Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kroppen har svårt att tillgodogöra sig råa ägg. De går i stort sett opåverkade genom systemet. Däremot är råa ägg viktiga i samband med emulsioner som t ex majonnäs.
Kokta är och stekta klarar kroppen däremot att bryta ner och tillgodogöra sig näring. Ägg är ett av de näringsrikaste ämnen över huvud taget. Diskussionen har handlat om kolesterolets skadliga verkan på hjärt-kärlsystemet. Som vanligt finns det inga klara konklusioner.
~Paul~
Är det verkligen så? Hade tänkt mig att göra egna proteindrinkar nu eftersom jag inte kan ta mitt vanliga proteinpulver p g a tetracyklinbehandling (ingen kalcium eller järn). Jag tänkte mixa ihop sojamjölk, banan, ägg och juice samt någon slags mjöl, soja eller havregryn, men om nu äggulan inte kan tas upp av min kropp, vad gör jag då? Det där med sambandet kolesterol och ägg tror jag inte alls på- Ägg är dessutom ett av de nyttigaste födoämnena man kan inta, men det är ju synd om man inte kan ta det rått. Livet är hårt!!!Har ni något bra recept, tål inte vetemjöl?, tål inte mjölkprodukter heller så bra, men lite går.