2008-12-12, 16:21
Medlem
Ibland när jag vill varerar havregrynsgröten brukar jag hälla ner havregrynen i fil och bara röra om tillsammans med en gnutta socker och kanel för att få en snabb och god frukost.

Nu är det däremot så att en kompis satte myror i huvudet när han sa att havregrynen måste kokas för att man ska kunna tillgodogöra sig näringen ur dom. Jag tycker att det verkar en smula märkligt i och med att man har ju havregryn i musli men å andra sidan är väl havregryn ångpressade så jag blir lite osäker.

Snälla bullen, kan ni hjälpa mig?

Visste inte riktigt om den här var en matfråga eller medicin och hälsa, så en eventuell moderator får besluta. Eller kunskapsnivån på svaren.
Citera
2008-12-12, 17:06
Medlem
Necrobutchers avatar
"Råa" havregryn är nyttiga. Sedan kag jag tänka mig att tillagning eventuellt kan frigöra även andra nyttiga ämnen.

/NecroBullen
Citera
2008-12-13, 11:04
Medlem
Havregrynen du köper är ju inte "råa". De är ångpreparerade och även nyttiga att äta som de är, din kompis har fel.
Citera
2008-12-13, 11:43
Medlem
wonderlands avatar
Du kan äta dom i godan ro. Dock så växer ju grynen i din mage (kontakt med vätska) eftersom den är okokt.
Citera
2008-12-14, 04:42
Medlem
Mandingos avatar
det är nyttigt som fan... jag är uppfödd på havregryn och mjölk, och mej har det fan blivit folk av...
Citera
2008-12-14, 07:17
Medlem
Muggs avatar
Det är GI-folket som rekommenderar kokta havregryn.

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1085
Citat:
Om du kokar havre till en gröt på vanligt sätt får du ett GI på 68 medan du får ett GI på närmare 90 om du äter grynen okokta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in