2019-07-27, 22:43
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Många retar sig på Holm och Kluft för att de är svenskfientliga.
Undrar om EP varit anhängare till SD eller Sjöbopartiet om han levt idag?

Som redan påpekats var han ett riktigt rövhål privat, så varför skulle han inte ha kunnat vara sverigedemokrat om han levat idag?
Citera
2019-07-27, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Det var nog inte så känsligt på den tiden.
Tror de flesta, både högt och lågt bockade och neg för honom.
Ska ha varit ett rövhål rent allmänt, inte den gemytliga skåningen som filmerna visar.

Har också hört det från flera håll och troligen stämmer det. Men är tveksam till att han kört ihjäl någon människa.
Citera
2019-07-27, 23:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runksumpare
Det var nog inte så känsligt på den tiden.
Tror de flesta, både högt och lågt bockade och neg för honom.
Ska ha varit ett rövhål rent allmänt, inte den gemytliga skåningen som filmerna visar.

I någon film, som jag nu inte minns vilken, spelade Elof Ahrle (som så ofta) en glad vagabond med penningbekymmer. När han fick några slantar sig tillstuckna, tackar han givaren genom att säga: ni är lika snäll som Edvard Persson är på film.

Beträffande politiska kopplingar gjordes under 80-talet en satirisk humorserie där Michael Segerström gestaltade Edvard Persson som en rasist. Bland annat sjöng han en omgjord version av »Jag har bott vid en landsväg« stående vid en grind för insläpp. I texten antyddes att Persson skulle sticka ner eventuella invandrare som försökte ta sig in.

Det blev ett stort hallå efter detta då Edvard Perssons efterlevande släktingar anmälde programmet som vad jag minns fälldes. Tror därför att det är helt omöjligt att få tag i några bilder från detta humorprogram som jag inte heller minns namnet på.
Citera
2019-11-29, 12:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
När Edvard stod på sin höjdpunkt i Sverige ca 1935 åkte han över till Hollywood med en känd svensk, minns ej vilken. Denne person gjorde ett TV-program om resan. De träffade en del kändisar t.ex Cecil B deMille som var en av världens största regissörer på den tiden. När Cecil såg honom sa han "He looks like a hog" (han ser ut som en gris). Edvard kunde inte ett ord engelska, så han frågade sin vän ivrigt "va sa han, va sa han?". Vännen fick ljuga.

Det är extremt svårt att skilja på personen i verkligheten och personen på film. Så jag förutsätter hela tiden att allt elakt som skrivs om Edvard är påhittat. Hur som helst med det så kommer man iallafall i framtiden bara att minnas honom via filmerna. Där är han supergullig. Han kan dessutom säga sina repliker på ett roligare och naturligare sätt än 90% av sina kända motspelare. Och sjunga.
Citera
2024-02-07, 13:40
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Mina föräldrar såg Edvard Persson med hustru på Malmö Centralstation en gång på 50-talet. Edvard var påtagligt berusad och skällde rejält på sin hustru. Det fick mor och far att omvärdera honom en hel del.
Citera
2024-02-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När Edvard stod på sin höjdpunkt i Sverige ca 1935 åkte han över till Hollywood med en känd svensk, minns ej vilken. Denne person gjorde ett TV-program om resan. De träffade en del kändisar t.ex Cecil B deMille som var en av världens största regissörer på den tiden. När Cecil såg honom sa han "He looks like a hog" (han ser ut som en gris). Edvard kunde inte ett ord engelska, så han frågade sin vän ivrigt "va sa han, va sa han?". Vännen fick ljuga.

Det är extremt svårt att skilja på personen i verkligheten och personen på film. Så jag förutsätter hela tiden att allt elakt som skrivs om Edvard är påhittat. Hur som helst med det så kommer man iallafall i framtiden bara att minnas honom via filmerna. Där är han supergullig. Han kan dessutom säga sina repliker på ett roligare och naturligare sätt än 90% av sina kända motspelare. Och sjunga.
1935 var drygt 20 år innan TV-sändningarna startade i Sverige, så jag antar att programmet gjordes långt i efterhand? Du mins inte vad programmet hette? Skulle vara kul att kika på.
Citera
2024-02-08, 04:58
Medlem
Kloges avatar
Edvards sonson död 2023

https://www.ystadsallehanda.se/sjobo...dvard-persson/
Citera
2024-02-08, 17:01
Medlem
Jobbade som 18-åring på Beckomberga sjukhus på 90-talet.Hade bla hand om Edvard son Olle som var schizofren han var ca 70 då och hade varit där sedan 20-årsåldern.Hans trevlige bror Harry kom ofta på besök och tog med Olle och en annan patient på promenad.Den andra patienten hade också varit där länge och hade inga anhöriga.Harry hade varit sjöman och hade ingen familj vad jag vet bara Olle.När filmer visades med pappan satt och Olle och sjöng med.Hörde att Edvard inte hade varit så snäll hade bla slagit deras mamma.
Visste inte att Edvard hade flera barn?
Citera
2024-05-17, 22:41
Medlem
Tror ni på allvar att han var typ liberal eller så?? Hade ju varit pionjär och cirkus 60 år före sin tid i så fall.
Citera
2024-05-18, 08:40
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
Någon har sagt mig att han bott i Edwards gamla lägenhet, som skulle ligga någonstans nära Kungsholms torg.

Bump.

Edvard var född och uppvuxen på Mjölnaregatan i Malmö. I slutet på sitt liv bodde han i en villa i Rekekroken (Höganäs,Skåne).

Hans trademark var en löjlig liten hatt. Men denna hatt har aldrig varit en symbol för Skåne såsom gåsen.
Citera
2024-08-22, 09:16
Medlem
Ördögs avatar
Serieoraklet Sture Hegerfors, 86 år, berättar i dagens GP hur han i sommar läst Edvard Perssons memoarbok Lite grann från ovan från 1943. Kan läsas även av icke-reggade.

https://www.gp.se/livsstil/varldens-...7-a883efb6d927
I min barndom var Edvard Persson (1888-1957) ”hela Sveriges skåning” ungefär på samma sätt som Sten-Åke Cederhök senare blev ”hela Sveriges göteborgare”. Han spelade huvudrollen i mer än 40 långfilmer, de mest kända var ”Kalle på Spången” och ”Söder om landsvägen”- Och han sjöng in 226 låtar på tidens 78-varvsskivor, bland andra ”Jag är en liten gåsapåg från Skåne”.
/---/
Edvard var bara 12 år när han slutade skolan med underbetyg i alla ämnen utom sång. Efter att ha sett ”Värmlänningarna” på Malmö teater bestämde han sig för att bli skådespelare.
/---/
Edvard Persson älskade Köpenhamn, ”där är det ingen som räknar suparna”. Och Köpenhamn älskade Edvard Persson. I början av 1940-talet gick filmen ”Kalle på Spången” på en biograf i stan i två år, fyra föreställningar om dagen.

Medan andra världskriget pågick for Edvard ofta över till Köpenhamn och blev bland annat du och bror med statsminister Stauning. Denne hade spännande inside information om den tyska invasionen i Danmark – till exempel om när en tysk officer uppenbarade sig på det kungliga slottet Amalienborg för att hissa hakkorsflaggan. Kung Kristian själv tog emot honom.

Officeren gjorde en stram honnör och sa:

– Jag måste hissa den tyska flaggan på slottet här.

Kung Kristian svarade:

– I samma ögonblick som ni hissar flaggan kommer en dansk soldat att ta ned den igen.

Officeren sa:

– Den danske soldaten blir då ögonblickligen skjuten.

Kung Kristian svarade;

– Men denne danske soldat är jag.
Citera
2024-08-22, 13:17
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Tror ni på allvar att han var typ liberal eller så?? Hade ju varit pionjär och cirkus 60 år före sin tid i så fall.

Citat:
Carl Edvard Persson, född 17 januari 1888 i S:t Pauli församling i Malmö, död 19 september 1957

Citat:
Frisinnade landsföreningen var ett liberalt politiskt parti som fungerade som partiorganisation för riksdagspartiet Liberala samlingspartiet 1902–1923 och Frisinnade folkpartiet 1924–1934

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in