Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad är du? [Bortse från frågan i inlägget]
Nej
25,00%
7 röster
Ja
32,14%
9 röster
Vet inte...
42,86%
12 röster
  • 2
  • 3
2003-10-11, 19:21
  #25
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
Har ni sparat 10 procent tvivel vad gäller annat än just guds existens med? Bara för att ta 10 procent som exempel: låt oss säga att det i en agnostikers tycke är 10 procents chans att gud finns. Är det större chans att just gud finns än att det finns.. ptja.. osynliga gröna troll av gele?
Mina sparade 10% tvivel utgår från det faktum att begreppet "det okända" finns, dvs det finns saker vi saknar förklaringar till. Att som du spekulera i vad detta okända består eller inte består av kan man förvisso göra, men om du tror att du kan få mig på det argumentativa fallrepet via dagisretorik om osynliga gröna troll av gele så tror du fel. Så blond är jag inte...

Dessutom har vi agnostiker inte bevisbördan på oss. Vi agnostiker hävdar, till skillnad från teister och ateister, ingenting. Det är inte vi som tror på det ena eller det andra, den avdelningen sköter ni ateister och teister så bra själva. Därmed är det ni som ska upp till bevis!!!
.
Citera
2003-10-11, 19:52
  #26
Banned
thompas avatar
Jag är ateist, inte agnostiker. Till 100%.
Varför? Därför att jag är man! Jag tvekar aldrig, och jag är säker i allt. Jag har rätt i allt jag tror på, även när jag har fel. Likadant som att en riktig man aldrig skulle stanna och fråga om vägen, så väljer vi hellre att åka runt i 5 timmar och leta efter vägen själv.
En riktig karl är säker på sin sak och är ateist. Agnostiker är för veliga kärringar (som törs erkänna när de har fel).
Citera
2003-10-11, 19:58
  #27
Medlem
Asmodeuss avatar
Mjae, njae, ehm öh...
Min mening är att visst kan Gud finnas - men i mina öron låter
det så otroligt osannolikt att jag lika gärna kan kalla mig ateist
och inte agnostiker. Eller?
Citera
2003-10-11, 22:59
  #28
Medlem
Killroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Mjae, njae, ehm öh...
Min mening är att visst kan Gud finnas - men i mina öron låter
det så otroligt osannolikt att jag lika gärna kan kalla mig ateist
och inte agnostiker. Eller?

Ateist är nog när man är helt säker på att gud inte existerar och inte när man anser det otroligt osannolikt.

Vet någon den rätta benämningen för en sådan som jag:
Misstänker att det kanske finns någon form av högre makt (gud eller annat)
men som jag väljer att inte dyrka ändå.
Har för mig att det finns något ord för detta men kommer inte ihåg det.
Citera
2003-10-11, 23:16
  #29
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Vet någon den rätta benämningen för en sådan som jag: Misstänker att det kanske finns någon form av högre makt (gud eller annat) men som jag väljer att inte dyrka ändå. Har för mig att det finns något ord för detta men kommer inte ihåg det.
Andlig är det begrepp jag kommer att tänka på. Tror inte att det är vad du är ute efter, men jag tycker det ligger bra till för att åtminstone beskriva dig.
Citera
2003-10-11, 23:33
  #30
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Ateist är nog när man är helt säker på att gud inte existerar och inte när man anser det otroligt osannolikt.

Vet någon den rätta benämningen för en sådan som jag:
Misstänker att det kanske finns någon form av högre makt (gud eller annat)
men som jag väljer att inte dyrka ändå.
Har för mig att det finns något ord för detta men kommer inte ihåg det.

jag är ateist pga att jag inte ser något skäl överhuvudtaget att gud finns. samma sak gäller spöken, tomten och påskharen. så länge det inte finns bevis för att de finns så finns de inte.
Citera
2003-10-12, 14:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Vet någon den rätta benämningen för en sådan som jag:
Misstänker att det kanske finns någon form av högre makt (gud eller annat)
men som jag väljer att inte dyrka ändå.
Har för mig att det finns något ord för detta men kommer inte ihåg det.

Du tänker på deismen antagligen. De tror att gud skapade världen men att han sen inte har någonting med den att göra.
Citera
2003-10-12, 14:52
  #32
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /dev/jesus
jag är ateist pga att jag inte ser något skäl överhuvudtaget att gud finns. samma sak gäller spöken, tomten och påskharen. så länge det inte finns bevis för att de finns så finns de inte.
Det är vad jag menar.
Citera
2003-10-12, 22:43
  #33
Medlem
Killroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilly
Du tänker på deismen antagligen. De tror att gud skapade världen men att han sen inte har någonting med den att göra.

Det var det ordet jag letade efter. Tack så mycket.
Citera
2003-10-29, 17:10
  #34
Moderator
Sun Rulers avatar
Själv är jag djupt troende kristen
Citera
2003-10-29, 19:35
  #35
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Själv är jag djupt troende kristen
Så synd för dig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback