Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-13, 04:32
  #1
Medlem
karlans avatar
Då jag har uppgraderat mitt bredband så funderar jag på att slänga ut min routerjävel som inte pallar med min comhem 50 mbit-lina, så vill jag börja använda min existerande ubuntu-server som jag kör filserver/torrentbox/webbserver för tillfället, som en router. Jag har kollat på m0n0wall etc, men där verkar det om om man installerar ett helt os enbart för själva routrandet? Jag vill ju ha ett smidigt litet paket att ladda ner via apt-get och köra det som en extra tjänst förutom de tjänster jag redan kör..

Är detta möjligt utan att dedikera servern till t.ex. m0n0wall?

fråga 2; Jag har min server i garderoben, men den låter för mycket även om det är en garderob och en vägg imellan sängen och servern, vilket har gjort att jag har stängt av den på natten. Jag vill ha igång den 24/7, men vill inte att den ska låta något.

Kan ni tipsa om några extremt tysta fläktar och nätagg som inte springer iväg massor i pris? CPU:n i fråga är en pentium 4:a 2.0 Ghz.

Thank you, and good night
Citera
2008-12-13, 07:32
  #2
Medlem
phanderss avatar
Det var länge sedan jag använde mig av sånt här men ger det ett försök ändå!

Först och främst måste du ha två nätverkskort. Jag antar att du redan vet det men säger det iaf

m0n0wall är väl en omskriven version av redhat/fedora och är egentligen bara en färdigkonfigurerad iptables/NAT/IPSec och för att du ska få allt att funka "kräver" de att allt installeras på deras sätt.

Du kan konfigurera iptables/nat/ipsec själv finns de paketen inte installerat redan finns de i apt-get. Finns säkert färdiga guider dessutom på ubuntu-forumet hur du konfigurerar så allt fungerar.

Sen kan du styra saker och ting via Webmin. Det är också ett webbgränsnitt för att styra mer eller mindre hela *nix-system. Det kanske kan funka så slipper du installera om. Borde funka iaf

Kanske finns smidigare sett men det var så vi gjorde "förr i tiden" ;P

http://www.webmin.com/
__________________
Senast redigerad av phanders 2008-12-13 kl. 07:36.
Citera
2008-12-13, 08:14
  #3
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
fråga 2; Jag har min server i garderoben, men den låter för mycket även om det är en garderob och en vägg imellan sängen och servern, vilket har gjort att jag har stängt av den på natten. Jag vill ha igång den 24/7, men vill inte att den ska låta något.

Kan ni tipsa om några extremt tysta fläktar och nätagg som inte springer iväg massor i pris? CPU:n i fråga är en pentium 4:a 2.0 Ghz.
Noctua är bra fläktar men kostar 150 kr / styck. Det funkar bra med enklare fläktar, det är bara att dra ner hastigheten med en fläktkontroller. Nexus Real Silent är populära, och går på typ 50 kr. Jag har kört all möjligt, Zalman, Cooltek, os.v, som är helt ok och kostar 30-50 kr. Bara att köpa ett par Zalman FanMate.

När det kommer till nätagg är dom populära Corsair bra, men kostar 600-700 kr. Du kan ju köpa ett enklare, typ FSP, och byta fläkten.

Bara du byter alla fläktar och kalibrerar bra med fläktkontroller behöver det inte kosta speciellt mycket.
Citera
2008-12-13, 08:32
  #4
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Då jag har uppgraderat mitt bredband så funderar jag på att slänga ut min routerjävel som inte pallar med min comhem 50 mbit-lina, så vill jag börja använda min existerande ubuntu-server som jag kör filserver/torrentbox/webbserver för tillfället, som en router. Jag har kollat på m0n0wall etc, men där verkar det om om man installerar ett helt os enbart för själva routrandet? Jag vill ju ha ett smidigt litet paket att ladda ner via apt-get och köra det som en extra tjänst förutom de tjänster jag redan kör..

Är detta möjligt utan att dedikera servern till t.ex. m0n0wall?
Ja det är möjligt, men du ska inte titta på monowall i detta fallet då det inte är Linux utan *BSD.

Här finns nog en bra start, http://www.netfilter.org/, http://www.fs-security.com/
__________________
Senast redigerad av zixl 2008-12-13 kl. 08:35.
Citera
2008-12-13, 09:03
  #5
Medlem
phanderss avatar
Ja titt på fan, zixl! Det är BSD m0n0wall är baserat på. Måste ha förknippat m0n0wall med någon annan dist som är liknande men bygger på red hat/fedora. Ska forska vidare på vad den heter.
Citera
2008-12-13, 09:11
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Noctua är bra fläktar men kostar 150 kr / styck. Det funkar bra med enklare fläktar, det är bara att dra ner hastigheten med en fläktkontroller. Nexus Real Silent är populära, och går på typ 50 kr. Jag har kört all möjligt, Zalman, Cooltek, os.v, som är helt ok och kostar 30-50 kr. Bara att köpa ett par Zalman FanMate.

När det kommer till nätagg är dom populära Corsair bra, men kostar 600-700 kr. Du kan ju köpa ett enklare, typ FSP, och byta fläkten.

Bara du byter alla fläktar och kalibrerar bra med fläktkontroller behöver det inte kosta speciellt mycket.

Jag gick en enkla vägen och köpte en Supersilent 4 Ulra TC på inet för 190 kr.
På en 2 Ghz P4 så låter fläkten i stort sett inget då den mest går i 1400 rpm.

När det gäller nätagg så finns det faktiskt en del FSP-modeller som är rätt tysta. En server med bara en P4 och inget strömkrävande grafikkort klarar sig bra på ett 180 watts nätagg. Men det som finns i handeln och som är tysta ligger på ca 300-350 watt för ca lika många kronor. Välj alltid en med 120mm fläkt för de är bra mycket tystare än de med 92 mm.
Citera
2008-12-13, 11:13
  #7
Medlem
karlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag gick en enkla vägen och köpte en Supersilent 4 Ulra TC på inet för 190 kr.
På en 2 Ghz P4 så låter fläkten i stort sett inget då den mest går i 1400 rpm.

När det gäller nätagg så finns det faktiskt en del FSP-modeller som är rätt tysta. En server med bara en P4 och inget strömkrävande grafikkort klarar sig bra på ett 180 watts nätagg. Men det som finns i handeln och som är tysta ligger på ca 300-350 watt för ca lika många kronor. Välj alltid en med 120mm fläkt för de är bra mycket tystare än de med 92 mm.
Yeah, sen glömde jag iofs att nämna att jag driver 5 diskar också, vilket borde göra att jag behöver lite kraftigare nätagg än 180 w med va?

Gah, tänkte inte alls på att m0n0wall är BSD Det låg faktiskt någonstans i bakhuvudet
Citera
2008-12-13, 12:13
  #8
Medlem
FolkeYs avatar
Jag har precis gjort detta med en av mina servrar. Det du först vill göra är att ha 2 nätverkskort som fungerar! Sen vill du forwarda trafik med IP-tables. Det kan dock kännas lite tungt att sitta och skriva detta direkt tilll IP-Tables ibland om du vill öpnna och stänga portar m.m så det finns något underbart som heter ufw i ubuntu.

https://help.ubuntu.com/8.04/serverg.../firewall.html

Ta en titt där. Speciellt under IP Masquerading. Sedan är det bara att konfa en DHCP server så ska det funka om allt går bra! Hojta till om det är något du undrar. Lycka till!
Citera
2008-12-13, 16:06
  #9
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag gick en enkla vägen och köpte en Supersilent 4 Ulra TC på inet för 190 kr.
På en 2 Ghz P4 så låter fläkten i stort sett inget då den mest går i 1400 rpm.

När det gäller nätagg så finns det faktiskt en del FSP-modeller som är rätt tysta. En server med bara en P4 och inget strömkrävande grafikkort klarar sig bra på ett 180 watts nätagg. Men det som finns i handeln och som är tysta ligger på ca 300-350 watt för ca lika många kronor. Välj alltid en med 120mm fläkt för de är bra mycket tystare än de med 92 mm.
Är man inte nöjd med ljudnivån så bör det ju gå att modda in lite voltsänkning på fäkten.
Citat:
Ursprungligen postat av karlan
Yeah, sen glömde jag iofs att nämna att jag driver 5 diskar också, vilket borde göra att jag behöver lite kraftigare nätagg än 180 w med va?

Gah, tänkte inte alls på att m0n0wall är BSD Det låg faktiskt någonstans i bakhuvudet
Finns ju liknande mjukvara som bygger på Linux. IPCop osv.
Citera
2008-12-13, 19:56
  #10
Medlem
Flärps avatar
Det du behöver är i princip dhcpd så att din workstation får IP automagiskt av servern. Som firewall är iptables bra, om än lite krångligt att konfa om du inte är van. Men för att göra det enklare finns b la ufw som redan nämnts ovan.

Finns tusentals guider på nätet.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback