• 1
  • 2
2008-12-16, 11:18
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Rå äggvita är en nödvändig ingrediens i en massa drinkar - bl a pisco sour - sprit och äggvita funkar bra ihop.

Ja, självklart syftade jag på att äta ägget rått. Mixar man drinkar med vita i får man ett härligt skum.
Citera
2008-12-16, 21:15
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kroppen har svårt att tillgodogöra sig råa ägg. De går i stort sett opåverkade genom systemet. Däremot är råa ägg viktiga i samband med emulsioner som t ex majonnäs.

Kokta är och stekta klarar kroppen däremot att bryta ner och tillgodogöra sig näring. Ägg är ett av de näringsrikaste ämnen över huvud taget. Diskussionen har handlat om kolesterolets skadliga verkan på hjärt-kärlsystemet. Som vanligt finns det inga klara konklusioner.

~Paul~

Är det verkligen så? Hade tänkt mig att göra egna proteindrinkar nu eftersom jag inte kan ta mitt vanliga proteinpulver p g a tetracyklinbehandling (ingen kalcium eller järn). Jag tänkte mixa ihop sojamjölk, banan, ägg och juice samt någon slags mjöl, soja eller havregryn, men om nu äggulan inte kan tas upp av min kropp, vad gör jag då? Det där med sambandet kolesterol och ägg tror jag inte alls på- Ägg är dessutom ett av de nyttigaste födoämnena man kan inta, men det är ju synd om man inte kan ta det rått. Livet är hårt!!!Har ni något bra recept, tål inte vetemjöl?, tål inte mjölkprodukter heller så bra, men lite går.
Citera
2008-12-16, 21:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Är det verkligen så? Hade tänkt mig att göra egna proteindrinkar nu eftersom jag inte kan ta mitt vanliga proteinpulver p g a tetracyklinbehandling (ingen kalcium eller järn). Jag tänkte mixa ihop sojamjölk, banan, ägg och juice samt någon slags mjöl, soja eller havregryn, men om nu äggulan inte kan tas upp av min kropp, vad gör jag då? Det där med sambandet kolesterol och ägg tror jag inte alls på- Ägg är dessutom ett av de nyttigaste födoämnena man kan inta, men det är ju synd om man inte kan ta det rått. Livet är hårt!!!Har ni något bra recept, tål inte vetemjöl?, tål inte mjölkprodukter heller så bra, men lite går.
Ja, tyvärr är det så. Kroppen tar emot väldigt lite näring ur råa ägg. Pratade med en läkare på I-start om det här och han bekräftade det. Han skriver exakt såhär: "Proterinerna förändras när man kokar ägg (denatuerar) så att upptaget i tunntarmen förbättras jämfört med proteinintag från rått ägg. Men smaken är som baken delad och tron kan försätta berg."

När det gäller kolesterolet så tyder senaste rönen på att det i äggvitan finns enzymer som neutraliserar äggulans kolesterol.

~Paul~
Citera
2008-12-16, 21:56
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren

Nog för att kommer låta jävligt äckligt men funkar inte en liten liten mängd maizena i din drink istället för mjölet.
Eller så gör du den som en varm soppa aktigt och låter äggvitan reda av det hela..
Citera
2008-12-27, 16:39
Medlem
Ät inte råa ägg

Statistiskt sett innehåller 1 ägg av ca 30000 bakterien salmonella så även om det är väldigt låg risk att man får det i sig så är det bäst att tillaga det ändå.
Citera
2008-12-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukOchSkinn
Statistiskt sett innehåller 1 ägg av ca 30000 bakterien salmonella så även om det är väldigt låg risk att man får det i sig så är det bäst att tillaga det ändå.
Källa, tack.
Citera
2008-12-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Källa, tack.

http://www.aeb.org/LearnMore/EggSafety.htm

Här står det t.o.m 1/20000, är iofs i USA. Det kan säkert vara lägre nivåer i sverige/europa men googla på "salmonella in eggs" så hittar du en massa info.
Citera
2008-12-27, 22:29
Medlem
PhatPhils avatar
med tanke hur gott det är med rå ägggula på biff rydberg så tar jag gärna risken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in