• 1
  • 2
2008-12-14, 17:48
Medlem
(Med sossar menar jag egentligen allt från socialliberaler till kommunister, men sossar ligger bra i munnen är de som irriterar mig mest.)

Alla som är iaf lite insatta förstår att liberal ekonomisk politik leder till ökad välfärd, kanske inte för alla nej, men totalt sett. En friare marknad är en effektivare marknad vilket betyder att mer värde skapas. Detta brukar till och med socialdemokrater förstå.

Men problemet enligt sossar är att de svaga inte klarar sig i ett fulltständigt liberalt samhälle och därför måste staten hjälpa dessa genom att indirekt eller direkt ge pengar till den delen av befolkningen som av olika anledningar har det sämre ställt. Det är väldigt viktigt att dessa människor har en okej levnadstandard med vilket ungefär menas att dom ska har råd med tv och dator, inte jobba för mycket, inte bo för trångt, ha mycket fritid med barnen, sex veckors semester om året och kunna göra något kul på den semestern t.ex en utlandsresa hela familjen eller kanske ha en sommarstuga någon stans på landet osv osv.
"Medmänsklighet och solidariteet kallas det!" påpekar ni stolt.

Samtidigt finns det många människor runt om i världen som dör av svält och inte ens vågar drömma om att ha en möjlighet att leva det liv som "arbetarklassen" i Sverige lever. Är inte det sjukt?

Ja Sverige ger en massa bistånd till u-länderna men faktum kvarstår att en stor del av den skatt som tas och därmed hämmar marknaden, hamnar hos svenskar som skulle överleva utan den, medans människor dör av svält på andra sidan jorden.

Slutsatsen av detta är att alla sossar och dylikt i Sverige är en av tre saker:

-Rasister. Ni anser att bara för att en person är svensk medborgare är denna värd mer än en afrikan exempelvis.

-Hycklande egoister. Ni kallar er solidariska för att själva kunna få mer pengar i fickan och bryr er inte om sk medmänsklighet.

-Dumma. Ni tycker synd om massa människor men är så dumma och inkonsekventa att klockorna stannar.

I vilken grupp hamnar du?
Citera
2008-12-14, 17:56
Medlem
ulexs avatar
Jag faller kanske in i din kategori "dumma" vad vet jag. Men menar du med ditt inlägg att länder med en liberalare politik generellt ger mer bistånd än "sosse" Sverige? för då faller vi nog in i samma grupp.
Citera
2008-12-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Jag faller kanske in i din kategori "dumma" vad vet jag. Men menar du med ditt inlägg att länder med en liberalare politik generellt ger mer bistånd än "sosse" Sverige? för då faller vi nog in i samma grupp.
Nej det menar jag inte.

Tråkigt om du ser dig själv som dum, skulle det inte vara roligare att rösta på moderaterna och kunna ge någon femhundring extra i månaden till välgörenhet i Afrika istället?
Citera
2008-12-14, 18:36
Medlem
oskarjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedyck
(Med sossar menar jag egentligen allt från socialliberaler till kommunister, men sossar ligger bra i munnen är de som irriterar mig mest.)

Alla som är iaf lite insatta förstår att liberal ekonomisk politik leder till ökad välfärd, kanske inte för alla nej, men totalt sett. En friare marknad är en effektivare marknad vilket betyder att mer värde skapas. Detta brukar till och med socialdemokrater förstå.

Men problemet enligt sossar är att de svaga inte klarar sig i ett fulltständigt liberalt samhälle och därför måste staten hjälpa dessa genom att indirekt eller direkt ge pengar till den delen av befolkningen som av olika anledningar har det sämre ställt. Det är väldigt viktigt att dessa människor har en okej levnadstandard med vilket ungefär menas att dom ska har råd med tv och dator, inte jobba för mycket, inte bo för trångt, ha mycket fritid med barnen, sex veckors semester om året och kunna göra något kul på den semestern t.ex en utlandsresa hela familjen eller kanske ha en sommarstuga någon stans på landet osv osv.
"Medmänsklighet och solidariteet kallas det!" påpekar ni stolt.

Samtidigt finns det många människor runt om i världen som dör av svält och inte ens vågar drömma om att ha en möjlighet att leva det liv som "arbetarklassen" i Sverige lever. Är inte det sjukt?

Ja Sverige ger en massa bistånd till u-länderna men faktum kvarstår att en stor del av den skatt som tas och därmed hämmar marknaden, hamnar hos svenskar som skulle överleva utan den, medans människor dör av svält på andra sidan jorden.

Slutsatsen av detta är att alla sossar och dylikt i Sverige är en av tre saker:

-Rasister. Ni anser att bara för att en person är svensk medborgare är denna värd mer än en afrikan exempelvis.

-Hycklande egoister. Ni kallar er solidariska för att själva kunna få mer pengar i fickan och bryr er inte om sk medmänsklighet.

-Dumma. Ni tycker synd om massa människor men är så dumma och inkonsekventa att klockorna stannar.

I vilken grupp hamnar du?

Citat:
Nej det menar jag inte.

Tråkigt om du ser dig själv som dum, skulle det inte vara roligare att rösta på moderaterna och kunna ge någon femhundring extra i månaden till välgörenhet i Afrika istället?

Måste vara: "-Dumma. Ni tycker synd om massa människor men är så dumma och inkonsekventa att klockorna stannar."

OT: Bara en fråga dock. Hur har din äppelskrutt till hjärna fått liberalism till fördelaktigare och humanare för fattiga i Afrika? Menar du att en vänsterväljare inte skänker till välgörenhet?

Citat:

Och "värdena" tenderar minst sagt att flukturera kraftigt. Som nu exempelvis. Bankkrashen exempelvis.
Senast redigerad av oskarj 2008-12-14 kl. 18:41.
Citera
2008-12-14, 18:47
Medlem
frallzorzs avatar
Hur hade du tänkt hjälpa Afrika då? Genom att förändra välfärdssystemet i Sverige alltså? Jag förstår inte hur du härleder det till u-länderna. Din teori är att vi på något magiskt sätt hjälper en hel kontinent i misär genom att sänka kommunalskatten? Ge mig gärna en förklaring till hur det hela skulle gå till.

Näe jag förstår som sagt inte ett jota av vad du pratar på om.
Citera
2008-12-14, 19:31
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Nej det menar jag inte.

Samtidigt som alla härliga storföretag pumpar ut 5 miljoner i månaden från samma land tack vare nyliberala regleringar?

Cocacola och Nike gör ju ett häst jobb i Asien tänk hur fattigt och elendigt det hade vart där utan dessa väljörenhets-jättar.
Citera
2008-12-14, 20:03
Medlem
Mindre skatt = mer pengar att ge till välgörenhet. Hjälper nog inte afrika ur fattigdom men några tusenlappar hjälper ganska många svältande barn.

Intressant att ni erkänner att ni är dumma. Får jag fråga varför ni inte kämpar för att höja biståndet ist för att tjata om höjda a-kassor och minskande bidrag? Ni verkar ju som jag mycket hellre vilja ge pengar till afrika än bortskämd svensk "arbetarklass".
Citera
2008-12-14, 20:12
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Mindre skatt = mer pengar att ge till välgörenhet. Hjälper nog inte afrika ur fattigdom men några tusenlappar hjälper ganska många svältande barn.

Intressant att ni erkänner att ni är dumma. Får jag fråga varför ni inte kämpar för att höja biståndet ist för att tjata om höjda a-kassor och minskande bidrag? Ni verkar ju som jag mycket hellre vilja ge pengar till afrika än bortskämd svensk "arbetarklass".

Det är nog du som inte förstår att vi ironiserar dig när vi kallar oss duma.

Men du menar att en nyliberal politik som släpper in fler multinationella skulle hjälpa fattiga länder? Vad anser du om den (o)tjänst dessa företag gör nar dom konkurerar ut den inhemska idustrin och sedan sänker lönerna? Tror du att påitet med frizoner är någott som gynnar de fattiga länderna?

Edit; stavning
Citera
2008-12-14, 20:15
Medlem
Micke666s avatar
Citat:

Jag vill att vi tar bort biståndsbidragen till alla jävla u-länder och lägger dom pengarna på den svenska sjukvården, äldreomsorgen och på grundskolorna.
Varför ska våra barn och pensionärer lida för att dom där jävla lata negrerna vägrar att arbeta sina hemländer? Vill dom eller orkar inte arbeta så ska dom fan i mig inte ha några pengar heller.
Citera
2008-12-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Men du menar att en nyliberal politik som släpper in fler multinationella skulle hjälpa fattiga länder? Vad anser du om den (o)tjänst dessa företag gör nar dom konkurerar ut den inhemska idustrin och sedan sänker lönerna? Tror du att påitet med frizoner är någott som gynnar de fattiga länderna?
Ja men det är inte vad tråden handlar om.

Det skulle alltså vara okej för er om vi gav alla bidrag till Afrika ist för "fattiga" svenskar?
Citera
2008-12-14, 20:32
Medlem
freeriderXIIs avatar
egoister är kanske ett bättre ord

men det gäller även moderater till viss del fast från en annan synvinkel eller på ett annat plan
Citera
2008-12-14, 20:35
Medlem
frallzorzs avatar
Citat:

Ditt resonemang är inte logiskt på något vis. Vad är din tes? Vad är det du driver? Jag förstår inte!

Man ska slopa bidrag och sänka skatterna för att folk själva ska ge utlandshjälp? Jag hade förstått om du utgick från den liberala synen på fri marknad i hela världen, att afrikanska bönder ska få konkurrera på samma villkor osv osv. Den teorin kan jag sympatisera med, men att du pushar för att folk ska få mer pengar att självmant ge till bistånd bevisar ju bara att du är emot u-landshjälpen överhuvudtaget. Det enda du driver är att du är emot bidragssystemet.

Det är ju du som är "rasisten" i sammanhanget. Du har ingenting att komma med. När du ska snacka nyliberal goja bör du ha något på fötterna att komma med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in