2007-05-15, 14:35
Medlem
ksvs avatar
Jag har ingen lust att betala för hennes fängelsevistelse, så för min del hoppas jag att hon blir kvar där hon är.

Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jag kan tala om att vem som helst i Sverige hade fått life för sin medverkan i ett polismord på det sättet Östberg fick. Östberg var den som laddade vapnet bla och det rejält många saker som talar för att hon var snorskyldig.
Javisst, det är ju bara att titta på malexandermorden.
Trots att det var Arklöv som knallade iväg och avrättade poliserna med skott mot huvudet så dömdes även övriga två till livstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Betr. Annica Deasy Östberg: time served säger jag. Låt henne komma hem, det räcker nu.
Alternativet är ju knappast att hon ska komma hem som frigiven. Vore det så får hon hoppas på nåd och då kan hon resa vart hon vill efter det.
Det som det talas om här är om hon ska sitta av straffet här istället.
Citera
2007-05-15, 15:31
Medlem
santos_devilles avatar
Jag har varit och hälsat på henne som ett skolprojekt 2002. Hon var en jävligt trevlig dam, inte alls som amerikansk media har beskrivit henne!
Citera
2007-05-15, 15:33
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har varit och hälsat på henne som ett skolprojekt 2002. Hon var en jävligt trevlig dam, inte alls som amerikansk media har beskrivit henne!
"Sent skall syndaren vakna" heter det...
Vad var det för "skolarbete"? Pläderande för införande av dödsstraff i Sverige?
Citera
2007-05-15, 15:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Alternativet är ju knappast att hon ska komma hem som frigiven. Vore det så får hon hoppas på nåd och då kan hon resa vart hon vill efter det.
Det som det talas om här är om hon ska sitta av straffet här istället.

Om man bara får välja mellan de 2 alternativen tycker jag att ADÖ kan få avtjäna resten av straffet i Sverige, om det är det hon vill. Jag betalar gärna skatt som bidrag för den kostnaden. (Som om jag kunde bestämma var min skatt ska gå.)
Citera
2007-05-15, 15:38
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men hon har INTE mördat någon. Hon var med sin dåre till pojkvän.
Hon har suttit mer än tillräckligt för det hon gjort.

Dessutom kan hon göra stor nytta i sverige, genom att föreläsa om kvinnor i nöd etc (eller vad det nu är hon håller på med)

Det var ju ingen normal medhjälp hon sysslade med, hon gjorde i princip allt förutom att just hålla i vapnet. Det var helt rätt att hon dömdes som om hon varit mördaren själv.

Förhoppningsvis dör hon i fängelset.
Citera
2007-05-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hon sköt inte. Punkt.
Hennes straff är mer än tillräckligt för medhjälp.
Tycker ni/du att andra länder ska få behandla svenska medborgare hur som helst?

Man kan lätt bli dömd som gärningsman trots att man inte skjutit ett enda skott. Maleeeexaaaander, mordet på Björn Sööööderberg för att ta några exempel...... Och medhjälp till mord kan för övrigt ge livstids fängelse, således inte lindrigare än som gärningsman.

Nej, jag tycker Sverige gör för lite för sina i utlandet fängslade medborgare. Jag har inte sagt något negativt om att Sverige försöker få hit henne, jag vänder mig mot massmedias beskrivning av hennes fall - hon har, precis som Joy Rahman, blivit lite väl oskyldigförklarad (jag talar om massmedias beskrivning av Rahman innan han fick resning och sedermera friades, jag tyckte det var rätt att han friades, han borde aldrig ha fällts från första början). Holland är ett föregångsland där deras medborgare får besök från ambassaden varje månad, fickpengar, prenumeration på holländsk dagstidning osv. Minns när jag satt med några holländare, en av dem blev förbannad för att JO tog lång tid att utreda hans anmälan. Så han ringde ambassaden som direkt skickade en tjänsteman till anstalten för att tala med honom. Ambassadtjänstemannen tog därefter både skriftlig och muntlig kontakt med JO samt med UD angående ärendet. Det blev fart på JO då...
Citera
2007-05-15, 17:38
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Nej, jag tycker Sverige gör för lite för sina i utlandet fängslade medborgare. Jag har inte sagt något negativt om att Sverige försöker få hit henne, jag vänder mig mot massmedias beskrivning av hennes fall - hon har, precis som Joy Rahman, blivit lite väl oskyldigförklarad (jag talar om massmedias beskrivning av Rahman innan han fick resning och sedermera friades, jag tyckte det var rätt att han friades, han borde aldrig ha fällts från första början). Holland är ett föregångsland där deras medborgare får besök från ambassaden varje månad, fickpengar, prenumeration på holländsk dagstidning osv. Minns när jag satt med några holländare, en av dem blev förbannad för att JO tog lång tid att utreda hans anmälan. Så han ringde ambassaden som direkt skickade en tjänsteman till anstalten för att tala med honom. Ambassadtjänstemannen tog därefter både skriftlig och muntlig kontakt med JO samt med UD angående ärendet. Det blev fart på JO då...

Jag kan hålla med om första meningen.

Det man kan ställa upp att göra är att avsäga medborgarskapet.
Citera
2007-05-15, 18:24
Medlem
Murdoch_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Annika Östberg? Tycker att vi först och främst måste få hem Apan Ola! http://www.apanola.nu/

Ja, Ola kommer faktiskt först. Undrar om Arnold sitter inne på någon information.
Citera
2007-05-15, 18:36
Medlem
Fascists avatar
Nej, vi har tillräckligt med smutsiga pundaräckel som det är.
Om Sverige någon gång blir en rättsstat och således inför dödsstraff kan jag dock tänka mig att hämta hem henne för att få henne avlivad.
Citera
2007-05-15, 19:00
Medlem
Bulawayos avatar
Vafan vad alla verkar gilla den där jävla pundarbroilern Arnold egentligen, men det är klart, det är skillnad på pundare och pundare. Framgångsrika pundare skall prisas, medan värdelösa pundare skall skjutas
Citera
2007-05-15, 19:19
Medlem
Pellles avatar
Gemensamt och i samråd, heter det när flera döms för en gärning...
Men det kräver att alla haft samma uppsåt och i olika delar medverkat till brottet.
Exempel, Om Olle räcker Ahmed ett baseball trä och säger " slå ihjäl, aset " så kan även Olle dömas för mord / dråp eller var det nu landar på, fast han inte slog själv.

Skulle fallet Annika ha skett i Sverige så tvivlar jag på att hon ens hamnat inför tinget...
I USA så ser de helt annorlunda på detta med gemensamt och i samråd, där räcker det med att ha varit på platsen för att åka dit...

Ska hon hem då ?
Tja, varför inte, det lär ju inte kosta oss något mer än vad alla utlänningar kostar oss i fängelserna...
Citera
2007-05-15, 19:27
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Det är skillnad på att vara SVENSK och svensk medborgare... WT-bruden Östberg har ju valt att leva i staterna. Don't roll the dice, if you can't pay the price... Finns många svenska medborgare som krigar i Somalia, krigade i f.d. Jugoslavien etc och jag tycker inte ett skit synd om dem när de stryker med...

Hon valde inte, hon var ett barn som följde med sin mamma, som hade gift sig med nån (amerikan el svensk) som bodde i USA. Hon kom inte så bra överens med sin styvfar, mobbades i skolan. Sen gick det riktigt snett för henne.

Kanske hon blivit en vanlig medelsvensson om hon fått stanna i Sverige?

Och anledningen till att hon inte får tidsbestämt straff i USA, vilket hon vill ha i första hand, är framför allt att mördaren är död. Alltså kan inte de anhöriga få hämnd på honom. Den skjutne polisens döttrar verkar f.ö. helt hysteriska, en gråter som om det hänt i går och inte för över 20 år sen och en är stenhårt aggressiv hämndlysten. Ingen av dom tycks kunna gå vidare. Och det beror kanske på den stora makt brottsoffrens familjer har i USA. Varje gång frågan om tidsbestämning kommer upp, tillfrågas de vad de tycker. Säger de nej till tidsbestämning, så säger nämden också nej.

Det man frågar sig är vad som uppnås med så långt straff. Över 20 år är tillräckligt även för medhjälp till mord; Annika är en helt annan person idag. Orsaken till att hon vill hem till Sverige är att hennes mor bor här idag. Annika hade också en son, som dog i en trafikolycka medan hon var i fängelse.

Skillnaden är att i USA så gäller det inte bara att avskräcka från brott. Det gäller att HÄMNAS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in