• 1
  • 2
2008-12-16, 07:27
Medlem
Alltså datorbildskärmen visar, vid vissa tillfällen, meddelande om att det har inkommit, ...som det i alla fall skrivs i fönstret, "Java Automatic Update". "Java (TM) SE Runtime Enviroment Sun Microsystem Inc.".

Som jag då skall välja, att antingen ta emot ...det är väl en uppgradering? Eller att inte ta emot. -Men vad jag än väljer, alltså också efter att jag har låtit anta en uppgradering, så kommer uppgraderingsfönstret till baka, gång på gång.

Vad är jag utsatt för? ..eller bättre frågat: vad skall jag göra för att få ett stopp?
Citera
2008-12-16, 11:15
Medlem
927s avatar
ta bort java update från autostarten. du kan även klicka på ikonen och där hittar du inställnigar just detta
Citera
2008-12-16, 11:38
Medlem
TACKAR OCH BUGAR!

Signaturen 927 här ovan för tipsen. …men var hittar jag ”autostarten”, i detta fantastiska OS:et Vista? Jag hittar ”Kontrollpanelen” och avdelningen ”Program” och en avdelning om ”Java”, ..men sen då?

Eller/och vilken ikon menas?
Citera
2008-12-16, 11:56
Medlem
927s avatar
det är ju inte helt oväntat java ikonen jag menar och den ser du ju antagligen brevid klockan (där den normalt finns) eller precis som du säger i kontroll panelen. om du klickar på den ikonen så finns det ju en flik som heter uppdatera

finns start > kör i vista så skriver du msconfig där >enter, fliken autostart
Citera
2008-12-16, 12:16
Bannlyst
Det är ett virus som Hijackat din Java. hardu kaffebryggaren kopplad till USB anslutningen så ta bort den genast och avinstallera Windows.
Citera
2008-12-16, 21:50
Medlem
-HÖGST BÄSTE signaturen 927 här ovan!

Eller nån annan lika kunnig i trådfrågan.
Kan Ni inte skriva samman en, …absolut precis! Redogörelse för vad jag skall göra, steg för steg.
..tackar på förhand!

====
..alltså detta här ovan skrivna går ju i vissa delar ..för faeeen inte att ens läsa till begripligt.

: Jag har 2 stycken ikoner ”Java” på mitt skrivbord; och inget under klockan. Och när jag musklickar på dessa, får jag upp ett fönster som meddelar att, om jag startar ”det här programmet” kan jag fortsätta …med något med Java. –Men vad jösses har jag med Java att göra? Det är ju ett programmeringsspråk.

: Går jag in på Kontrollpanelen ..och sedan till vilken då valmöjligheten?

: ..å vad JÖSSES!!!!!!! menas med skrivningen: ”finns start > kör i vista så skriver du msconfig där >enter, fliken autostart”?
Glosan ”vista” avser väl OS:et, och skall då skrivas med stor/versal begynnelsebokstav.
Citera
2008-12-16, 21:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Gör så här:

1. Gå in i kontrollpanelen och dubbelklicka på java-ikonen.
2. Nu får du upp en liten ruta med ett antal flikar högst upp, gå till fliken som heter "Uppdatera" och bocka ur "Sök efter uppdateringar automatiskt".
3. Nu behöver du inte bekymra dig om detta längre.

Du bör ju ändå uppdatera det ibland, speciellt om det kommer något larm om ett jättehål eller liknande.

En bonus är att du nu dessutom inte längre har processen jusched.exe igång. Det är nämligen den som hanterar hur den ska göra med uppdateringarna och hur ofta den ska kolla.
Citera
2008-12-16, 23:14
Medlem
TACK TACK TACK TACK! Signaturen Flytande argot.

Tack för att Du bryr Dig om mig. ..men alltså som jag skriver här ovan: ”Går jag in på Kontrollpanelen ..och sedan till vilken då valmöjligheten?”

MEN MEN! Jag gick igenom de olika valmöjligheterna och under valmöjligheten ”Program” …fanns en Java-ikon.

Som jag musklickade på -som Flytande argot berättar- och fick då upp ..efter runt 15 sekunder, fönstret ”Java-kontroll panelen”. –TJOSAN!

Jag valde fliken ”Uppdatera”, där jag bockade ur ”Sök efter uppdateringar automatiskt”.
–Varvid jag fick upp ett fönster, som rådde mig att INTE HELT bocka ur, utan att bocka för upplysning om uppdatering varje månad.
Som jag följde.

Och sedan klickade jag för ”Tillämpa”. –Tjosan igen! –Jo, jag kunde ju också ha avslutat med att klicka på ”OK”, men alltså tog ”Tillämpa”. -Vad det rätt?

=====
Men varför är denna Java-uppdatering mellan varven så närig? Och alltså har fortsatt att komma upp också när jag har antagit uppgraderingen? Det där tipset med ”processen jusched.exe” ..förstår jag nog inte.

–Och vad jösses har jag med Java att göra? Det är ju ett programmeringsspråk.

-En än gång tack till Er alla här ovan! …om det nu fungerar!!!
Senast redigerad av B-O Gavne, Västerås 2008-12-16 kl. 23:17.
Citera
2008-12-16, 23:50
Medlem
Flytande_argots avatar
Om du inte bockade ur uppdateringsalternativet så kommer du att få upp den där rutan igen. Men det är ju egentligen inga problem, du riskerar inget genom att uppdatera. Så länge som du ser att uppdateringen kommer från Sun Microsystems är det lugnt.

Och Java används när du går in på en del sidor på nätet så det bör man ha installerat.

Hoppas det klarnade!
Citera
2008-12-17, 00:35
Medlem
JAHA!

Utanför trådens egentliga ämne: Alltså detta som jag, mellan vissa tidsperioder, har ständigt fått upp på bildskärmen: "Java Automatic Update. Java (TM) SE Runtime Enviroment Sun Microsystem Inc.", är alltså en automatisk uppdatering av ..håll i Er!!!

-En uppdatering av, ett filöppningsprogram, för Java-filformaterade filer; som jag kan få till min datorn för något som jag har laddat in i min dator. ..eller?

-Men varför finns det en särskild java-kontroll panelen i Vista? Till att tydligen –särskilt- behandla java-filöppningsprogram.
När det kryllar av också andra filformateringar, som man kan drabbas av vid nerladdningar. Med att dessa, mest vanliga filformateringarnas filöppningsprogram finns med i de vanligaste webbläsarna.
–Finns inte javas filöppningsprogram i dessa webbläsarna? ..e´ jag svårförstålig?
Citera
2008-12-17, 00:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Grejen är väl Java kontrolleras av Sun och inte av Microsoft och därmed så är det Sun själva som sköter och kontrollerar hur det uppdateras. Microsoft hade en egen Java-motor inbyggt i Windows men tvingades ta bort den efter att det börjat pratas om stämningar, monopol och sånt. Står mer om det hela här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Virtual_Machine

Jag har tyvärr ganska begränsad erfarenhet av Vista, kör XP själv så jag förstår inte exakt vad du menar men du kan iallafall uppdatera när frågan kommer upp. Utan Java så tappar du en hel del funktionalitet på vissa sidor på samma sätt som om du inte har Flash installerat t.ex.
Citera
2008-12-18, 07:17
Medlem
NÄÄÄÄÄE!

-Jag blir inte av med Java-uppdateringen.
-Jag blir inte av med bocken för inställningen ”Sök efter uppdatering automatiskt”.

Ja alltså jag kan ta bort bocken i fönstret Java kontrollpanelen/Uppdatera, men den finns sedan kvar när jag när jag öppnar fönstret igen.
..kan problemet möjligen handla om, som signaturen Schnitzel Fritz skriver om här ovan, att det är ett virus som spökar. Som, som Schnitzel Fritz uttrycker sig, ”Hijackat” med stor begynnelsebokstav. …å vad jösses menar hon med tillkopplad ”kaffebryggare”, till USB-anslutning? –Det är sådant här slangsnackande som gör att man inte tar tipsen på allvar.

-Och e´re bara jag som så här intensivt får Java-uppgradering?

====
Än mer utanför tråden: Med en reflektion över hur ni -signaturen Flytande argot- tydligen tar mitt snack om ”databitar”, och därpå snacket om ”filformateringsprogram” och ”filöppningsprogram”, här ovan (inlägg nummer 10).
Om jag nu inte tar fel av vad Flytande argot skriver: ”Jag har tyvärr ganska begränsad erfarenhet av Vista, kör XP själv, så jag förstår inte exakt vad du menar”.

Grejen är ju att datorn arbetar med, som vi gärna talar om, ”ettor och nollor”. –Som ju INTE ÄR! några ettor och nollor inne i datorns arbete! Utan är en grupp –elektriska- signaler, på ett visst sätt, enligt en kod, ASCI-koden, eller dess efterföljare.

Att när vi trycker på tangenten t.ex. ”a”, blir det en grupp på 7 stycken signaler, 7 stycken ”databitar”, lagrade på datorns arbetsminne.
Å så för nästa bokstav eller skrivtecken, blir det ytterligare en grupp 7 stycken ”databitar. Å för nästa å för nästa.
Till att när man har skrivit ett helt stycke, ligger det, en lång rad med, grupper med ”databitar” på arbetsminnet.
Till att när man sedan skall sända iväg denna långa raden av databitar, formaterar man den till, en styck helhet. En ”fil”.
Formaterar man genom ett ”filformateringsprogram”. Och för att sedan kunna öppna upp filen, måste man ha motsvarande ”fil-öppningsprogram”.

Där det finns …en uppsjö av olika program att välja mellan för att formatera. Och ..tror jag? är en sådan helhet en …så att säga java-helhet/javafil.

Till att när jag har laddat in en java-fil i min dator, måste jag alltså ha ett java-filöppningsprogram för att kunna öppna java-filen. ..och att det är ett …tror jag? sådant java-filöppningsprogram som här nu skall/vill uppgraderas i min dator. …eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in