2008-12-15, 19:10
Medlem
Hej !

Har alltid bränt mina filmer på "TDK DVD+R 16x" som också nu har tagit slut, så gick in på dvdmarknanden.com för att införskaffa mig nya dvd-skivor och ser att tex dvd-skivor vid namnet "Datawrite Dshirt (PLUS+R) 16x DVD+R" kostar hälften så mycket som mina TDK, så undrar förstås om det går lika bra att bränna mina dvd filmer på dessa skivor som TDK's ?

Mailde även dom och frågade samma fråga och fick som svar :
"De två skivorna har två helt olika mediakoder. Mediakoden är den viktigaste saken vad gäller kompatbilliteten med en brännare och om skivan fungerar i en brännare eller inte. "

Mvh !
Citera
2008-12-15, 19:13
Medlem
b0gfettos avatar
Olika mediakoder? Båda är väl DVD+R?
Citera
2008-12-15, 19:17
Medlem
Fallmans avatar
Kvalitén på skivorna bestämmer oftast priset.

har själv en fråga.
Skillnaden mellan DVD+r och och DVD-r, dem är ju ungefär lika bra, men en är bättre, vilken + varför, och på vilket sätt?
Citera
2008-12-15, 20:29
Medlem
D4GGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman

har själv en fråga.
Skillnaden mellan DVD+r och och DVD-r, dem är ju ungefär lika bra, men en är bättre, vilken + varför, och på vilket sätt?

nja har för mig att när DVD kom ut var det två olika sorter som slogs om att vara störst ungefär som blueray och hd-dvd idag och de är olika bra på olika saker. i början så läste de flesta dvd spelarna till tvn bara upp - till exempel men i dag gör det ingen skillnad i princip vad du köper
Citera
2008-12-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Olika mediakoder? Båda är väl DVD+R?

Ja jag uppfattar det så också, men det var svaret jag fick utav dom.
Så dessa billigare skivor fungerar alltså lika bra som TDK's för bränning utav dvd-filmer ?
Citera
2008-12-15, 22:27
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin_nerf
Ja jag uppfattar det så också, men det var svaret jag fick utav dom.
Så dessa billigare skivor fungerar alltså lika bra som TDK's för bränning utav dvd-filmer ?

Ja, de fungerar nog lika bra... Men en kompis till mig, köpte 100st "billiga" skivor, många av dem var trasiga.. ska du köpa ska du lägga på nån hundring eller två.
Om du nu också ska lagra för framtiden så är det ju alltid bra.
Citera
2008-12-15, 22:41
Medlem
Siefmans avatar
billigare skivor behöver inte betyda sämre kvalite. I många fall så görs skivor av olika märken i samma fabrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in