2008-12-15, 12:30
Medlem
_b0s avatar
Comviq har något som heter numerick, och som standard och jag undrar om flera operatörer har det. Det är ju bara att lägga in kommandot att numericken ska gå igång direkt så blir telefonen en sökare.

Men hur går man tillväga?
Senast redigerad av _b0 2008-12-15 kl. 12:56.
Citera
2008-12-15, 17:29
Moderator
Tystnads avatar
Min första operatör var just Comviq och jag tyckte den tjänsten var kanon bra!
Dock tvingades jag pga usel mobiltäckning utanför där jag bor byta operatör.

Din fråga: Jag hade under ca 2 år Vodafone abonnemang i jobbet och då ville jag ha denna "personsökare grej" så jag la helt enkelt in följande nr i mobilens "vidarekoppling vid ej svar" = +46707119000(Vidare koppling till Tele2´s "personsökare" som skickar SMS med nummer)

Och det funkade alldeles utmärkt! ,nu var det dock 1-2 år sedan jag använde detta pga jag tvingades byta operatör till Telia och efter det har jag ej orkat ändra något pga något jävla konstigt abonnemang speciellt företagsmobilsvar (som jag stängt av!)

Du kan ju prova och se om det funkar ,tänk bara på att skriva av nummret som står där ursprungligen i din mobils inställning för vidarekoppling vid ej svar.

Att tänka på!
"Kan ej nås" =Telefonen ÄR avstängd
"Inget svar" =Telefonen på ,men ingen svarar .
Du får betala vidarekopplingen (samtalet)till Comviqs "personsökare/sms" tjänst ,var dock ej dyrt

EDIT: Hoppas du fattar vad jag menar ,annars fråga på så skall jag försöka hjälpa dig
Senast redigerad av Tystnad 2008-12-15 kl. 17:35.
Citera
2008-12-15, 19:47
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Min första operatör var just Comviq och jag tyckte den tjänsten var kanon bra!
Dock tvingades jag pga usel mobiltäckning utanför där jag bor byta operatör.

Din fråga: Jag hade under ca 2 år Vodafone abonnemang i jobbet och då ville jag ha denna "personsökare grej" så jag la helt enkelt in följande nr i mobilens "vidarekoppling vid ej svar" = +46707119000(Vidare koppling till Tele2´s "personsökare" som skickar SMS med nummer)

Och det funkade alldeles utmärkt! ,nu var det dock 1-2 år sedan jag använde detta pga jag tvingades byta operatör till Telia och efter det har jag ej orkat ändra något pga något jävla konstigt abonnemang speciellt företagsmobilsvar (som jag stängt av!)

Du kan ju prova och se om det funkar ,tänk bara på att skriva av nummret som står där ursprungligen i din mobils inställning för vidarekoppling vid ej svar.

Att tänka på!
"Kan ej nås" =Telefonen ÄR avstängd
"Inget svar" =Telefonen på ,men ingen svarar .
Du får betala vidarekopplingen (samtalet)till Comviqs "personsökare/sms" tjänst ,var dock ej dyrt

EDIT: Hoppas du fattar vad jag menar ,annars fråga på så skall jag försöka hjälpa dig

Jag har ställt in så som du sagt men det funkar inte, har dock 3 på den mobilen jag vill ha som personsökare isåfall... men de ska funka med det också eller?
Citera
2008-12-15, 20:06
Medlem
Ja men nummret är ju beroende på vilken operatör du har, du måste ju kontakta 3 för den infon om ingen annan på forumet har det.
Citera
2008-12-15, 21:37
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Jag har ställt in så som du sagt men det funkar inte, har dock 3 på den mobilen jag vill ha som personsökare isåfall... men de ska funka med det också eller?

Nu vet jag inte hur 3´s vidarekopplingar fungerar ,dvs om dem är "låsta" enbart till 3 nätet och dess mobilsvar .Sedan kanske det har betydelse om mobilen man har är "brandad" (heter det så?) dvs operatörslåsta och innehåller programvara för en viss operatör
Men generellt borde borde det ju gå att vidare koppla "vid ej svar" till vilket nummer som helst ,funkade i alla fall på Vodafone tiden och deras nät ,nu hade jag ingen operatörslåst mobil heller då jag vidarekopplade

prova man att ringa +46707119000 kommer man ju till Comviq´s personsökare som då uppmanar att man skall mata in mobil nr att skicka som sms eller om man vill skicka nr man ringer från som sms ,skulle man trycka fyrkant... ,ja du kan ju själv testa ringa det om du ej gjort det.
Citera
2008-12-15, 23:44
Medlem
Nu kanske jag är helt fel ute, men är det funktionen att man får ett SMS om man har missat ett samtal som trådskaparen är ute efter? Och han har 3 som operatör? I så fall finns det ju nåt som heter i stil med "missat samtal-notifiering" att aktivera, vilket innebär att man får ett SMS om man missat ett samtal när man är utan täckning eller när telefonen är avstängd. Jag har för mig att man aktiverar det genom att ringa till mobilsvaret och göra inställningarna i den menyn.

Risken är dock att jag missuppfattat vad som efterfrågas, och då ber jag er vänligen att bortse från ovanstående.
Citera
2008-12-16, 04:09
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorell
Nu kanske jag är helt fel ute, men är det funktionen att man får ett SMS om man har missat ett samtal som trådskaparen är ute efter? Och han har 3 som operatör? I så fall finns det ju nåt som heter i stil med "missat samtal-notifiering" att aktivera, vilket innebär att man får ett SMS om man missat ett samtal när man är utan täckning eller när telefonen är avstängd. Jag har för mig att man aktiverar det genom att ringa till mobilsvaret och göra inställningarna i den menyn.

Risken är dock att jag missuppfattat vad som efterfrågas, och då ber jag er vänligen att bortse från ovanstående.

Jasså? Vart i mobilen stänger man av alla inkommande samtal då så just den missat samtal-notifieringen går går?
Citera
2008-12-16, 11:00
Medlem
soers avatar
Citat:
Jasså? Vart i mobilen stänger man av alla inkommande samtal då så just den missat samtal-notifieringen går går?

Ja det beror ju på vilken telefon du har. Om den funktionen ens finns i din telefon.
Citera
2008-12-17, 14:25
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Ja det beror ju på vilken telefon du har. Om den funktionen ens finns i din telefon.

Jag har en gammal mobil en Sony Ericsson K608i. Vet någon vad 3 har för nummer så man ska kunna göra sin mobil till en personsökare?
Citera
2008-12-18, 00:57
Medlem
Citat:

Antingen vidarekopplar man alla samtal till röstbrevlådan, eller så finns det en annan funktion som jag använde mig av väldigt ofta när jag hade SE-mobil: Under Inställningar-->Samtal finns "Hantera samtal". Där kan man välja att släppa fram alla eller inga samtal alternativt bara samtal från de kontakter du lagt in i en "whitelist"eller vad man nu skulle kunna kalla det. Oerhört smidigt faktiskt. Det andra alternativet kräver ju att man har en SE eller en annan telefon med liknande funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in