2008-12-18, 22:08
Medlem
scoremaxs avatar
Har det ändrat sig så vet ändå ingen med en äldre dämpare hur det förhåller sig...

Du skall få ett PM ..
Citera
2008-12-31, 04:32
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Har Balle anka rätt är det lagligt hela vägen..då får du ett svar utifrån det, men jag vill se en källa först.
Jag beklagar att jag glömt bort tråden...

Begränsningen vid 125 dB slopades för ett antal år sedan. Själv tog jag del av uppgiften i en skrift jag då regelbundet fick hem i brevlådan, men här informerar Jägarförbundet om lagändringen:

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/skrivelserochre/okademojlighete.asp
EDIT: Här fanns visst en motsvarande förklaring som jag bemödade mig att skriva nedan.

Ett intressant test för att förstå principerna är att åka till en 300-metersbana, och skjuta .22LR-patroner med överljudshastighet nära överkanten av skjutvallen, gärna då ur en bössa med relativt lång pipa (min egen har 61 cm). Undvik halvautomatiska vapen, och skjut från höften alternativt avfyra vapnet från stående ställning med vapnet stående på en skjutbänk (lämpligen med benstöd monterade). Ladda två .22LR-patroner; en underljuds- (subsonic) och en överljuds-patron (high velocity). Med fördel skjuts de två skotten från höften. Notera först hur snabbt själva skottljudet dör ut av subsonic-patronen, ladda om, skjut och hör hur kulan ur high velocity-patronen väsnas i flykten ett kort ögonblick efter att själva skottljudet dött ut. Lättast är utan hörselskydd, men den känslige kan eventuellt använda bra aktiva hörselkåpor.

Här är kärnan av problemet. Även om smällen kan dämpas bort så kommer kulan fortfarande att väsnas p.g.a. den bogvågsknall som uppkommer av kulans passade genom luften i överljudshastighet.

En .223 Remington är inga problem att dämpa så att själva knallen från skottet blir i nivå med ett odämpat vapen i kaliber .22LR, det klarar även de billigaste dämparna. Kulan kommer dock ge ifrån sig det karaktäristiska ljudet tills kulans fart faller under ljudhastigheten (t.ex. när den fångas av skjutvallen eller flyger tillräckligt långt). Även om skottljudet kan dämpas bort ytterligare så är det ingen större mening därför att kulan fortfarande kommer att ge ifrån sig sitt ljud. Lösningen skulle då teoretiskt kunna vara att ladda patroner till underljudshastighet, men där begränsas vi av räffelstigningen i pipan som måste vara brant nog för att stabilisera kulan. I normala fall, utan dämpare, är det "bara" förödande för precisionen med ostabilierade kulor (kan observeras som avlånga hål, större än kalibern, på en papptavla) -- men -- har vi en ljuddämpare så är risken stor att kulan slår i bafflarna och i värsta fall gör mos av hela innanmätet i dämparen. Det blir isåfall ett mycket dyrt "tyst skott", oaktat alla eventuella risker med metallsplitter.

Det bästa sättet för dig att skjuta "tyst" med din .223:a är nog att välja ett skjutavstånd som inte är längre än att kulan träffar kulfånget innan knallen har dött ut. Då kommer du ha en smäll i paritet med en odämpad .22LR, och det låter så pass lite att grannarna definitivt inte kommer störas av smällen och antagligen inte höra den överhuvudtaget (såvida de inte bor inom 100-150 meter).
Senast redigerad av Balle Anka 2008-12-31 kl. 04:37.
Citera
2008-12-31, 06:00
Medlem
scoremaxs avatar
Jag har en del frågetecken, men jag återkommer när jag har förstått texten.

Trevligt att du lagt ned mödan på att skriva ut den egna texten också, men jag förstår inte riktigt vad du menar den förklarar??

Edit:
Aha, det refererar inte till 120-gränsen utan till dämpade .223: or i allmänhet..

Jägarförbunds-länken verkar visa det du påstår så långt....skall läsa.

Tack så mycket!
Senast redigerad av scoremax 2008-12-31 kl. 06:04.
Citera
2008-12-31, 06:56
Medlem
scoremaxs avatar
Hmm, det verkar som det fortfarande bara är tillåtet med dämpare för klass 1 & 2 vilket per automatik skulle innebära att ljudnivåerna överstiger 125 Decibel.

För Klass 3 & 4 meddelas fortfarande ej tillstånd.

Jag kan inte tolka det som annat än att 125 Db gränsen gäller fortfarande, möjligt dock att siffran i sig inte står i lagtexten längre, men i praktiken är det fortfarande så då alltså.

Hur tolkar ni andra det?
Citera
2008-12-31, 10:36
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte tolka det som annat än att 125 Db gränsen gäller fortfarande, möjligt dock att siffran i sig inte står i lagtexten längre, men i praktiken är det fortfarande så då alltså.

Hur tolkar ni andra det?

Kollade med en dam på tillståndsmyndigheten, 125db gäller ännu enligt henne.
Citera
2008-12-31, 13:42
Medlem
Brynstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
På en Mini-14 borde det väl bara leda till lite extra gastryck, dvs bättre snärt i omladdningen? Ljuddämpare kan dock leda till omladdningsproblem på pistoler med pipor som svänger ner i bakkant (som t.ex. på 1911, SIG, Glock och andra), eftersom den extra vikten gör att pipan inte kan röra sig snabbt nog för att låsa upp och fullfölja mantelrörelsen. Detta problem kan helt eller delvis elimineras genom lättare ljuddämpartyper eller en s.k. "Nielsen device".
Kan någon då ge exempel på vanliga pistolmodeller det är lättare att förse med ljuddämpare?
Citera
2008-12-31, 14:34
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynsten
Kan någon då ge exempel på vanliga pistolmodeller det är lättare att förse med ljuddämpare?

I större kaliber och på rak arm: Beretta 92 och Taurus PT92 har vad jag tror fortfarande bör kallas "kort piprekyl", men eftersom pipan enbart rör sig i rak linje sägs de fungera bättre med dämpare. Anledningen till att utbudet i 9mm och över är begränsat är att "straight blowback" är ganska ovanligt i större pistolkalibrar än .32, och såhär på morgonkvisten och innan kaffet kan jag inte för mitt liv komma ihåg några exempel. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg går det att komma runt problemet genom mer komplicerade och/eller lättare dämpare, men vad jag sett är dessa också bra mycket dyrare, alt. mindre effektiva.

I mindre kalibrar finns det många pistoler med fast pipa som inte påverkas av dämparens vikt. Ett bra exempel är Walthers PP-serie och många öststatskloner av dessa. Om du går ner till .22 finns det även pistoler med inbyggd dämpare, t.ex. Ruger Mk II: http://www.ssgtactical.com/tbamkii.jpg
Citera
2008-12-31, 14:41
Medlem
Tack för flera bra svar!

Utan att gå helt OT:

Ljungbackaerik: Om jag söker på en Mark II behöver jag då ange att den är dämpad eller är det polisen som handlägger som skall ha såpass bra koll?
Har vänner som fått licenser på saker de inte borde pga. polisens slarv.
(jaktlicenser på mindre jaktlämpliga vapen om någon undrar)

Å andra sidan kanske det inte är helt enkelt att få tag på en Mark II i vilket fall...
Citera
2008-12-31, 15:46
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Tack för flera bra svar!

Utan att gå helt OT:

Ljungbackaerik: Om jag söker på en Mark II behöver jag då ange att den är dämpad eller är det polisen som handlägger som skall ha såpass bra koll?
Har vänner som fått licenser på saker de inte borde pga. polisens slarv.
(jaktlicenser på mindre jaktlämpliga vapen om någon undrar)

Å andra sidan kanske det inte är helt enkelt att få tag på en Mark II i vilket fall...

Jag bor inte i Sverige så jag har inte en susning, men jag antar att de ska handläggas som vilket annat ljuddämpat vapen som helst. Här i USA är det handlarens ansvar att se till att köparen har erforderliga licenser och jag antar att motsvarande princip gäller i Sverige, så att smyga igenom en ljuddämpad picka är nog inte så lätt.

Vad det gäller just Mk II så kan det dock vara bra att veta att den kan tas isär som "upper" och "lower" (lite grann av samma princip som en AR15), så har du en standard Mk II går det lätt att sätta på en dämpad "upper". Det får mig att tro att det blir fråga om två licencser: En för pistolen och en för dämparen.

Jag vet inte mycket om svenska polisens handläggande, men enligt vad jag hört från andra handlar det ofta om åsikter och tyckanden så det beror troligtvis på vem du talar med. Du kan ju alltid köpa standardmodellen, söka licens och känna dig för hur din lokala handläggare ställer sig.
Citera
2008-12-31, 16:55
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:

Hur tolkar ni andra det?
Du är en smula negativ här, tycker jag!

Tidigare var det 125 dB på ett avstånd av 30 meter från mynningen. Om vi kikar på 'pistolkalibrar' så är .357 Magnum i klass 2, och ett gevär i kalibern skulle således kunna innehas med ljuddämpare. Sen har vi en annan viktig aspekt, och det är att NVV's föreskrifter gäller jakt. Har du licens för ett vapen med ändamål jakt så har du även tillåtelse att använda det för övningsskjutning (målskytte), och där gäller inte NVV's föreskrifter. Således kan du ha ett gevär i .357 Magnum, med ljuddämpare, och skjuta subsonic-ammunition på skjutbanan medan du övningsskjuter utan att begå något lagbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Kollade med en dam på tillståndsmyndigheten, 125db gäller ännu enligt henne.
Då har "damen" fel!

De har oftast inte någon koll på vare sig vapen eller lagar.
Citera
2008-12-31, 18:03
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Då har "damen" fel!

Du har nog tyvärr rätt och det gäller inte bara vapen. Som lite OT kan jag berätta om när jag skulle dra en bil på trailer, och ringde till polisen för att vara säker på att jag kunde göra detta på B-körkort. De kopplade mig till en "expert" på detta, och han förklarade att totalvikten skulle beräknas som släpets vikt, plus den vikt som angavs i den bärgade bilens registreringsbevis. Jag tyckte detta lät underligt och förklarade för honom att det var fråga om en tävlingsbil utan motor, stora delar av karossen var av glasfiber och bilen i övrigt var rensad på det mesta, dvs den verkliga vikten var inte ens hälften av vad som stod i regbeviset. Han vidhöll att han hade rätt, så jag började fråga ut honom om detaljerna runt detta. Först frågade jag om detta gällde även om jag bara transporterade en tom kaross. Svaret var att så var fallet. Jag frågade sedan om det även gällde för en tom kaross med alla demonterbara delar bortskruvade. Han vidhöll fortfarande att han hade rätt, och förklarade att identiteten satt i karossens chassinummer, och därför gällde vikten i regbeviset. Min följdfråga blev givetvis vad som gällde om jag demonterade del efter del från bilen och slutligen bara hade en plåtbit med chassinummer kvar att transportera. Hans svar var: "Givetvis, totalvikten beräknas på den registrerade vikten". Jag hade inte ork att fortsätta diskussionen, men det skulle varit intressant att höra hur han hade ställt sig till en skrotad bil utan regbevis... Eller en bil utan chassinummer...?
Citera
2008-12-31, 22:18
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Du är en smula negativ här, tycker jag!
Nej då, jag är dock avvaktande när jag inte är säker på vad som gäller, eller jag inte direkt förstår vad som sägs..(i lagen alltså)

Citat:
Tidigare var det 125 dB på ett avstånd av 30 meter från mynningen. Om vi kikar på 'pistolkalibrar' så är .357 Magnum i klass 2, och ett gevär i kalibern skulle således kunna innehas med ljuddämpare. Sen har vi en annan viktig aspekt, och det är att NVV's föreskrifter gäller jakt. Har du licens för ett vapen med ändamål jakt så har du även tillåtelse att använda det för övningsskjutning (målskytte), och där gäller inte NVV's föreskrifter. Således kan du ha ett gevär i .357 Magnum, med ljuddämpare, och skjuta subsonic-ammunition på skjutbanan medan du övningsskjuter utan att begå något lagbrott.

Det verkar vara ett fungerande kryphål rent logiskt.

Citat:
Då har "damen" fel!

Det är förvisso sant att dom emellanåt inte vet vad dom pratar/beviljar om..
Jag avvaktar nog ändå lite till innan jag köper påståendet rakt av, men det är glädjande om det är så, jag skall nog lägga lite tid på att kolla upp detta faktiskt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in