Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-14, 09:26
Medlem
Jag kommer börja serva en del mac på jobbet och det vore både kul och bra att lära sig lite om operativsystemet innan. Så jag funderar på att köpa mig en mac men vet inte vad man ska satsa på för att komma billigt undan?

Finns ju en och annan begagnad Mac Mini men fungerar G4 processorn med OSX Leopard? Krävs det någon specialutgåva av Leopard för G4? Hur står sig en G4 mot en intel? Hur mycket minne kan jag installera och krävs det specialminne?

Kommer inte göra något avancerat, kanske koppla den till en HD-ready Plasma TV och ha som mediaspelare. Lite enklare Photoshop kommer jag nog också testa. En annan är ju uppvuxen med windows sen 3.0 tiden så svårt att bryta sig loss även om man vill. Vet inte hur pass bra saker jag behöver.
Sitter mest bara och slösurfar på min PC samt lite enklare Photoshop vilket går utmärkt. Har en AMD64 3500+ med 2GB ram och inbyggt grafikkort på moderkortet.

Eller kanske man ska köpa helt nytt för max 12.000kr och ta det på avbetalning ett år? Känns som det är överpris även på begagnat.
Citera
2008-12-14, 09:36
Medlem
phanderss avatar
Leopard finns bara i ett utförande (förutom server) och klarar G4 men hur snabbt/bra det går i Photoshop vet jag tyvärr inte. Det kan nog någon som haft mac längre än jag svara på. Dock räcker det för slösurfning men som sagt, osäker på Photoshop. Vill du däremot använda som mediacenter och med tanke på din TV lär det väl bli en och annan HD-rulle och då tror jag processorn viker sig :/

Intel är mer framtidssäkert då nästa version av OS X släpps kommer de slopa stödet för PPC och bara satsa på Intel och då följer utvecklarna med.

I din sits skulle jag nog köpa en Mac Mini och använda mus/skärm(TV)/t-bord jag har idag. Men som mediacenter är trådlös råtta och t-bord skönt. Surfa i soffan

Jag förespråkar Mac men du verkar osäker och dessutom är du helt ny så att slänga bort 12.000 på något du inte vet ifall du kommer tycka om/använda mycket känns i min bok onödigt. Börja smått och jobba dig uppåt.

Fick jag med allt?
Citera
2008-12-14, 09:38
Medlem
SNIFF2s avatar
Du kommer ju billigt undan med en MacMini som har intelprocessorer idag och är väl rätt hyfsade tycker jag. Inte direkt som att man kan sitta och photoshoppa avancerade saker men den funkar utmärkt som mediadator.

Leopard eller Tiger spelar ingen roll tycker jag. Det är i grund och botten samma sak men med lite fler funktioner i Leopard...

Så om du bara skall ha datorn för att öva dig på är det ju klart onödigt att slänga ut 12000 på det hela.

Köp en billig macmini
Citera
2008-12-14, 09:47
Medlem
Jo, en MacMini känns mest logiskt men drar ju iväg det med om man ska ha en med DVD-brännare samt mus och t-bord om inte std PC-prylar fungerar.
Det jag gör i Photoshop är mest beskära bilder och lite ljus och kontrastfix på bilder från digitalkameran.

Jag får hålla ögonen öppna på begagnat samt se om jag får rabatt på jobbet på en ny MacMini. Kan ju köpa den billigaste för 4995kr och sen byta prylar när man blir varm i kläderna. Vem vet, kanske blir en DVD-brännare över nån dag och 3GB minne kastar de ju efter en snart
Citera
2008-12-14, 09:55
Medlem
miklons avatar
En tråkig sak med PPC-Minin är att den bara klarar 1 GB minne, vilket är lite i klenaste laget. Av den anledningen skulle jag nog råda dig att kolla efter en begagnad Intel-Mini istället, dessvärre verkar de vara rätt dyra och en ny kostar ju bara 5 000 (enklaste modellen), så kanske kan det vara värt att köpa en ny.

Har du tid att vänta en månad så kan du ju se om det släpps en ny Mini (eller liknande, tidigare i år har det ryktats om en stationär budget-mac) vid Apples stora happening i början av januari, isåfall kan man nog räkna med att elektronik-ladorna kommer rea ut de gamla varianterna. Jag köpte själv min första Mac (en PPC-Mini) på rea strax efter att den första Intel-Minin släppts.

Ett tredje alternativ är ju att köpa någon av de "pirat-macar" som har börjat dyka upp och som kan köra OS X.

Edit: Såg att ts skrivit lite mer nu. Standard PC-tangentbord och mus (om det är USB-anslutning) fungerar utmärkt, det kör jag med till mina stationära macar. Det är ju vissa tangenter som blir lite annorlunda (Windows-tangenten ersätter Äpple-tangenten t.ex.), men på det stora hela fungerar det helt problemfritt.

Angående Photoshop så fungerar det säkert utmärkt på även den enklaste Minin, annars finns ju Gimp (vet i och för sig inte hur systemkraven står sig mot Photoshop) eller iPhoto, som jag tycker är ett alldeles lysande program för att hantera bilder, så länge man inte har allt för avancerade krav (att beskära bilder, ändra ljus- och färginställningar, ta bort röda ögon osv går väldigt lätt och smidigt).
Senast redigerad av miklon 2008-12-14 kl. 09:59.
Citera
2008-12-14, 11:08
Medlem
Köp absolut en intel-mac. Skulle du avsky OS X trots att du gett det en ärlig chans har du ju möjligheten att köra Windows på den.

Du kanske kan hitta en tidig MacBook annars. Om det visar sig att du gillar OS X ger en MacBook dig mer gläldje, skulle jag gissa. I övrigt är ju en MB likvärdig en mini, om inte bättre, på alla punkter.
Citera
2008-12-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ett tredje alternativ är ju att köpa någon av de "pirat-macar" som har börjat dyka upp och som kan köra OS X.
Skulle aldrig lägga pengar på sånt skräp. Bygg själv eller hitta någon som kan så att du får en trevlig maskin. Det är inte alls svårt idag, om du bara lägger lite tid på att sätta dig in i hur det funkar. Skaffa ett moderkort med rätt chipset, t ex http://prisjakt.nu/produkt.php?p=332496, och t ex ett GeForce ur 7xxx- eller 8xxx-serierna så ska det inte vara några problem. Kolla här: http://pcwizcomputer.com/index.php?option=com_content&task=view&id=102&Item id=46
Citera
2008-12-14, 11:42
Medlem
Vart kan man köpa dessa "pirat-macar" någonstans t ex.?
Citera
2008-12-14, 11:56
Medlem
Dorothees avatar
Såg i tidningen igår att man kan köpa en macbook(gamla, vita) för 7995:-
Det är bra pris!
Citera
2008-12-14, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spaken
Jag kommer börja serva en del mac på jobbet och det vore både kul och bra att lära sig lite om operativsystemet innan. Så jag funderar på att köpa mig en mac men vet inte vad man ska satsa på för att komma billigt undan?

Finns ju en och annan begagnad Mac Mini men fungerar G4 processorn med OSX Leopard? Krävs det någon specialutgåva av Leopard för G4? Hur står sig en G4 mot en intel? Hur mycket minne kan jag installera och krävs det specialminne?

Kommer inte göra något avancerat, kanske koppla den till en HD-ready Plasma TV och ha som mediaspelare. Lite enklare Photoshop kommer jag nog också testa. En annan är ju uppvuxen med windows sen 3.0 tiden så svårt att bryta sig loss även om man vill. Vet inte hur pass bra saker jag behöver.
Sitter mest bara och slösurfar på min PC samt lite enklare Photoshop vilket går utmärkt. Har en AMD64 3500+ med 2GB ram och inbyggt grafikkort på moderkortet.

Eller kanske man ska köpa helt nytt för max 12.000kr och ta det på avbetalning ett år? Känns som det är överpris även på begagnat.

Låter mer, som att du vill prova att ha OSX än Mac i Mac bemärkelse. Du kan ju köra OSX på din PC, känner några som har OSX på PC,n hemma. Sök på google, så hittar du info om hur man gör.
Citera
2008-12-14, 12:33
Medlem
burntfacemans avatar
Jag kör Leopard som enda operativsystem på min laptop. Väldigt prisvärt, kostade endast 4000 kr att få en (nästan) fullt fungerande hackintosh.

På sidan www.osx86project.org står all information du behöver för att komma igång.

Se till att köpa hårdvara som har fullt stöd för osx för att slippa krångla allt för mycket. Jag var till exempel tvungen att köpa ett nytt trådlöst nätverkskort (150 kr på eBay) för att kunna ansluta till trådlösa nätverk.
Senast redigerad av burntfaceman 2008-12-14 kl. 13:07.
Citera
2008-12-14, 12:38
Medlem
Jag har testat att lägga in OSX på min gamla bärbara Pentium 4 dator men det gick inget vidare. Den startar bara om sig innan ens installationsprogrammet gått igång.

Vet inte om jag har så stor lust att chansa med att köpa lösa delar heller. Är ju ingen 100% garanti att det fungerar fullt ut. Men tål ju så klart att läsa på lite mer och jämföra. Jag är öppen för alla tips och förslag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in