2009-04-08, 00:56
Bannlyst
Är hon fysiskt på väg hem ännu eller är hon fortfarande i US? Tänker mest på ifall man kan notifiera media och skriva till myndigheter och berätta vad fan som kommer hända här...

Detta är löjligt, dråp och dubbelmord och slynan går.
Citera
2009-04-08, 00:57
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Är hon fysiskt på väg hem ännu eller är hon fortfarande i US? Tänker mest på ifall man kan notifiera media och skriva till myndigheter och berätta vad fan som kommer hända här...

Detta är löjligt, dråp och dubbelmord och slynan går.
Hon sitter på ett plan över Atlanten just nu..
Citera
2009-04-08, 00:58
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
ja men det har ju inte varit några vinklade snyftreportage om han eller stått nåt om att hans mor så gärna vill se han i frihet innan hon dör o.s.v..
Blir äcklad av dom här vinklade reportagen om den stackars svenska Annika..

Och? Själv blir jag äcklad av din fula avatar och ditt bristande intellekt men vad spelar det för roll?

Axmyr har fortsatt bete sig kriminellt i fängelset, det har inte Östberg.
Citera
2009-04-08, 00:59
Medlem
Ken Drydens avatar
[quote=Walraff]Anhöriga ska givetvis inte bestämma några straff, det är tyvärr nytt här med hatiska utfall i rätten och målsägarbiträden...QUOTE]

De anhöriga bestämmer inga straff i Kalifornien - det gör domaren.

Däremot spelar de anhörigas/efterlevandes mening stor roll om ett livstidsstraff skall omvandlas till tidsbestämt eller om den dömde skall benådas.

Men kom ihåg att nåd är just nåd - och ingen rättighet: det av domaren utdömda straffet är just livstid.

Minns också att man i de flesta västerländska rättsstater anser att rättvisa bör skipas för de drabbades skull och inte primärt för samhällets och förövarens. Det du kallar "hatiska utfall" är således inget annat än ett rop eller en bön om rättvisa...
Citera
2009-04-08, 01:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
En intressant sak som skiljer synen på straff mellan Kalifornien och Sverige - och som indirekt skymtat fram här i tråden - är att man i Kalifornien ser straffet som ett sätt för samhället att visa solidaritet med den eller de som drabbats och inte inte, som i Sverige, ett medel att återanpassa förbrytaren till samhället.

Om en person dömts till livstid för mord därstädes kan förövaren få straffet tidsbestämt eller benådas, men i sådana fall tar man hänsyn till de efterlevandes syn på saken.

Det är därför likgiltigt om personen har "rehabiliterats" eller inte; frågan gäller istället om de drabbade "köper" att gm kommer ut.

Därför kan det bli mycket olika - en del livstidsfångar kommer ut snabbt eftersom de efterlevande har "förlåtit" honom, tycker han har "straffats tillräckligt", eller av politiska skäl anser att det är "fel" med långa straff.

Ibland får den dömde sitta längre eller tills han dör eftersom de efterlevande tycker att detta är det riktiga.

Inställningen är dessutom inte att systemet skulle vara "orättvist" mot de som får sitta livet ut (eftersom domen ju faktiskt var på livstid); snarare att de som kommer ut tidigare har haft "tur".

En del skribenter här på tråden har tyckt att det är "barbariskt" att de efterlevande har ett ord med i laget, men detta beror på perspektivskillnaden mellan Sverige och Kalifornien.

I Sverige är samhället/staten/kollektivet huvudperson och det handlar således om den dömde nu är "rehabiliterad", kan "fungera ute i samhället", etc.

Men i Kalifornien är brottsoffret/de efterlevande/individen huvudperson, och därför är deras inställning så viktig.

Straffet är alltså inte till för att "hjälpa" en brottsling att komma tillbaka (han sitter ju på livstid), utan finns där för att kompensera offren för en förlust.
Tack för att du förklarade så mycket bättre än vad jag försökt göra.

Grejen med hela parole board är ju att den blir fruktansvärt partisk och icke-objektiv.
Något som kanske dödsstraff påhejjarna här inne på flashback tycker är bra men den främjar ju egentligen ingenting.
Men det kan vi kanske ta i en annan diskussion.
Citera
2009-04-08, 01:12
Bannlyst
Viva la Sweden!

Ingen här som också vet och har en glasklar åsikt om varför Annika laddade om bössan till den Cox som sköt på polisen i stillastående och med en och denna enda bössa som fanns tillhands?
Varför behövde Annika ladda om till den som sköt för? Han, Cox, satt där i stillastående och sköt mot polisen, men lämnade ändå över bössan till Annika att ladda om och för honom Cox till att skjuta om och detta återigen...

Annika är Made in USA, hon är inte danad av vårat system. Men hon vill NU ingå i vårat system. Varför??
Det är mycket möjligt att just Annika ändå kan höra hemma i vårat system. Detta vet bara Annika.
Vet man varför Annika nu blivit överförd till Sverige? Saken har ju tillbetts i många år nu.
Men varför just nu? Har det kommit fram? Och om Annika fötts i t. ex Turkiet, hade hon då velat komma "hem" till Turkiet? Och om hon hade fått det, så varför fick hon just detta och det nu?

Är saken politisk eller mänsklig eller vad är det egentligen fråga om?
Det enda jag vet och som hittills kommit fram är att Annika hela tiden velat "komma hem"... wonder why?! Eller ÄR Annika verkligen en USA- produkt/ den USA- produkten och enda skillnaden mellan henne och USA: s andra produkter är att Annika har ett hem/ något annat, att kunna fly/ komma hem till än då hem och tillbaka till den producent som en gång danade t. ex henne?

Annika är en produkt av USA och som sådan tror jag också att Sverige skall betrakta henne som. Förvånansvärt att USA släppte henne och detta efter bara 28 år.
Vad ligger egentligen bakom Annikas överlämnande till sitt "hemland" Sverige nu? Eller är detta månne samma som Ludmila, som också vid behov, kände just Sverige som just SITT hemland... ?

Ju mer svensk man ÄR, ju mindre svensk FÅR man vara. Och ju mer svensk man VILL vara, ju mera borde Sverige dra öronen åt sig.
Senast redigerad av Toort 2009-04-08 kl. 01:19.
Citera
2009-04-08, 01:18
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort

Är saken politisk eller mänsklig eller vad är det egentligen frågan om?
.
Enligt bl.a Thorsell, den fd ExpressenChefisen, så handlar det om ekonomi i första hand. Kalifornien har extremt dålig ekonomi och fänglsandet kostar staten stora pengar. Det har man visst kommit på nu.
Citera
2009-04-08, 01:20
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Enligt bl.a Thorsell, den fd ExpressenChefisen, så handlar det om ekonomi i första hand. Kalifornien har extremt dålig ekonomi och fänglsandet kostar staten stora pengar. Det har man visst kommit på nu.
Och Sveriges ekonomi måste ju vara lysande eftersom man nu importerar pundare..
Citera
2009-04-08, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2

Men vilka skattepengar kan en fånge alls i USA kosta? Det amerikanska systemet är dessutom ett system vi i Sverige nu anammar gnm Alliansen främst.
Så Annikas skattepengar i USA tror jag nog inte ens är en spottstyver.
Citera
2009-04-08, 01:24
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Och Sveriges ekonomi måste ju vara lysande eftersom man nu importerar pundare..
Du vill ju att hon ska sitta inne här i många hundra år, fattar du vad en anstaltsplats kostar?

Helvete rent ekonomiskt borde vi ju kasta ut henne direkt ur planet.

Sedan måste jag hålla med om att ifall hon ska åka nått specialchartrat plan så är det inte så bra, hon kunde gott ha åkt reguljärt med handfängslen på som vilken vanlig brottsling som helst.

Men någonting säger mig att det inte bara är så lätt i den historien.
Citera
2009-04-08, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Men vilka skattepengar kan en fånge alls i USA kosta? Det amerikanska systemet är dessutom ett system vi i Sverige nu anammar gnm Alliansen främst.
Så Annikas skattepengar i USA tror jag nog inte ens är en spottstyver.
Det kostar 25.000$ per år i US, här kostar det nog 2-3000:-/dygn på Hinsan
Citera
2009-04-08, 01:28
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Du vill ju att hon ska sitta inne här i många hundra år, fattar du vad en anstaltsplats kostar?

Helvete rent ekonomiskt borde vi ju kasta ut henne direkt ur planet.

Sedan måste jag hålla med om att ifall hon ska åka nått specialchartrat plan så är det inte så bra, hon kunde gott ha åkt reguljärt med handfängslen på som vilken vanlig brottsling som helst.

Men någonting säger mig att det inte bara är så lätt i den historien.
Jag vill inte se henne här öht, utan hade helst sett hon stannat i fängelset där hon satt..
Ja jag kan inte fatta att man lägger ut en halvmiljon för att få hit pundarn, samtidigt som det ska sparas in på gamla och sjuka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in