• 1
  • 2
2008-12-15, 23:13
Medlem
Denna kanske skulle passa lika bra i realtioner och samlevnad men testar här ni vet nog bäst.

Imorgon vid sjusnåret ska jag träffa en tjej som jag bjudit över, sa att hon kunde komma över och hjälpa mig med matlagningen och påpekade även att det inte är min starka sida. Hon var tydligen heller ingen hejare på att laga mat och nu sitter jag här kvällen innan helt tom i bollen.

Jag tänkte någonting som hon kan hjälpa till med så att det blir en gemensam aktivitet, jag är riktigt värdelös på att laga mat, har väldigt lite erfarenhet.
Några tips på saker som är svåra att misslyckas med men som krävs lite arbete?
Citera
2008-12-15, 23:22
Medlem
Varför inte börja dejten med att gå till affären. Köp något ni båda gillar. Misslyckas ni finns det ju alltid pizza. Om inte annat kan ni få en anekdot att berätta för barnbarnen.
Citera
2008-12-15, 23:37
Medlem
siddharthas avatar
Bör finnas hundra trådar om sådant här. Vad är "dålig" i köket för dig?

Soltorkad tomat och fetaostfyllda kycklingfiléer.
Skär med en smal kniv ett djupt jack rätt in i filen från kortsidan. Tryck en en tomat och en lämplig bit fetaost. Stek dem i panna i olja så att de får fin yta runt om. Lägg dem sedan i en form och in i ugnen 130 grader en cirka 15 min.

Fortsett på medelhavstemat och gör en grekist sallad på resten av osten och annat grönt. Ev tsatsiki, men om det nu är en dejt så....Var snäll med vitlöken.

Hemgjord Pizza
Det du förlorar i stil vinenr du i charm. Om ni båda är rätt typer för detta så blir det hur kul som helst. Gör iordning ett par hackade grönsaker eller köp dem tillsammans. Ordna deg i långpanna. Nu har ni en 20 roliga minuter framför er att leka runt lite innan ni trycker in det i ugnen och hånglar tills ni tar ut en underbar långpanna pizza... Stämningen är hög. Men varning för WT
Citera
2008-12-15, 23:37
Medlem
Vad har du för budget?
Citera
2008-12-15, 23:54
Medlem
Extremt enkla enchiladas

Det du behöver:
Santa Maria Chunky Salsa Hot
Creme Fraiche
Två kycklingfiléer - (till två port) men kör tre st, dom här blir inte sämre dagen efter, de senaste gångerna jag har gjort denna enkla rätt så har jag köpt grillad kyckling, det har blivit minst lika bra.
Riven ost - gärna den lite fetare Tex Mex varianten.
Champinjoner
Röd, gul eller orange paprika
En halv gul lök
Tortilla bröd

Kort arbetsbeskrivning:

Tärna kycklingfilén alt. plocka av köttet från den grillade, tärna eller gör till tunna stavar.

Stek kycklingen(om ej grillad), gärna med lite smör. Tillsätt skivade eller "kvartade" champinjoner, strimlad paprika och finhackad lök och låt fräsa med tills det har börjat mjukna. (ha inte i för mycket grönsaker, kycklingen ska vara väl representerad)

Krydda med salt, peppar och sambal.

I med allt i en bunke/större skål, i med creme fraiche och salsan, smaka av när du känner att det är bra, det ska inte vara såsigt utan det ska täcka fyllningen bara.

Ha i 2/3 av osten (ett paket) i fyllningen

Blanda rund tills allt är jämnt fördelat

Ta fram en ugnssäker form som inte är för bred, man vill att det ska vara packat tätt ihop.

Lägg upp ett torilla bröd och lägg fyllningen på brödet och rulla ihop, gör efter önskad storlek. Jag brukar gör så att det blir 1 ½ varv runt fyllningen.

Lägg de fyllda tortillasen i formen och häll på resten av osten och skjuts in i ugnen, 170gr tills osten smält och kanterna blivit lite knapriga.

Servera med överbliven salsa och creme fraiche och en härlig blandad sallad.

Allt som allt tar det väll 35-40 minuter. Gott och relativt enkelt.
Citera
2008-12-16, 00:00
Medlem
spamfilters avatar
Spontant så säger jag nog Tacos. Hur enkelt som helst och samtidigt kan ni stå nära varandra när ni hackar grönsaker.
Citera
2008-12-16, 00:06
Medlem
arsobots avatar
Hörru!

Jaga rätt på ett sjyst recept på mat här från FB (Sök för att hitta något du gillar)

Pip ner till din lokala handlare och införskaffa födan.

Klassisk musik, ett par pavor vin och du är hemma.

Om inte så kan du säkert ringa in lite käk ifrån någon vänlig granne/mamma/släkting/bror/pizzeria

Lycklig spis!

Ps. Läste i en bok att du ska undvika neandertalar-mat sådant som kräver att ni skall gnaga på ben osv, kalv var också uppskrivet på listan, mest för att det brukar vara en sådan sak som tjejerna tycker lite synd om...
Citera
2008-12-16, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spamfilter
Spontant så säger jag nog Tacos. Hur enkelt som helst och samtidigt kan ni stå nära varandra när ni hackar grönsaker.

Jag håller med spamfilter! Satt och funderade i hela 5 minuter men kunde inte komma på något alls.. Tacos är ju både gott och lite pilligt att göra. Dock kanske ni ska undvika den råa löken..
Citera
2008-12-16, 00:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag håller med spamfilter! Satt och funderade i hela 5 minuter men kunde inte komma på något alls.. Tacos är ju både gott och lite pilligt att göra. Dock kanske ni ska undvika den råa löken..
Tänkte på samma sak, en bra rätt just när man lagar ihop. Hacka och prata. =) Ta med löken, båda kommer ju äta så det gör inget, ni kommer grisa ltie och bli köriga i magen, men vad gör väl det? =)
Citera
2008-12-16, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Vad har du för budget?

400-500 kr känns max.

Angående min erfarenhet så har jag kanske lagat mat 20-25 ggr i mitt liv. Tacos låter grymt dock känns köttfärssåsen som ett problem. Aldrig varit i närheten av att göra något sånt.
Citera
2008-12-16, 07:46
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerbalm
400-500 kr känns max.

Angående min erfarenhet så har jag kanske lagat mat 20-25 ggr i mitt liv. Tacos låter grymt dock känns köttfärssåsen som ett problem. Aldrig varit i närheten av att göra något sånt.

Om du kan göra en köttfärssås kommer du att kunna göra massor med goda och varierande rätter. Dessutom är det lätta att variera köttfärssåsen i sig. Till exempel kan du byta ut nöt- eller blandfärsen mot lammfärs, hälla över lammfärssåsen i en ugnsfast form och toppa med potatismos och riven ost. In med formen i ugnen en stund och vips har du gjort shepherd's pie.
Senast redigerad av Fickludd 2008-12-16 kl. 07:57. Anledning: Lade till shepherd's pie-exemplet
Citera
2008-12-16, 07:52
Medlem
kiwiliciouss avatar
blanda cremefraiche och ädelost och ös på över lax som du lagt i en ugnssäker form, blir riktigt gott. till det kan du ha vad som helst, pressad potatis kanske? en fräsch sallad är också att rekomendera!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in