2009-04-07, 18:45
Medlem
RickardTheBraves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Varför göra jämförelsen?

Det är inte samma brott och mäniskor är unika, tycker du Flinga är rehabiliterad?

Tycker inte att något av dom är särskilt rehabiliterad. En gång mördare, alltid mördare. Även fast hon inte själv höll i vapnet så ser jag henne som en mördare.

När tycker du att en människa är rehabiliterad då? Eftersom Annika är det, men inte Jackie? Måste man sitta en viss tid kanske?
Citera
2009-04-07, 18:46
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
I usa är det ganska svårt att få villkorligt, släkt sitter med och det blir oftast ganska emotionellt, självklart är det då svårare när den förtroendevalda ska frikänna någon som Annika.

Svårt att vara objektiv då.

Eftersom människan tydligt varit en mönsterfånge i alla 27år hon suttit anser jag, alltså jag tycker, tror, känner. Inte vet, märk väl...att hon bör vara rehabiliterad.

Det skulle förvåna mig oerhört ifall hon skulle röka crack och råna Ica när hon kommer ut, tiden som hon suttit inne, hennes ålder samt att hon numera har varit drogfri i 27år talar för henne.

Vad talar emot?

-Att hon en gång blivit dömd och då kan man aaallldriiiig ändra på sig?

Frågan var inte om hon skulle få villkorligt utan om hon skulle få tidsbestämt.
Sen får du nog ta och läsa på lite.
Hon har suttit både i ungdomsfängelse och vanligt fängelse innan den här domen.
Senast redigerad av watson6669 2009-04-07 kl. 18:49.
Citera
2009-04-07, 18:47
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Varför göra jämförelsen?

Det är inte samma brott och mäniskor är unika, tycker du Flinga är rehabiliterad?
Är du kär i pundarn eller vad är det med dig..
Flinga hade ihjäl ett peddo, synd han öht blev straffad för det, han skulle fått medalj istället..
Så du tror man är en duglig samhällsmedborgare när man varit inblandad i tre råa mord och sen suttit inlåst så länge som pundarn har gjort.
Hon kommer knappast tillföra det svenska samhället nåt, finns pundare och mördare i det här landet så det räcker till ändå..
Citera
2009-04-07, 18:48
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Fast du är väl inte kapabel att bedöma om hon är färdigrehabiliterad eller inte, eller är du av den åsikten att antalet år i fängelse avgör om man är färdigrehabiliterad?
inte du heller om du inte är professor i straffrätt och kriminalvård. Så då kan vi ju lägga ner diskussionen.

Därimot är det min åsikt att hon är det, en jävla skillnad.

Ifall man tittar på när återfallsbrottsligheten är som störst och i vilka fall så pekar det mesta på att Annika inte kommer återfalla i brott.
Jag stödjer mig på fakta, du stödjer dig på pöbelmentalitet, hon har gjort ett hemskt brott, hon ska straffas för alltid, punkt slut.

Därimot har hon suttit av 25 år av sitt straff och faktiskt i lagens mening, rent juridiskt och kallt utan känslor så kan hon mycket väl bli frigiven.
Ifall det är rätt, ifall hon är rehabiliterad...ja då får man se hur fången skött sig under fängelsetiden.
Även där hittar jag ingentingt som kan stödja på att risken i återfall är särskilt hög, snarare tvärt om.

Att därimot säga det i USA som politiker är politiskt självmord.
Citera
2009-04-07, 18:51
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Är du kär i pundarn eller vad är det med dig..
Flinga hade ihjäl ett peddo, synd han öht blev straffad för det, han skulle fått medalj istället..
Så du tror man är en duglig samhällsmedborgare när man varit inblandad i tre råa mord och sen suttit inlåst så länge som pundarn har gjort.
Hon kommer knappast tillföra det svenska samhället nåt, finns pundare och mördare i det här landet så det räcker till ändå..
Jo jag är ju lite småkär i en gammal sleten tant som dessutom är lesbisk.

Jag vet inte vad landsortsraggare som du går i gång på men nja...jag får nog passa.

Flinga knivhögg två interner och blev satt i isolering i 13 år, någon som om man jämför med Annikas fall aldrig hänt.
Alltå torde ju om man jämför med hur strafftiden gått Flinga ha större risk för återfall, han är dessutom man, män tenderar att ha en större risk för återfall i brottslighet än kvinnor, särskilt ifall de dömts för grova brott.

Nej hon kanske inte kommer tillföra det svenska samhället något, men det var nog inte det vi pratade om.
Citera
2009-04-07, 18:51
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Vad talar emot?

Nu har det påpekats ganska många gånger i inlägg riktade till dig, utan att du brytt dig det minsta om att kommentera saken, så igen:

* Att hon så sent som i september fick avslag på begäran om tidsbestämning av straffet

* Att argumentationen för avslaget talar för att hon inte accepterat att hon är ansvarig för det hon har gjort
Citera
2009-04-07, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Tydligen finns det ett domstolsbelsut i Karlifornien att delstaten MÅSTE minska antalet fångar dels pga överbeläggning dels pga ekonomiska skäl.

Då är det ganska självklart att dem väljer annika Östberg pga hon är Svensk och att både hon själv & Svenska staten vill ha hem henne.
Att Svenska staten står för kostnaden för en gulfstream gör ju inte saken sämre ur Amerikansk synvinkel.
Citera
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
inte du heller om du inte är professor i straffrätt och kriminalvård. Så då kan vi ju lägga ner diskussionen.

Därimot är det min åsikt att hon är det, en jävla skillnad.

Ifall man tittar på när återfallsbrottsligheten är som störst och i vilka fall så pekar det mesta på att Annika inte kommer återfalla i brott.
Jag stödjer mig på fakta, du stödjer dig på pöbelmentalitet, hon har gjort ett hemskt brott, hon ska straffas för alltid, punkt slut.

Därimot har hon suttit av 25 år av sitt straff och faktiskt i lagens mening, rent juridiskt och kallt utan känslor så kan hon mycket väl bli frigiven.
Ifall det är rätt, ifall hon är rehabiliterad...ja då får man se hur fången skött sig under fängelsetiden.
Även där hittar jag ingentingt som kan stödja på att risken i återfall är särskilt hög, snarare tvärt om.

Att därimot säga det i USA som politiker är politiskt självmord.

Har jag inte påstått heller till skillnad mot dig.
Men det finns personer som är mer kompetenta än dig som gör utvärderingar vid dessa hearings.
Eftersom hon inte fått något tidsbestämt straff än så kan hon inte bli frigiven.
Citera
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Man får ju utgå från att ni som är negativa till denna händelse anser att livstid i Sverige är på tok för kort straff, då Östberg suttit åtminstone tre gånger så länge som hon hade gjort om hon begick brottet i Sverige.

Vad har du för belägg för det?
Finns mördare i Sverige som får sitta i fängelse bra mycket längre än 9 år.

Malexanderfallet till exempel som varit uppe på tapeten tidigare i denna tråd.
Citera
2009-04-07, 18:53
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Nu har det påpekats ganska många gånger i inlägg riktade till dig, utan att du brytt dig det minsta om att kommentera saken, så igen:

* Att hon så sent som i september fick avslag på begäran om tidsbestämning av straffet

* Att argumentationen för avslaget talar för att hon inte accepterat att hon är ansvarig för det hon har gjort
Jag har redogjort för det längre upp bläddra upp och läs.

Att gå ut och tidsbestämma straffet i Usa är som att begå politiskt självmord, helst där hon nu sitter.

Jag frågar dig rent faktamässigt, vad stödjer du dig på att hon inte är rehabiliterad?
Citera
2009-04-07, 18:54
Medlem
Citat:
I usa är det ganska svårt att få villkorligt, släkt sitter med och det blir oftast ganska emotionellt, självklart är det då svårare när den förtroendevalda ska frikänna någon som Annika.

Svårt att vara objektiv då.

Eftersom människan tydligt varit en mönsterfånge i alla 27år hon suttit anser jag, alltså jag tycker, tror, känner. Inte vet, märk väl...att hon bör vara rehabiliterad.

Det skulle förvåna mig oerhört ifall hon skulle röka crack och råna Ica när hon kommer ut, tiden som hon suttit inne, hennes ålder samt att hon numera har varit drogfri i 27år talar för henne.

Vad talar emot?

Nejdå jag håller med dig det är inget troligt scenario med crackrökning och pistolviftande på ICA, jag reagerade mest på att så många i tråden tycktes ha en sådan otrolig inblick i just det här specifika fallet och veta precis hur det står till i knoppen på fröken Östberg för tillfället.

Man kan ju, precis som du gör, tycka att hon borde vara en helt annan människa idag än för 28 år sedan och delar utav den problematiken som fanns då i hennes liv finns inte heller kvar, men om det är så eller inte tvivlar jag på att någon här på Flashback, trots dess mångfald, har den blekaste aning om.
Citera
2009-04-07, 18:56
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad har du för belägg för det?
Finns mördare i Sverige som får sitta i fängelse bra mycket längre än 9 år.

Malexanderfallet till exempel som varit uppe på tapeten tidigare i denna tråd.

Vad har DU för belägg att någon i Sverige suttit tjugoåtta år för mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in