En tråkig sak med PPC-Minin är att den bara klarar 1 GB minne, vilket är lite i klenaste laget. Av den anledningen skulle jag nog råda dig att kolla efter en begagnad Intel-Mini istället, dessvärre verkar de vara rätt dyra och en ny kostar ju bara 5 000 (enklaste modellen), så kanske kan det vara värt att köpa en ny.
Har du tid att vänta en månad så kan du ju se om det släpps en ny Mini (eller liknande, tidigare i år har det ryktats om en
stationär budget-mac) vid Apples stora happening i början av januari, isåfall kan man nog räkna med att elektronik-ladorna kommer rea ut de gamla varianterna. Jag köpte själv min första Mac (en PPC-Mini) på rea strax efter att den första Intel-Minin släppts.
Ett tredje alternativ är ju att köpa någon av de "pirat-macar" som har börjat dyka upp och som kan köra OS X.
Edit: Såg att ts skrivit lite mer nu. Standard PC-tangentbord och mus (om det är USB-anslutning) fungerar utmärkt, det kör jag med till mina stationära macar. Det är ju vissa tangenter som blir lite annorlunda (Windows-tangenten ersätter Äpple-tangenten t.ex.), men på det stora hela fungerar det helt problemfritt.
Angående Photoshop så fungerar det säkert utmärkt på även den enklaste Minin, annars finns ju Gimp (vet i och för sig inte hur systemkraven står sig mot Photoshop) eller iPhoto, som jag tycker är ett alldeles lysande program för att hantera bilder, så länge man inte har allt för avancerade krav (att beskära bilder, ändra ljus- och färginställningar, ta bort röda ögon osv går väldigt lätt och smidigt).