2008-12-15, 22:33
Medlem
Om jag förstått det rätt får inte en svensk (laglig) ljuddämpare sänka skottljudet under 120db (skit samma om det råkar vara +- ett par db)

Min fråga är helt enkelt hur lågt ljudet blir om jag monterar en på min mini-14 och använder subsonic ammunition. Smäller det fortfarande ordentligt eller är den tyst nog för att inte störa grannarna i sommarstugan?

Tack på förhand!
Citera
2008-12-15, 22:55
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Om jag förstått det rätt får inte en svensk (laglig) ljuddämpare sänka skottljudet under 120db (skit samma om det råkar vara +- ett par db)

Min fråga är helt enkelt hur lågt ljudet blir om jag monterar en på min mini-14 och använder subsonic ammunition. Smäller det fortfarande ordentligt eller är den tyst nog för att inte störa grannarna i sommarstugan?

Tack på förhand!
Skjuter du ammunition med V0 < 340 m/s borde det bli väldigt tyst om du har en bra dämpare. Gissningsvis blir det "inte störa grannarna tyst". Huruvida det finns några restriktioner för detta vet jag inte. Men det är ju knepigare att få licens till en ljuddämpare för klass 3 & 4 av just den anledningen att det blir för tyst.
Citera
2008-12-15, 23:29
Medlem
Beldarans avatar
(Scoremax)
Du kan få den att bli "Jätte"-tyst, som en .22LR..att den sen inte laddar om är en annan sak.
Citera
2008-12-16, 23:00
Medlem
pruttmannens avatar
Skjöt med farsans polares .22LR(?) gevär med ljuddämpare, lät typ som en softairgun :P
Citera
2008-12-16, 23:50
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beldaran
(Scoremax)
Du kan få den att bli "Jätte"-tyst, som en .22LR..att den sen inte laddar om är en annan sak.

På en Mini-14 borde det väl bara leda till lite extra gastryck, dvs bättre snärt i omladdningen? Ljuddämpare kan dock leda till omladdningsproblem på pistoler med pipor som svänger ner i bakkant (som t.ex. på 1911, SIG, Glock och andra), eftersom den extra vikten gör att pipan inte kan röra sig snabbt nog för att låsa upp och fullfölja mantelrörelsen. Detta problem kan helt eller delvis elimineras genom lättare ljuddämpartyper eller en s.k. "Nielsen device".
Citera
2008-12-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
På en Mini-14 borde det väl bara leda till lite extra gastryck, dvs bättre snärt i omladdningen? Ljuddämpare kan dock leda till omladdningsproblem på pistoler med pipor som svänger ner i bakkant (som t.ex. på 1911, SIG, Glock och andra), eftersom den extra vikten gör att pipan inte kan röra sig snabbt nog för att låsa upp och fullfölja mantelrörelsen. Detta problem kan helt eller delvis elimineras genom lättare ljuddämpartyper eller en s.k. "Nielsen device".
Helt riktigt angående mini-14, gasdrivna vapen överhuvudtaget påverkas lite eller inte alls av ljuddämpare.

Vapen med kort piprekyl påverkas dock eftersom den rekylerande massan ökar. Så man får även se upp med ljuddämpare på AG90 och TKSP.
Citera
2008-12-17, 08:49
Medlem
scoremaxs avatar
Det kan ni glömma.
Det är skillnad på att skruva på en dämpare och använda vanlig standardammunition,då ökar gastrycket.så långt har ni rätt.

Men nu frågar TS om subsonic ammunition, vilket är något helt annat i sammanhanget.
Citera
2008-12-17, 13:39
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det kan ni glömma.
Det är skillnad på att skruva på en dämpare och använda vanlig standardammunition,då ökar gastrycket.så långt har ni rätt.

Men nu frågar TS om subsonic ammunition, vilket är något helt annat i sammanhanget.

Hoppsan, jag läste tydligen inte ditt inlägg på rätt sätt. Jovisst, svagare ammunition kan få omladdningen att spöka.
Citera
2008-12-17, 15:55
Medlem
scoremaxs avatar
Att fela är mänskligt, jag bara väntar på när jag själv gör det nästa gång..
Citera
2008-12-17, 17:53
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Att fela är mänskligt, jag bara väntar på när jag själv gör det nästa gång..

Jag brukar säga: "Att fela är mänskligt, så det kommer eventuellt att hända mig också en vacker dag".
Citera
2008-12-17, 18:16
Medlem
charliedays avatar
Vad jag läst för ett tag sedan så ger en bra ljuddämpare + låghastighetsammunition enbart ifrån sig ljudet från mekanismrörelsen, hur det fungerar med större vapen vet jag dock ej...
Citera
2008-12-18, 08:07
Medlem
Tack för flera bra svar men det låter som de flesta av er missar en väsentlig del.

Enligt svensk lag får ju inte ens en klass 1 bössa bli hur tyst som helst utan skall ligga kring 125 db. Detta får mig att fundera över om dämparna som säljs i Sverige är mindre effektiva än vad som kan införskaffas utomlands dvs. inte ger "största möjliga tystnad". Har jag rätt eller fel?

En .22:a kommer jag aldrig få dämpare till och min fråga gäller som sagt en Mini-14

Ett varv till tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in