2008-12-12, 23:17
Medlem
Hejsan,

Räcker det med att äta 100gram gravad lax i veckan för att få i sig rekommenderad dos vitamin-d / omega 3 nu när knappt är någon sol ute?

Tacksam för svar.
Citera
2008-12-13, 09:00
Medlem
BlueStars avatar
100 g lax ger enligt den HÄR länken 5 gånger dagsbehovet av D-vitamin (låter i mina öron underdrivet, själv försöker jag få i mig 10 µg per dag) samt c:a 3/4 (om jag lyckades räkna rätt) av dagsbehovet av omega 3-fetter. För att täcka dagsbehovet av omega 3 genom att ät lax så skulle du behöva äta nästan 1 kg lax i veckan. Personligen tvivlar jag på att man behöver så mycket omega 3, själv försöker jag äta fet fisk minst två gånger i veckan, det tycker jag räcker för mig. Däremot för vitamin d så verkar det enligt Svensk Fisk räcka att äta lax två gånger i veckan för att täcka dagsbehovet. Ett annat tips är att äta gös som innehåller omkring dubbelt så mycket d-vitamin som lax. Svensk Fisk har fel när det gäller innehållet av d-vitamin i gös, det kan du se om du tittar i Livsmedelsdatabasen från Livsmedelsverket eller det finländska Folkhälsoinstitutet.
Citera
2008-12-13, 13:30
Medlem
Tack för svaret. Kanske blir till att inhandla någon form av omega 3 tillskott då.

/I
Citera
2008-12-13, 14:53
Medlem
Voluptariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inpetto
Tack för svaret. Kanske blir till att inhandla någon form av omega 3 tillskott då.

/I

Valnötter inehåller mer Omega 3 än Lax. Smaken är dock en fråga man själv får ta itu med, tycker dom är lite väl torra så kombinerar åtminstone med russin!
http://www.bestlifeonline.com/cms/pu...very_Day_3.php
Citera
2008-12-13, 15:04
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voluptarius
Valnötter inehåller mer Omega 3 än Lax. Smaken är dock en fråga man själv får ta itu med, tycker dom är lite väl torra så kombinerar åtminstone med russin!
http://www.bestlifeonline.com/cms/pu...very_Day_3.php

Valnötter är ett excellent livsmedel med mängder av vitaminer och mineraler. Tyvärr är det bara en begränsad del av alfalinolensyran som kan omvandlas till omega 3, därför är fisk en bättre källa eftersom fisken innehåller en hög mängd ”färdigomvandlat” omega 3 fett (se den HÄR artikeln från Netdoktor.se).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in