• 2
  • 3
2010-05-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Teoretiskt sett skulle jag säga att man vet/minns allt redan, eftersom man har den potentialiteten i sig. Man kan lära sig att jonglera, man kan minnas hur det var att jonglera. Men rent praktiskt så tar det tid att lära sig saker, man hinner dö innan man lärt sig allt.

På ett teoretiskt plan så är det rent fysiskt/psykologist inget problem heller, man associerar bara saker med varandra. Så länge man har "karaktärerna" där så kan man spela upp vilket "scenario" som helst. Helheten må vara begränsad, men variationerna är oändliga.

Inlärningen börjar avta nästan på en gång man föds. Och inom utvecklingspsykologi säger man att man runt 25års ålder har fått en mer fast personlighet som man har som grund för resten av livet. Men, i och med att hjärnan kan fortsätta bygga nya synapsbanor (genom att man testar på att träna på saker man inte brukar göra, till exempel lösa korsord eller cykla enjhuling) så kan man hålla den delen av kroppen fit hela livet ut. Det är något man testar inom psykologi som fokuserar på ålderdom nu börjat intresserat sig för Mindfulness Meditation (vilket egentligen är ren Zen meditation), då den kan tillämpas på alla områden ens vardag.

intressant helt klart! jag tror också man har den där potentialen i sig, läser matte nu och jag har insett att vi har alla sorters formler i hjärnan redan, all matematik som är och inte är upptäckt finns redan där men det tar lite tid att få fram det bara.

EDIT: detsamma gäller musik och allt annat, konstigt, varför vissa blir stora musiker och andra fysiker.
Senast redigerad av ekorrerror 2010-05-08 kl. 17:29.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in