Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Låt se, den ena höjde skattetrycket med 25 procentenheter, lät den offentliga sektorn löpa amok, införde regleringar i stor skala (tex hyresreglering, reglering av kreditmarknanden med mera smått och gott), avfolkade landsbygden, stal privata företag och skapade statliga monopol, raserade skolan med mera.
Wow! Fick man göra allt detta med stöd av koalitionspartnern Bondeförbundet?
Det där med "stal privata företag" får du utveckla. Visst expanderade han den offentliga sektorn, men att han skulle ha varit inne och förstatligat näringslivet är en nyhet för mig.
Man kan tycka vad man vill om Erlanders åtgärder, han var ju trots allt socialdemokrat och kunde inte ha förväntats gå i bräschen för liberalisering. Men icke desto mindre ägnade han sig åt praktiska åtgärder istället för ideologiskt storhetsvansinne. Såvitt jag vet finns inga bilder där Erlander hånglar med Castro medan Pierre Schori hejar på. Erlander hängde inte så mycket med Yassir Arafat, och tyckte heller inte att det bästa för Sverige är att öppna dammluckorna för chilenska flyktingar. Palme la sig i precis ALLT. USA, Sydafrika, Mellanöstern, östblocket, Vietnam, Chile, Spanien... ingen gick säker för den kroknäste besserwissern. Jag tycker han är ett skräckexempel på folk som förblindas av ideologi som kommer ur deras egen röv. Andra exempel är Hitler, Marx och Rand.