• 1
  • 2
2008-12-13, 23:52
Medlem
19Jag86s avatar
Jag kollade nyligen på Sanningen ögonblick på kannal 5 och jag tycker att det är vidrigt!
programmet lockar svaga personer med smak för pengar att vika ut sig offentligt för en halv miljon, dom kommer oftast inte så långt (har inte sett en ända som fått alla pengarna, men jag har inte sett alla avsnitten heller) utan lögndetektorn registrerar en lögn innan och då får dom gå hem utan en krona.

"Hur pålitlig är egentligen lögndetektorn?
- Studier kring polygraftester visar regelbundet på 96-97 procents säkerhet." -taget från http://kanal5.se/web/guest/sanningen...8Z_version=1.0

Programmet går ut på att besvara 21 frågor så att lögndetektorn registrerar "sant" på alla svaren, av 21 frågor kommer polygrafen registrera 0.63 frågor på felaktigt vis, dvs på två program kommer en fråga med största sannolikhet bli registrerad på ett felaktigt sett.
Det sitter alltså en stackars människa och förstör sitt liv för andras nöje han har dessutom oddsen emot sig eftersom det krävs endast ett felaktigt svar eller en fel registrerad signal för att få gå hem med svansen mellan bena.

Mina frågor är: vad händer i kroppen när man ljuger? Funkar verkligen en lögndetektor? Går det att lura den?
Citera
2008-12-13, 23:54
Medlem
CommonKnowledges avatar
Det här passar väl mer i Psykologi-delen?
Citera
2008-12-13, 23:54
Medlem
bananjukkas avatar
Finns väl trådar?
Citera
2008-12-13, 23:56
Medlem
smartmeouts avatar
Pulsen ökar och hjärtrytmen blir ojämnare är ett par exempel.
Annars har du säkert hört att pupillerna ändrar storlek, svettkörtlarna börjar arbeta, blicken flackar samt du gör okontrellerade rörelser eller tvärtom- du blir helt stel.
Citera
2008-12-14, 00:08
Medlem
19Jag86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartmeout
Pulsen ökar och hjärtrytmen blir ojämnare är ett par exempel.
Annars har du säkert hört att pupillerna ändrar storlek, svettkörtlarna börjar arbeta, blicken flackar samt du gör okontrellerade rörelser eller tvärtom- du blir helt stel.

Jag tror säkert att många ljuger mer eller mindre nån gång det kan vara att du tog den sista mjölken utan att slänga paketet eller att du glömde sätta på kaffet ingen efter att du druckigt upp det sista på jobbet, vad som helst. Alldrig att någons hjärt rytm blir ojämn, eller att mina pupiller blir större!
Ställ dig i spelgeln och kolla på dina pupiller medans du säger för dig själv, jag är gud, eller nån annan lögn. Du fattar vad jag menar va?
Citera
2008-12-14, 00:11
Medlem
Mister Shanklys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19Jag86
Jag tror säkert att många ljuger mer eller mindre nån gång det kan vara att du tog den sista mjölken utan att slänga paketet eller att du glömde sätta på kaffet ingen efter att du druckigt upp det sista på jobbet, vad som helst. Alldrig att någons hjärt rytm blir ojämn, eller att mina pupiller blir större!
Ställ dig i spelgeln och kolla på dina pupiller medans du säger för dig själv, jag är gud, eller nån annan lögn. Du fattar vad jag menar va?

Men när du står framför spegeln och ljuger för dig själv sker väl inga större konsekvenser om du blir upptäckt?
Citera
2008-12-14, 00:17
Medlem
19Jag86s avatar
Exakt, det är lite det jag är ute efter, jag tycker att man borde kunna träna upp sätt så att när man sitter där med lögndetektorn känner man ingenting när man ljuger.
Finns det riktiga bevis på att det händer fysiska saker i kroppen ALLTID när man ljuger?
Jag vet att man blir stressad som satan om man ljuger och tror att man inte ska bli trodd, men samma sak händer om man talar sanning men är skit rädd för att inte bli trodd!
Det känns från erfarenhet lika dant, tycker jag iaf.
Vad tror ni?
Citera
2008-12-14, 05:56
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Finns en anledning till varför resultatet av en lögndetektor inte används som bevismaterial i Sverige.
Citera
2008-12-14, 11:26
Medlem
Ja, man kan träna upp sig inför ett lögndetektortest.
Och testet måste tolkas av en "expert".
Ganska puckat system helt enkelt.

I Sanningens Ögonblick dock, får dom genomgå testet före showen visas i TV.
Det vill säga, dom vet själv vilka lögner som kan komma fram i TV.
Då är det absolut inte synd om dom.
Dom vet ju att dom måste säga till sina partners att dom är otrogna,
ändå går dom ut i sändning med det.
Då får dom skylla sig själva.
Det finns ju ingen anledning att ljuga i sändning heller,
lite som att dom "lovar" att tala sanning,
som att vara inför ed inför domstol.
En sak som kan locka däremot,
är att dom med stora lögner lättare får vara med i TV.
Skam-TV helt enkelt.
(Skam kommer utifrån, Skuld kommer inifrån,
sådan här TV är ett steg mot skam-kultur)

Själv så ljuger jag aldrig.
Jag tycker illa om lögnare.
(Vilket betyder att om man säger att jag visst ljuger ibland,
så ljuger man,
och då tycker jag illa om dig )
Citera
2008-12-14, 15:23
Medlem
19Jag86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Finns en anledning till varför resultatet av en lögndetektor inte används som bevismaterial i Sverige.

Det finns andra länder på jorden där man använder polygrafer som bevismatreal till och med för att dömma brottslingar till döden.

Jag tror att den funkar till stor del faktiskt, problemet är väl att den registrerar hur nervös man är och inte ifall man ljuger.
Jag hade varit skit rädd om jag suttit vid en sån maskin misstänkt för mord och när frågan tillslut kommer "dödade du blabla" så är mitt svar avgörande för om jag får fortsätta leva eller dö, jag menar det är svårt att inte bli sin egen värsta fiende i en sån situation.
Registrerar då maskinen lögner utifrån hur nervös man är, hur hög min puls är, hur högt mitt blodtryck är eller nåt annat som förändras vid nervositet så tror jag nog att jag blir satt som lögnare på viket svar som helst på den frågan.
Citera
2008-12-14, 15:29
Medlem
I teorin skulle alltså en psykiskt sjuk människa som har en skev bild av verkligheten klara av att "ljuga" utan att det syns?

Det är ju knappast så att kroppen reagerar av något vi säger som inte stämmer utan snarare hjärnan som spelar kroppen ett spratt.

Isåfall varför blir det såhär?
Citera
2008-12-14, 15:44
Medlem
19Jag86s avatar
yidaki,

Jag tror att problemet där ligger i att dom inte vet ifall deras svar är registrerade som sanna eller falska när dom kommer ut i tv, om du har sett ett par avsnitt så ser du snart också att vissa frågor är väldigt luddiga tx e "tycker du att du är en bra människa?" eller "om du ser att din väninna har sminkat sig fult, säger du det till henne då?".
Dessa frågor är riktiga skitfrågor, eftersom det kan pendla från dag till dag eller humör man är på eller vilket humör ens väninna är på.

Sen har vi dessutom den felaktiga registreringen av maskinen på 3% som gör att du ändå har oddsen emot dig, eftersom du har svarat på 50 frågor och 3% av dom är fel registrerade, det är 1.5 frågor, det behövs bara ett svar reggat som falsk för att du ska få gå hem utan en extra krona.
Därför tycker jag att programmet är skit äckligt, straffet matchar inte priset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in