2009-01-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
du behver g en kurs i googling

"Hur lng kan en hdmi-sladd vara?
Hdmi-standarden i sig stter inte ngon maxlngd p kablarna men i praktiken ligger grnsen omkring 15 meter idag. Fr att kunna fra ver 1080p-bild (full hd) utan problem med synk av signalen krvs dock riktigt bra kabelkvalitet i dessa lngder. De flesta kabeltillverkare erbjuder dock hyfsat billiga hdmi-kablar i lngder p 8-10 meter."

klla: http://m3.idg.se/2.1022/1.191193/10-fragor-om-hdmi

tack s mycket.. japp skall googla lite mer
Citera
2009-01-04, 03:51
Medlem
efter mycket fram och tillbaks har jag beslutat mej fr att kpa en full-hd tv d jag mestadels kommer att anvnda den som skrm till min brbara samt xbox360, problemet r att jag har enbart VGA port p min dator s kommer jag kunna utnyttja full-hd? Kan man med hjlp av adapters koppla typ vga-dvi och frn dvi-hdmi ? Eller behver jag helt enkelt kpa nytt grafikkort och gr det ens att byta p en brbar ?

jag har frvrigt Mobile Intel GL40 Express Chipset moderkort s vart kan se ifall det r pci, pci-express eller agp grafikkort jag kan anvnda mej utav. tack p frhand
Senast redigerad av grningsman 2009-01-04 kl. 04:14.
Citera
2009-01-04, 12:18
Medlem
Pinnen_s avatar
Lnar trden

Tjena, jag behver ven jag lite hjlp och tips infr infrskaffande av kabel.

Jag vill bara brja med att sga att jag r lite osker p vad alla kontakter heter exakt s ni fr ha verseende om ngonting verkar oklart.

Jag har en samsung LE-40a559 (40 tums LCD full-hd) med 3 hdmi kontakter (finns ven vga och s-video).

P datorn har jag tv stycken DVI-I kontakter, varav en anvnds av datorskrmen.

Jag misstnker att jag ska ha en DVI-HDMI kabel fr bsta bild.
Jag vill ju kunna spela upp fullHD filmer frn datorn till TV-skrmen utan strningar.
Men min TV str rtt lngt bort frn datorn och det finns inte mycket utrymme fr omblering i min korkat utformade lgenhet (drrar verallt, kan bara ha TVn antingen dr den str eller lngre bort).
Jag har mtt och om jag vill ha kabeln lngs vggen hela vgen s behvs nstan 13 meter kabel, annars s mste den ligga rtt ver golvet mitt i vardagsrummet (d r avstnded ca 5 meter).

Tror ni det blir alldeles fr kass bild om jag kper en s pass lng kabel eller fr jag helt enkelt finna mig i att ha en kabel mitt ver golvet?
Citera
2009-01-04, 14:35
Medlem
nbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
efter mycket fram och tillbaks har jag beslutat mej fr att kpa en full-hd tv d jag mestadels kommer att anvnda den som skrm till min brbara samt xbox360, problemet r att jag har enbart VGA port p min dator s kommer jag kunna utnyttja full-hd? Kan man med hjlp av adapters koppla typ vga-dvi och frn dvi-hdmi ? Eller behver jag helt enkelt kpa nytt grafikkort och gr det ens att byta p en brbar ?

jag har frvrigt Mobile Intel GL40 Express Chipset moderkort s vart kan se ifall det r pci, pci-express eller agp grafikkort jag kan anvnda mej utav. tack p frhand

Med VGA kan du inte uttnyttja full-hd.
Om jag inte har fel s har det moderkortet du nmner ett inbyggt grafikkort (integrerat p moderkortet), du kan allts inte byta det utan fr i s fall kpa en ny och bttre dator.
Citera
2009-01-04, 14:41
Medlem
nbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen_
Tror ni det blir alldeles fr kass bild om jag kper en s pass lng kabel eller fr jag helt enkelt finna mig i att ha en kabel mitt ver golvet?

Kp en kabel med bra kvalitet s ska det inte vara ngra problem enligt tidigare postad lnk till M3s hemsida.
Citera
2009-01-04, 14:53
Medlem
Pinnen_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nblues
Kp en kabel med bra kvalitet s ska det inte vara ngra problem enligt tidigare postad lnk till M3s hemsida.

Allright, s det r viktigt att den r guldplterad osv? Eller hur vet jag att jag tittar p en kvalitetskabel i butiken liksom. Finns det ngra knda "mrken"?
Citera
2009-01-04, 15:44
Medlem
nbluess avatar
Kan inte jttemycket om just kablar, men Supra r vl ett knt mrke, inte det billigaste heller direkt. Vissa verkar sga att man inte ser ngon skillnad med dyra och billiga kablar medan andra sger att man gr det.

P prisjakt finns frvrigt en katagori fr HMDI och DVI kablar om du r intresserad mer av de olika prisklasserna.
Citera
2009-01-04, 16:12
Medlem
Pinnen_s avatar
Tack s mycket fr hjlpen nblues! Det lser sig nog, ska ner p stan imorgon o spana.

EDIT:
Vill ven passa p att tipsa om en het forumtrd p minhembio.com dr det str mycket skrivet av riktiga "kabelnrdar" som vet vilka mrken som gller och inte. Fast jag blev vl kanske nnu mer frvirrad huruvida vilket mrke man ska satsa p

Lnk till trden: http://www.minhembio.com/forum/index...pic=74946&st=0
Senast redigerad av Pinnen_ 2009-01-04 kl. 16:31.
Citera
2009-01-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nblues
Med VGA kan du inte uttnyttja full-hd.
Om jag inte har fel s har det moderkortet du nmner ett inbyggt grafikkort (integrerat p moderkortet), du kan allts inte byta det utan fr i s fall kpa en ny och bttre dator.

jaja d r det vll bara att kpa ny nr man bara haft datorn i tre veckor...tack fr hjlpen dock.
Citera
2009-01-06, 19:47
Medlem
Puffarns avatar
Jag kopplar med HDMI till min LCD men jag fick med en kontakt som gr om HDMI till det vanliga bildskrms uttaget p grafikkortet.
De sljs p OnOff tex fr en femtilapp ungefr.
Kpte 10m HDMI sladd fr 750 spnn fr vrigt.

Puff
Citera
2009-01-07, 17:22
Medlem
TuXIs avatar
Lnar ocks trden lite.

Tnkte koppla in datorn till nya 50" igr, full hd. med dvi<->hdmi.
Provade slnga p lite rullar i bde 720 och i 1080. Det jag strde mig p var dock att jag fick aldrig bilden att tcka hela tvn?
Upplsningen p filmerna jag provade r vl 1280x55* typ, men den borde vl strcka ut sig ver hela tv? Hade glapp bde uppe/nere och p sidorna.
Eller bara glapp uppe/nere, men en vldigt smal bild.

Strcker inte bilden ut sig eller? ;S

50" plasma samsung och ati radeon 4850 i datorn.
Citera
2009-01-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
jaja d r det vll bara att kpa ny nr man bara haft datorn i tre veckor...tack fr hjlpen dock.

VGA-kabeln kan hantera full-hd, dock inte skert att TVn stdjer det genom vga-porten (tror de flesta inte gr det..?)

Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Lnar ocks trden lite.

Tnkte koppla in datorn till nya 50" igr, full hd. med dvi<->hdmi.
Provade slnga p lite rullar i bde 720 och i 1080. Det jag strde mig p var dock att jag fick aldrig bilden att tcka hela tvn?
Upplsningen p filmerna jag provade r vl 1280x55* typ, men den borde vl strcka ut sig ver hela tv? Hade glapp bde uppe/nere och p sidorna.
Eller bara glapp uppe/nere, men en vldigt smal bild.

Strcker inte bilden ut sig eller? ;S

50" plasma samsung och ati radeon 4850 i datorn.

Kr du pixelmappat (allts skickar 1920x1080 upplsning till TVn)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in