Jag kan verkligen inte se Rajalaksos "storhet", kan du?

- Kebba Ceesay påminde lite om Daniel Agger idag stundtals, med ett par (halv)offensiva löpningar och passningar efter backen.

- Straffen! Den var verkligen inte sund för min hälsa, men ganska härligt retfull och proppen ur när den till slut via Alvbåge ramlade in i nät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in