• 5
  • 6
2024-08-25, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I någon film, som jag nu inte minns vilken, spelade Elof Ahrle (som så ofta) en glad vagabond med penningbekymmer. När han fick några slantar sig tillstuckna, tackar han givaren genom att säga: ni är lika snäll som Edvard Persson är på film.

Beträffande politiska kopplingar gjordes under 80-talet en satirisk humorserie där Michael Segerström gestaltade Edvard Persson som en rasist. Bland annat sjöng han en omgjord version av »Jag har bott vid en landsväg« stående vid en grind för insläpp. I texten antyddes att Persson skulle sticka ner eventuella invandrare som försökte ta sig in.

Det blev ett stort hallå efter detta då Edvard Perssons efterlevande släktingar anmälde programmet som vad jag minns fälldes. Tror därför att det är helt omöjligt att få tag i några bilder från detta humorprogram som jag inte heller minns namnet på.

Man kan lätt komma runt det juridiska med lite namnändringar: Lilla Landet Lagom - Edvin Persén
Citera
2024-08-25, 10:13
Bannlyst
Han hade tydligen ett sommarställe på Älgö(Saltsjöbaden). Har sett en bild från Älgö 1940 där EP ligger i snön med hunden Tony på magen. På bilden står det Classic Pictures.
Citera
2024-08-25, 12:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Man kan lätt komma runt det juridiska med lite namnändringar: Lilla Landet Lagom - Edvin Persén

Det där är en annan produktion än den jag relaterade till med Michael Segerström som var från 80-talet. Blev ett jävla hallå från släktingarna då. SD fanns exempelvis ännu inte så det relaterades till BSS, NRP och liknande inslag i samhällsdebatten. Kommer inte ihåg om de namngav att Segerström spelade Edvard Persson, men det räckte med utstyrseln, musiken och mimiken för att förstå vem som avsågs.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-08-25 kl. 12:24.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in