2008-12-14, 19:11
Bannlyst
Jag tror seriöst aldrig jag har sett en Sofiero i hela mitt liv. Vad kan det bero på?
Citera
2008-12-14, 19:18
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag tror att priset spelar in väldigt mycket. När sofiero dök upp för några år sen så var det enda halvlitersburken starköl för under 10 spänn. Själv bytte jag då från att köpa Prototyp (som kostade 10.40) till sofiero.
Efter många år med stort sofierointag så höjdes ju priset förrförra somaren varpå jag bytte till 5,2:an som kostade under tian...när även priset på den gick upp så fick det bli Harboe (som tog ett tag att vänja sig vid).

Men jag skulle tippa på att många fortsatte köpa sofiero av gammal vana.

Det stämmer nog plus att flera pallar Sofiero alltid står centralt på systemet gör nog sitt till. Dom finns alltid lättillgängligt mitt i allfartsvägen så det är svårt att missa och har folk bråttom så tar man nog några Sofiero i förbifarten.
Citera
2008-12-14, 20:15
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenKebab
Skulle vara kul att veta topplistan för tillfället. Anar att pripps blå tagit ett stort kliv framåt.

Topplistan för November 2008. Så färskt det kan bli då vi bara är halvägs in i december. Du har rätt om Pripps Blå faktiskt, hur kunde du veta det?
Fem i topp:
1. Sofiero 1 113 457
2. Pripps Blå 701 100
3. Mariestads Export 698 557
4. Femkommatvåan 612 054
5. Norrlands Guld Export 570 215

Siffrorna visar på på antalet liter sålda öl på Systembolaget. I November såldes det alltså 2 226 914 50 cl burkar Sofiero. Sen är det ganska jämt mellan tvåan och femman, men Sofiero har en klar ledning.

Vi kollar hur det ser ut en sommarmånad när svenskarna dricker mycket öl. Fem i topp från Juli månad 2008:
1. Sofiero Original 1 977 541
2. Mariestads Export 1 382 147
3. Pripps Blå 1 269 767
4. Norrlands Guld Export 1 087 626
5. Falcon Export 1 028 499

Sofiero klar vinnare igen. En annan observation är att vi dricker betydligt mer öl mitt i sommaren än i november. Men Sofiero säljer mest, oavsett vad.

December är ju en månad som är lite skum. Julölen tar mycket av marknaden och folk kanske hellre köper lite finare öl inför julen än Sofiero. Vi kollar hur det såg ut i December för ett år sedan:
1. Sofiero Original 1 405 033
2. Mariestads Export 1 137 224
3. Norrlands Guld Export 806 081
4. Pripps Blå 729 949
5. Femkommatvåan 712 759

Sofiero vann igen. God Jul med Sofiero. Ingen julöl fanns med på listan förra året. Nu blev det möjligen lite väl mycket info här men detta visar trots allt på Sofieros storhet, jag har aldrig sett en topplista där man inte hittar Sofiero överst. Om man inte går tillbaka till början av 2000-talet då tydligen Millenium var störst, fast det minns inte jag något om.

Sen det här med priset, Sofiero var inte först att ligga under 10 kronor utan var ett av ganska många öl som profilerade sig som lågprisöl.
Kanske förblir det här med Sofiero ett mysterium. Det verkar ju inte vara Flashbackfolket som håller Sofiero i toppen av försäljningen om man ska tolka hur tråden ser ut hittils.
Citera
2008-12-14, 20:33
Medlem
Coolcittes avatar
Sofiero skryter ju över någon silvermedalj i någon öl-tävling kallad "World beer cup" eller något liknande. Vad är detta för sorts tävling. Är det fattiga trash-människor som sitter i juryn?
Citera
2008-12-14, 21:17
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Jag tror seriöst aldrig jag har sett en Sofiero i hela mitt liv. Vad kan det bero på?

Att du är 17 bast och bara får tag i folköl?

Själv brukar jag köpa Sofiero när det ska handlas från systemet, gammal vana. Har inte reflekterat över smaken direkt men inte fan dricker jag 10krs-burköl för att njuta av den goda smaken? Sofiero dricker man för att bli full.
Citera
2008-12-14, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kan någon förklara för mig dess storhet? Varför blev det just Sofiero som säljer så bra? Den är ju överlägset störst i Sverige. Tvåa kommer Mariestad och det är ju mer kvalitétsöl och den ligger heller inte i den billigaste klassen.

Sofiero är inte billigast, men överlägset störst. Hur länge kommer det hålla? Läste på lite innan och det största ölet innan Sofiero var Millenium, billig öl med clean burk.

Vad är eran teori på Sofieros storhet?
Vad tycker ni själva om ölet?

Jag säger inte att sofiero är "bäst".. det finns öl, och så finns det ÖL..
Men jag gillar verkligen sofiero.. den första ölen är inte vidare god, inte den andre heller.. men när man är inne på tredje ölen så brukar den bli ganska söt i smaken, och det gillar jag!

Och sen är det ju nu också en standard-öl... om man går på systemet för att bara köpa ett par bira så blir det ju sofiero, för dom funkar! Inget fel på dom! Men om man ska festa till det lite, så blir det oftast andra ölsorter samt en-två sofiero.
Citera
2008-12-15, 00:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Sofiero skryter ju över någon silvermedalj i någon öl-tävling kallad "World beer cup" eller något liknande. Vad är detta för sorts tävling. Är det fattiga trash-människor som sitter i juryn?

Men hoppsan, tittar bredvid skärmen och ser plötsligt ett par tomma Sofieroburkar från gårdagen. Men det står en tom Mariestad där också så det kanske finns räddning ut ur WT-träsket eller är jag helt förlorad?
Citera
2008-12-15, 00:16
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Men hoppsan, tittar bredvid skärmen och ser plötsligt ett par tomma Sofieroburkar från gårdagen. Men det står en tom Mariestad där också så det kanske finns räddning ut ur WT-träsket eller är jag helt förlorad?

Mariestad har folk fått för sig är fin öl. Lika skäpig den med tycker jag.
Citera
2008-12-15, 01:01
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Priset är såklart avgörande. Håller dock inte med om att Mariestad skulle vara bättre på något sätt, det spelar i samma liga!

Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Mariestad har folk fått för sig är fin öl. Lika skäpig den med tycker jag.

Tss.. Ni jämför Systembolagets största lågprisöl Sofiero med ett ett klassiskt öl som Mariestad.
En Sofiero kostar 10.90:-
En Mariestad kostar 15.40:- (Burk på 50 cl på båda)
Nu är ju inte priset allt, men en av de grundläggande anledningarna till att Sofiero blivit så pass stora är att det är billigt. Folk har köpt det för det varit just billigt. Jag vågar påstå att Sofiero blivit stort på ren o hederlig snålhet. När Sofiero kom kostade den under 10:- och det betydde mycket för folk. Att lägga 11-12 kronor på en öl var skrämmande, och att punga ut med 15.40:- för en Mariestad fanns inte någonstans.

Mariestad är ett öl som troligen främst dricks av medelålders-äldre män som inte bryr sig om en femma hit eller dit utan vill ha ett hederligt öl med klassisk ölsmak, vilket Mariestad har. Sofiero är ju så långt därifrån man kan komma, det finns en ton i smaken hos Sofiero som är väldigt påtaglig som gör att den knappt ens smakar öl.

Att ni skriver att de är i samma klass gissar jag beror på att det finns något slags synsätt att all svensk lageröl är lika dålig och blaskig och blablabla.
Citera
2008-12-15, 14:32
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wearcapefly
Kan avslöja att Kopparbergs brygger sitt öl med vatten från en källa som sipprar genom traktens kyrkogård, det kanske är detta som ger skiftningar i smaken?

Personligen gör jag allt för att hålla mig från denna dryck, men jag dricker oftast flasköl.

Fyfan, om det nu stämmer har jag druckit min sista Sofiero.
Citera
2008-12-15, 17:42
Medlem
kapten zooms avatar
Den e fin den e go den e Sofiero
Citera
2008-12-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte

Alla öl får ju något pris då och då. Crocodile Lager skryter ju om att det var "Worlds best beer 1990".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in