2008-12-18, 08:29
Medlem
Till Mini-14 finns det ljusterbara gasblock att köpa, för att anpassa gastrycket efter ammunitionstypen vid exempelvis användning av ljuddämpare.
Citera
2008-12-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlieday
Vad jag läst för ett tag sedan så ger en bra ljuddämpare + låghastighetsammunition enbart ifrån sig ljudet från mekanismrörelsen, hur det fungerar med större vapen vet jag dock ej...
PSG-90 låter "klick" i normal samtalston ungefär, så det blir väldigt tyst.

Och så ingen behöver skrika ihjäl sig, ja det finns verkligen PSG-90 med ljuddämpare, men högst en handfull i FM och dom används idag inte av något förband vad jag vet. De var vad jag förstått bara teknikstudier/prototyper som AI/FMV tillverkade innan serievapnet fastslogs. Det exemplaret jag sett och skjutit med finns i en av försvarsmaktens vapensamlingar.
Citera
2008-12-18, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av discord
PSG-90 låter "klick" i normal samtalston ungefär, så det blir väldigt tyst.

Och så ingen behöver skrika ihjäl sig, ja det finns verkligen PSG-90 med ljuddämpare, men högst en handfull i FM och dom används idag inte av något förband vad jag vet. De var vad jag förstått bara teknikstudier/prototyper som AI/FMV tillverkade innan serievapnet fastslogs. Det exemplaret jag sett och skjutit med finns i en av försvarsmaktens vapensamlingar.

Accuracy International har aldrig gjort någon L96A1 med ljuddämpare vad jag vet.

Att det låter som "klick" i normal samtalston ungefär är skit snack det vet alla som skjutit med bra ljuddämpare.
Citera
2008-12-18, 12:46
Medlem
charliedays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Accuracy International har aldrig gjort någon L96A1 med ljuddämpare vad jag vet.

Att det låter som "klick" i normal samtalston ungefär är skit snack det vet alla som skjutit med bra ljuddämpare.

"While the sound of a gunshot may be further reduced by subsonic rounds, wet suppressors, and special gaskets, no conventional firearm can be made near-silent because of sound mechanically produced by the bolt and trigger assemblies."
Senast redigerad av charlieday 2008-12-18 kl. 12:59.
Citera
2008-12-18, 13:10
Medlem
Balle Ankas avatar
Citat:

Faktum är att det existerar en version med integral ljuddämpare, bl.a. känd under beteckningen AWS...

7,62x51 i underljudshastighet går att få mycket tyst. Det är inget experiment som rekommenderas för några jaktbössor däremot p.g.a. risken för dåligt stabiliserade kulor som gör mos av innanmätet i dämparen.

On topic så finns inte den begränsning som efterfrågas i trådstarten, längre.
Senast redigerad av Balle Anka 2008-12-18 kl. 13:14.
Citera
2008-12-18, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
Faktum är att det existerar en version med integral ljuddämpare, bl.a. känd under beteckningen AWS...

http://www.ketmer.com/ai/defense/awcovert/index.htm

http://www.ketmer.com/ai/defense/aws/index.htm

Citera
2008-12-18, 14:26
Medlem
Citat:

Den version jag sköt med var inte den med integrerad ljuddämpare som AI säljer. Men lika fullt en integrerad ljuddämpare så även om det var FMV som tog fram det har AI med stor sannolikhet haft ett finger med i spelet.

Och vi som verkligen har skjutit med bra ljuddämpare och subsonic ammunition vet att det faktiskt låter väldigt lite, MP5SD som exempel låter rätt illa med 39B men med subsonic kan man utan problem prata med någon medans man skjuter automateld. Så spänn inte röv för att du varit på nån shoting range i Thailand och skjutit m1911 med en colaburk trädd på pipan.
Citera
2008-12-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Den version jag sköt med var inte den med integrerad ljuddämpare som AI säljer. Men lika fullt en integrerad ljuddämpare så även om det var FMV som tog fram det har AI med stor sannolikhet haft ett finger med i spelet.

Och vi som verkligen har skjutit med bra ljuddämpare och subsonic ammunition vet att det faktiskt låter väldigt lite, MP5SD som exempel låter rätt illa med 39B men med subsonic kan man utan problem prata med någon medans man skjuter automateld. Så spänn inte röv för att du varit på nån shoting range i Thailand och skjutit m1911 med en colaburk trädd på pipan.

hade faktiskt glömt bort den versionen.

Aldrig varit i Thailand men skjutit en hel del burk med min 1911

Var med i utvärderingen utav vilket vapen försvaret skulle välja som prickskytte vapen 1987 så jag har mitt Hensoldt ärr ovanför ögat .

Citera
2008-12-18, 20:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Detta får mig att fundera över om dämparna som säljs i Sverige är mindre effektiva än vad som kan införskaffas utomlands dvs. inte ger "största möjliga tystnad". Har jag rätt eller fel?

Du har rätt.
Dom flesta dämpare som säljs här har en konstruktion som prioriterar andra egenskaper, t,ex. kortare längd och är konstruerade för "full house"-laddningar.
Citera
2008-12-18, 21:23
Medlem
tack för bra svar men jag är fortfarande förvirrad.
Balle Anka skriver att begränsningen inte finns längre och Scoremax att jag har rätt i att svenska dämpare inte är det mest effektiva så vi är inte riktigt framme än.

Ursäkta alla turerna men jag omformulerar frågan igen. Skit nu i vad som finns utomlands, vad militären har,omladdningsmekanismen i mini-14 etc.

Kan jag på laglig väg, i Sverige, som privatperson skaffa en ljuddämpare till mini 14 som med rätt ammunition blir riktigt tyst eller inte? Tipsa gärna om handlare.

Jag vill kunna skjuta i skogen kring mitt sommarhus utan att det ekar över hela byggden och grannarna skall helst inte fatta vad som försegår
Citera
2008-12-18, 21:39
Medlem
scoremaxs avatar
Jag är inte medveten om att begränsningen är hävd, om jag får en källa på det, så skall jag kunna ge dig ett korrekt svar..

Med det menas att jag vet huruvida du får tag i dämpare som är lämpade för subsonicammunition i Sverige, lagligen, men att du i ett senare skede skulle begå ett vapenbrott..

Har Balle anka rätt är det lagligt hela vägen..då får du ett svar utifrån det, men jag vill se en källa först.
Citera
2008-12-18, 22:04
Medlem
Scoremax: Jag tror personligen att du har rätt och att de svenska dämparna drar ner nivån till dräglig men fortfarande hög.

Väntar med spänning på att någon skall komma med svar, vore ju märkligt om ingen av forumets skribenter sitter inne med en licens på en dämpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in