2008-12-13, 20:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Kan någon förklara för mig dess storhet? Varför blev det just Sofiero som säljer så bra? Den är ju överlägset störst i Sverige. Tvåa kommer Mariestad och det är ju mer kvalitétsöl och den ligger heller inte i den billigaste klassen.

Sofiero är inte billigast, men överlägset störst. Hur länge kommer det hålla? Läste på lite innan och det största ölet innan Sofiero var Millenium, billig öl med clean burk.

Vad är eran teori på Sofieros storhet?
Vad tycker ni själva om ölet?
Citera
2008-12-13, 20:21
Medlem
Coolcittes avatar
Sofiero är typisk ungkarls-öl enligt mig. Jag gillar den faktiskt inte, för jag tycker inte att den smakar som öl ska göra.
Citera
2008-12-13, 20:24
Medlem
Czarens avatar
Jag gillar den, faktiskt min favorit-sunköl. Kan vara för att den känns så sommrig och nästan lite luffig, typ en gammal luffaröl från Rasmus på luffens glansdagar.
Citera
2008-12-13, 20:24
Bannlyst
Kan det vara så att Sofiero var billigast förut och att nu handlar folk det bara av gammal vana? För gott smakar det fan inte...
Citera
2008-12-13, 20:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag tror att priset spelar in väldigt mycket. När sofiero dök upp för några år sen så var det enda halvlitersburken starköl för under 10 spänn. Själv bytte jag då från att köpa Prototyp (som kostade 10.40) till sofiero.
Efter många år med stort sofierointag så höjdes ju priset förrförra somaren varpå jag bytte till 5,2:an som kostade under tian...när även priset på den gick upp så fick det bli Harboe (som tog ett tag att vänja sig vid).

Men jag skulle tippa på att många fortsatte köpa sofiero av gammal vana.
Citera
2008-12-13, 20:25
Medlem
Tror de bara blivit så, folk känner igen det, billigt och hyffsat god öl...Lite speciell smak som många faktigst gillar, (Nej det är inte WT bara för det är billigt)

Själv tycker jag inte sofiero är någon direkt dans på smaklökarna, men har ju druckit en kasse i brist på annat när jag bara varit ute efter alkoholen...
Citera
2008-12-13, 20:57
Medlem
Trumpeters avatar
Billigt och rätt lättdrucket (=smaklöst) är nog förklaringen.
Citera
2008-12-13, 21:05
Medlem
-jOE!s avatar
Priset är såklart avgörande. Håller dock inte med om att Mariestad skulle vara bättre på något sätt, det spelar i samma liga!
Citera
2008-12-13, 21:37
Medlem
MrKirs avatar
Det är nog av gammal vana..
Förut köpte man den för att den var billigast, och nu köper man den av gammal vana
Citera
2008-12-13, 21:41
Medlem
Opaques avatar
När jag studerade och ville rulla hatt så gick man till glasbanken och fyllde korgen automatiskt med det billigaste. Men t.o.m. bland fulölen finns det skillnad. Sofiero tillhör väl dom något bättre än sämsta i samma prisklass.

Men när jag började tjäna egna pengar så är korgen numera full med premiumöl och där räknar jag in mariestads, som är ett av de allra bästa ljusa ölen.
Citera
2008-12-13, 23:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Sofiero är typisk ungkarls-öl enligt mig. Jag gillar den faktiskt inte, för jag tycker inte att den smakar som öl ska göra.

Håller med dig till 100% i de sista där. Sofiero har inte en vanlig ölsmak utan det är någonting annat också. Om man jämför med annat billigt öl som tex. Crocodile Lager, Pripps Blå, Arton56 och liknande så smakar de öl, fast inte så gott som de finare märkerna möjligen. Men Sofiero har en bismak av någonting annat. Är det den bismaken som folk gillar?
Jävligt skumt med hela den här Sofierogrejen måste jag säga. Hoppas att detta blir en tråd som inte dör direkt för jag vill verkligen ha svar på varför den blivit så gigantisk som den har.
Citera
2008-12-13, 23:28
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Håller med dig till 100% i de sista där. Sofiero har inte en vanlig ölsmak utan det är någonting annat också. Om man jämför med annat billigt öl som tex. Crocodile Lager, Pripps Blå, Arton56 och liknande så smakar de öl, fast inte så gott som de finare märkerna möjligen. Men Sofiero har en bismak av någonting annat. Är det den bismaken som folk gillar?
Jävligt skumt med hela den här Sofierogrejen måste jag säga. Hoppas att detta blir en tråd som inte dör direkt för jag vill verkligen ha svar på varför den blivit så gigantisk som den har.

Jag tror det kommer vara svårt att hitta en annan förklaring till att folk lockades av priset och sen fortsatte av bara farten.
Men det vore intressant att se ifall det finns en skillnad i försäljning i anslutning till prisökningar. Samt hur försäljningen av harboe påverkades när den blev enda ölen med ett pris under tio gustafer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in