2008-12-15, 01:44
Medlem
CrazySativas avatar
Jag är alltså högerhänt men vänsterfotad, är detta ens möjligt? Heller är jag egentligen vänsterhänt och börjat använda höger i tidig ålder för att det är norm?
Om inte vad beror det på och hur vanligt är det?
Citera
2008-12-15, 02:18
Medlem
RonaldReagans avatar
Jag vet många som är vänsterfotade och högerhänta men känner ingen som är vänsterfotad och vänsterhänt. Jag ser inget konstigt eller onormalt med det.
Citera
2008-12-15, 03:23
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazySativa
Jag är alltså högerhänt men vänsterfotad, är detta ens möjligt? Heller är jag egentligen vänsterhänt och börjat använda höger i tidig ålder för att det är norm?
Vem har lurat dig att det skulle vara så speciellt/unikt/konstigt? Är också vänsterfotad och högerhänt, no big deal.
Citera
2008-12-15, 03:34
Medlem
tanker_tankers avatar
Citat:

haha Jag är faktiskt vänsterhänt när jag skriver och högerhänt när jag kastar spelade handboll en gång i tiden. Min vänster hand är jag starkare med och så är jag högerfotad! Det du
Citera
2008-12-15, 18:56
Medlem
CrazySativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Vem har lurat dig att det skulle vara så speciellt/unikt/konstigt? Är också vänsterfotad och högerhänt, no big deal.

inte speciellt/unikt men lite konstigt tycker jag att det är, någon har nämligen lurat i mig att det beror på vilken hjärnhalva som styr motoriken som bestämmer om man blir vänster lr högerhänt. att hjärnan alltså är spegelvänd på vänsterhänta.
Om detta stämmer borde man ju inte kunna vara både och. och i den meningen borde jag alltså vara vänsterhänt egentligen.

Och är det inte så får gärna någon bättre vetande upplysa mig om hur det funkar.
Citera
2008-12-15, 20:57
Medlem
Nej det stämmer inte, din vänstra hjärnhalva styr höger kroppshalva och vice versa.
Citera
2011-03-20, 12:43
Medlem
Citat:

Jag är också en sån konstig typ.

Högerhänt, skriver med höger hand dvs.
Vänsterfotad, precisionsskjuter på fotboll osv med vänster.

Här är det konstiga:
Med höger fot slår jag dock inlägg och mjukare bollar mer effektivt.
Jag spelar även bandy, golf osv som en vänsterhänt, fastän jag inte är det.
Min vänsterhand är starkare och jag kan göra fler övningar med en hantel än den högra, men den högra har mycket bättre "balans".

Jag fattar fan ingenting, hur kan allt vara så knasigt?
Citera
2011-03-20, 15:33
Medlem
BilboBus avatar
Citat:

Kan ju berätta en liten intressant historia om mig själv. som en ung parvel var jag vänsterfotad även likaså vänsterhänt, jag spelade ju naturligtvis fotboll som alla andra coola kids. Efter ett par års av spelande (ca 2-3år) så blev jag mer eller mindre fler-fotad, detta varade inte i en allt för lång period. Något år senare övergick jag till att bli högerfotad som jag är än idag.

Jag rullar spliff likt de flesta som är högerhänta samt använder datormusen med högerhand också... det ni
Citera
2011-03-20, 16:38
Medlem
ArmeCykels avatar
Jag är själv högerhänt och vänsterfotad, lever ett helt vanlig liv
Citera
2011-03-20, 19:47
Medlem
thefarside.s avatar
själv är jag vänsterhänt och högerfotad, så att, eh...
Citera
2020-01-06, 00:18
Medlem
Såg nyligen dokumentären om Maradona. Han var ju som bekant vänsterfotad. Men han spelade lite tennis med sin sambo i filmen och då använde han höger hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in