2008-12-14, 21:26
Medlem
Hejsan!

Förra sommaren började jag få otroligt starka sendrag i fötterna upp till låren. Kunde vakna på nätterna av smärtan, fick då ställa mig upp, halvsovandes, och trycka på mina ben, eller hur man ska förklara det.

Jag undrar om det är någon vet varför man får sendrag, och hur man kan förhindra/förlätta anfallen?
Citera
2008-12-14, 22:22
Medlem
jessiejamess avatar
hepp hepp

Hittade det här på google: Sendrag, d.v.s. kramp i en muskel i foten eller vaden, är ett mycket vanligt besvär. Orsaken till den smärtsamma krampen är ännu inte riktigt klarlagd, men man vet att den börjar med elektriska signaler i nerven som går genom vaden ner till foten. Sendrag förekommer ibland vid uttorkning och saltbrist eller vid låg ämnesomsättning. Men det finns också hos helt friska personer och är i de allra flesta fall helt ofarligt. Det är bara om besvären inte vill ge vika av sig själv, eller om man får en bestående kraftlöshet och stelhet i musklerna, som det är skäl att söka en läkare för kontroll.

Någon bra och snabbverkande medicin mot vanliga smärtsamma muskelkramper har läkarna tyvärr inte. Rogivande medel kan hjälpa men oftast har krampen redan släppt innan medlet hinner verka. Malariamedlet kinin som även är muskelavslappnande har prövats i besvärliga fall, liksom olika mediciner mot epilepsi. Men som förebyggande behandling under lång tid kan de knappast rekommenderas.

Oftast släpper det smärtsamma sendraget om man går upp och trycker foten hårt mot golvet. Även varma fotbad kan vara till hjälp.
Citera
2008-12-14, 23:37
Medlem
tack för svar!

jag har hög ämnesomsättning. kan trycka i mig hur mycket skit som helst och ändå inte gå upp i vikt, så det är nog inte problemet.

Har nog underskott på C-vitaminer dock, det kan ha något med saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in