• 1
  • 2
2008-12-15, 19:18
Medlem
Man tror något om man inte är säker. Man vet något om man är säker. Om man tror att man vet men detta i själva verket är felaktigt, vet man då? Eller måste sådant man vet faktiskt stämma för att man objektivt ska kunna veta? Isåfall är allt man vet sant. Men det kan ju ha förändrats sedan det kom till ens kännedom, utan ens vetskap. Hur vet man att man vet något?
Citera
2008-12-15, 19:22
Medlem
Luxuss avatar
låter som att du skulle läsa någon kurs i vetenskapsteori
Citera
2008-12-15, 19:29
Medlem
Showzs avatar
http://www.sanningen.nu/

kan du förklara närmare?
kan DIN tro bli till en sanning?
svaret är självklart javisst
inget behöver stämma för att du objektivt ska veta.
allt som krävs är att du övertygar dig själv om din övertygelse
då blir den sann
ingen kan påvisa annat
Citera
2008-12-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Showz
http://www.sanningen.nu/
inget behöver stämma för att du objektivt ska veta.
allt som krävs är att du övertygar dig själv om din övertygelse
då blir den sann
ingen kan påvisa annat
Isåfall kan man veta att Gud finns. Det stämmer ju inte för det kan man inte bevisa. Det håller inte att andra vet samma sak för två personer kan oberoende av varandra veta att Gud finns.
Citera
2008-12-15, 20:07
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Man tror något om man inte är säker. Man vet något om man är säker. Om man tror att man vet men detta i själva verket är felaktigt, vet man då? Eller måste sådant man vet faktiskt stämma för att man objektivt ska kunna veta? Isåfall är allt man vet sant. Men det kan ju ha förändrats sedan det kom till ens kännedom, utan ens vetskap. Hur vet man att man vet något?

Nej, man kan inte veta något som inte är sant. Däri ligger själva grundbulten i kunskapsteorin (epistemologin). Den klassiska definition av att "A vet att p" är (om jag minns rätt) är sann, motiverad övertygelse:

(1) p är sant
(2) A är övertygad att p
(3) A har goda skäl att tro att p

Däremot sätter du ju fingret på några andra intressanta frågeställningar, om vad som händer när grunden för kunskap förändras. Om vi utesluter det simpla fallet där sakläget förändras och din övertygelse inte längre är sann (i detta fall är du helt enkelt oinformerad och det är inte särskilt filosofiskt intressant), så kan man t.ex. fundera över vad som händer om grunden för din kunskap förändras.

Ex: Du är övertygad om att det står en vas på bordet i ditt vardagsrum. Det är sant och du har goda skäl att tro det (du ställde dit den själv). Under dagen har emellertid din sambo råkat slå omkull vasen, som gått i tusen bitar. Eftersom det var din favoritvas (du hade förmodligen fått den från svärmor ), så berättar hon inte, utan köper en ny, precis likadan vas. Innan du kommer hem, så tänker du på vasen. Du "vet" att den står där. Det är sant, eftersom sambon ställt dit en ny vas. Du har goda skäl att tro att den står där, eftersom du själv ställde en vas där tidigare. Men, nu har hela grunden för din rationella övertygelse förändrats. Vet du fortfarande att det står en vas på bordet?
Citera
2008-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxy
Nej, man kan inte veta något som inte är sant. Däri ligger själva grundbulten i kunskapsteorin (epistemologin). Den klassiska definition av att "A vet att p" är (om jag minns rätt) är sann, motiverad övertygelse:

(1) p är sant
(2) A är övertygad att p

Däremot sätter du ju fingret på några andra intressanta frågeställningar, om vad som händer när grunden för kunskap förändras. Om vi utesluter det simpla fallet där sakläget förändras och din övertygelse inte längre är sann (i detta fall är du helt enkelt oinformerad och det är inte särskilt filosofiskt intressant), så kan man t.ex. fundera över vad som händer om grunden för din kunskap förändras.

Ex: Du är övertygad om att det står en vas på bordet i ditt vardagsrum. Det är sant och du har goda skäl att tro det (du ställde dit den själv). Under dagen har emellertid din sambo råkat slå omkull vasen, som gått i tusen bitar. Eftersom det var din favoritvas (du hade förmodligen fått den från svärmor ), så berättar hon inte, utan köper en ny, precis likadan vas. Innan du kommer hem, så tänker du på vasen. Du "vet" att den står där. Det är sant, eftersom sambon ställt dit en ny vas. Du har goda skäl att tro att den står där, eftersom du själv ställde en vas där tidigare. Men, nu har hela grunden för din rationella övertygelse förändrats. Vet du fortfarande att det står en vas på bordet?

Eftersom man inte vet om vasen fortfarande står på bordet om man inte är hemma kan man säga att förutsättningen för att kunna veta är att man kan skaffa sig informationen man behöver i samma ögonblick som man vet. Med andra ord, man vet endast om vasen står på bordet om man just i detta nu ser den stå där. Så fort man går därifrån och inget av ens sinnen kan avslöja vad som hände om den av någon anledning trillar i golvet och går sönder, då övergår vetandet till tro.

Nu var vasen ett oerhört konkret exempel men man kan utvidga det till kunskap man inte inhämtat genom att själv vara på platsen. Vet vi att flygplanen flög in i World Trade Center? Ja, eftersom vi har goda skäl att tro det. Vet vi att svältkatastrofen i Niger som BBC rapporterade om existerade? Rimligtvis inte, eftersom det framkommit att det var en uppdiktad historia. Varför vet vi i det förstnämnda fallet men inte det sistnämnda? För att flera av varandra oberoende källor rapporterat det? Trots att BBC är trovärdiga räcker inte en källa. Då kan man rimligtvis inte veta någonting som ett enstaka TV-team rapporterar om. Men inte heller om det är flera källor: man kan inte utesluta konspiration. Problematiken tydliggörs om olika vittnen i en rättegång lämnar likartade berättelser som de kommit överens om i förväg, även om de inte hör varandra under rättegången.
Citera
2008-12-16, 05:16
Medlem
Är det inte så att man kan teoretiskt sätt motbevisa Gud, enbart på grund av den stora brist på bevis? Skall vi respektera att någon har rätt när de säger "Gud existerar!" utan att kunna stärka sin teori för någon som inte tror på Gud? eller behöver inte personen kunna styrka sin teori innan man inför den som en grundlära i skolorna osv?
tack o lov så undervisar vi inte Gud som ett alternativ till värkligheten då teorin inte har något direkt vetenskapligt bevis, men i vissa länder så har regionen ett starkt inflytande i poletik och skolor osv
Citera
2008-12-16, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxy

(1) p är sant
(2) A är övertygad att p

Intressant att du tar upp det här problemet. Själv anser jag att Alvin I. Goldman löser detta i sin artikel A causal theory of knowing genom att deklarera att det som är fallet måste vara kausalt förbundet till själva tron på dess existens för att man kan sägas ha kunskap om det. I detta fallet så finns det ingen kausal förbindelse mellan den nya vasen och personens tro på att det finns en vas på bordet, och eftersom där inte finns en kausal länk mellan tron och vasen så har han inte kunskap. Detta innebär en förstärkning, möjligen gör Goldman det för starkt så att han utesluter fall där vi kan sägas ha kunskap - om det finns det en stark misstanke. Oturligt nog känner jag inte till några exempel till detta, min kunskap på detta område är mig inte tillfyllest.

Goldman formulerade själv det så här:

"S knows that p if and only if the fact P is causally connected in an "appropiate" way with S´s believing p.

"Appropiate", knowledge-producing causal processes include the following:

(1) perception
(2) memory
(3) a causal chain, exemplifying either Pattern 1 or 2 (mönster på godtagbara kausala kedjor vilka han tagit upp innan), wich is correctly reconstructed by inferences, each of wich is warranted (background propositions help warrant an inference only if they are true)
(4) combinations of (1), (2) or (3)"

Goldman själv övergav denna idé till förmån för en annan men jag har svårigheter med att se problemen med den. Men det ditt inlägg ger mig en anledning att återuppta studiet av gettierproblemets tänkbara lösningar.
Citera
2008-12-16, 06:39
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Eftersom man inte vet om vasen fortfarande står på bordet om man inte är hemma kan man säga att förutsättningen för att kunna veta är att man kan skaffa sig informationen man behöver i samma ögonblick som man vet. Med andra ord, man vet endast om vasen står på bordet om man just i detta nu ser den stå där. Så fort man går därifrån och inget av ens sinnen kan avslöja vad som hände om den av någon anledning trillar i golvet och går sönder, då övergår vetandet till tro.

Det är en inskränkning av kunskapsbegreppet som skulle göra all kunskap till ett gungfly. Just kontinuitet är förmodligen ett av de starkaste motiven vi har för att anse oss veta något. Exemplet syftar inte till att visa att du vet att vasen står på bordet, utan på att det är lätt att skapa paradoxer även med tämligen förnuftiga definitioner av kunskap - dvs vi har som människor en tydlig föreställning om vad kunskap är, men det är svårt att fånga i rigorösa definitioner.

Citat:
Vet vi att flygplanen flög in i World Trade Center? Ja, eftersom vi har goda skäl att tro det.

Precis, sann välgrundad övertygelse.

Citat:
Vet vi att svältkatastrofen i Niger som BBC rapporterade om existerade? Rimligtvis inte, eftersom det framkommit att det var en uppdiktad historia.

Instämmer fullständigt. Men märk väl att det inte är kriteriet om välgrundad tro som fallerar, utan sanningskriteriet. Vi kan ha välgrundad anledning att vara övertygade om något som faktiskt inte är sant. Länge hade "vanligt folk" övertygelsen att jorden var platt, vilket föreföll förnuftigt eftersom lärda män talade om att det var så.

Citat:
Varför vet vi i det förstnämnda fallet men inte det sistnämnda? För att flera av varandra oberoende källor rapporterat det? Trots att BBC är trovärdiga räcker inte en källa. Då kan man rimligtvis inte veta någonting som ett enstaka TV-team rapporterar om. Men inte heller om det är flera källor: man kan inte utesluta konspiration. Problematiken tydliggörs om olika vittnen i en rättegång lämnar likartade berättelser som de kommit överens om i förväg, även om de inte hör varandra under rättegången.

Men då lämnar vi kunskapsteorin och ger oss in på vetenskapsteorin och källkritiken. Det kan vara nog så intressant, men påverkar egentligen inte definitionen av kunskap.
Citera
2008-12-16, 08:30
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Intressant att du tar upp det här problemet. Själv anser jag att Alvin I. Goldman löser detta i sin artikel A causal theory of knowing genom att deklarera att det som är fallet måste vara kausalt förbundet till själva tron på dess existens för att man kan sägas ha kunskap om det. I detta fallet så finns det ingen kausal förbindelse mellan den nya vasen och personens tro på att det finns en vas på bordet, och eftersom där inte finns en kausal länk mellan tron och vasen så har han inte kunskap. Detta innebär en förstärkning, möjligen gör Goldman det för starkt så att han utesluter fall där vi kan sägas ha kunskap - om det finns det en stark misstanke. Oturligt nog känner jag inte till några exempel till detta, min kunskap på detta område är mig inte tillfyllest.

Goldman formulerade själv det så här:

"S knows that p if and only if the fact P is causally connected in an "appropiate" way with S´s believing p.

Det är onekligen ett smart angreppssätt. Den klassiska kausalitetsteorin hakar helt enkelt på ett fjärde kriterium på den traditionella definitionen:

(4) p orsakar att "A tror att p"

Den definitionen är lätt att finna motexempel mot (du tror att vasen hemma gått sönder, därför att du fått ett mail som säger det - vad du inte vet är att det är katten som råkat trampa på rätt tangenter på datorn och dessutom sedan råkat ha sönder vasen). Goldmans "appropriate" och krav på sammanhängande inferens slår sönder den typen av bisarra motexempel.

Men inte heller Goldman är helt immun mot ifrågasättanden. Han övergav faktiskt, som du mycket riktigt trodde, efter ett exempel han själv framställt:

Citat:
Henry is driving in the countryside with his son. For the boy's edification Henry identifies various objects on the landscape as they come into view. "That's a cow", says Henry, "That's a tractor", "That's a silo", "That's a barn", etc. Henry has no doubt about the identity of these objects; in particular, he has no doubt that the last-mentioned object is a barn, which indeed it is. Each of the identified objects has features characteristic of its type. Moreover, each object is fully in view, Henry has excellent eyesight, and he has enough time to look at them reasonably carefully, since there is little traffic to distract him. Given this information, would we say that Henry knows that the object is a barn? Most of us would have little hesitation in saying this, so long as we were not in a certain philosophical frame of mind. Contrast our inclination here with the inclination we would have if we were given some additional information. Suppose we are told that, unknown to Henry, the district he has just entered is full of papier-mâché facsimiles of barns. These facsimiles look from the road exactly like barns, but are really just facades, without back walls or interiors, quite incapable of being used as barns. They are so cleverly constructed that travelers invariably mistake them for barns. Having just entered the district, Henry has not encountered any facsimiles; the object he sees is a genuine barn. But if the object on that site were a facsimile, Henry would mistake it for a barn. Given this new information, we would be strongly inclined to withdraw the claim that Henry knows
the object is a barn.

Men med Goldman lämnar vi de teorier jag har någotsånär koll på. Jag får återkomma i ämnet när jag haft tid att konsultera mina gamla böcker i ämnet.
Citera
2008-12-16, 15:13
Medlem
Man kan aldrig vara 100% säker på att man verkligen vet det man vet,
och sanning i sig självt är alltid en överenskommelse mellan personer/grupper.

Sanning är inte sanning utan att man vet det,
så det ligger i definitionen att det som inte är sant är något som ingen vet.

Om man vet att solen snurrar runt jorden, då är det inte osant.
Om man inte vet att jorden är rund, då är det inte sant.

Tänk på en historisk händelse som exempel.
Uttalandet "Nazisterna vann Andra Världskriget" är inte sant
för det är ingen som vet det.
(Om någon vet det så är det sant för den personen,
sanning är subjektiv, inte objektiv)

Så, kort svar, nej man kan inte veta något som inte är sant.
Citera
2008-12-16, 18:50
Medlem
CurryCurres avatar
När jag läser Goldman's exempel om Henry finner jag inga drastiska skillnader mellan papier-maché-kulisserna och Descartes' meditation kring att sinnena kan bedra honom och alla människor han ser egentligen är robotar. Problemet är i så fall mer grundläggande än den lokala ton som Goldman's exempel slår an. För att tala med Descartes: "Hur kan vi någonsin veta att våra sinnen inte bedrar oss?"

Om vi stannar vid den här något vulgariserade problematiseringen av vetandets möjligheter fastnar vi i den gamla välkända solipsismen. Dit vill vi inte. Som jag ser det finner vi två utvägar:
1) Avfärda det radikala tvivlet i Descartes' frågeställning som ogrundat (varpå samtidigt Goldman's exempel bör fallera)
2) Behåll det radikala tvivlet och utför en fenomenologisk reduktion av det vetbara till det endast upplevda och det sammanhang som våra upplevelser bildar. Det innebär att vi avstår från att säga "jag vet att det står en lada på ängen", till förmån för att säga "jag vet att jag tycker mig se en lada på ängen, och eftersom den vid närmare påseende även beter sig som andra lador jag har stött på drar jag slutsatsen att det förmodligen är en lada".

Drar jag en korrekt analogi mellan Goldman och Descartes eller är jag för frikostig när jag jämför dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in