2008-12-11, 21:51
Medlem
Jo, jag är nyanställd sedan ca. 1v tillbaka. På avtalet står min fasta månadslön som enligt avtalet går enligt transportavtalet (eller vad det nu är man säger, jobbar som chaufför). 18800kr/mån, 100%, heltid, provanställning i 6 månader.

senaste 3 dagarna har jag dock haft en schemalagd arbetstid på ca 4 och 5 timmar. vid min arbetsintervju blev jag även meddelad min timlön och ob-ersättning.

min fråga är:

om det står att jag jobbar 100% på mitt avtal och har en lön "f.n. 18803kr/mån", är jag då garanterad detta trots att åkeriet inte kan erbjuda mig motsvarande heltidsarbete varje dag i veckan?

hade tänkt höra med "bossen" imorgon, men tänkte kolla om någon här vet något? jag skrev ju under att jobba heltid och jag vill tjäna motsvarande lön, men får jag inte jobba heltid, har de då rätt att dra in det på min lön som står på avtalet?
Citera
2008-12-11, 21:53
Medlem
Ge han inga idder om att ge dig mindre än avtalet. Har ni igen facklig närvaro på jobbet?
Citera
2008-12-11, 21:59
Medlem
shanghais avatar
Ja om ni har ett avtal på att han skall ge dig den lönen gäller det avtalet. Notera dock att du har en provanställning som han kan avsluta imorgon om det inte passar honom.
Citera
2008-12-11, 22:08
Medlem
ok, tack för snabbt svar. facklig närvaro vet jag inte vad det är. jag har inte sagt att min arbetsgivare blåser mig på något sätt, jag har bara inte kollat upp det och eftersom varje pass ska skrivas ner fick jag känslan av att jag arbetade på timmar... vilket jag inte borde göra eftersom det står som det står på mitt avtal. citerar avtalet exakt:

Citat:
Noteringar:

Lön enl. Sv.Transportarbetareförbundets avtal f.n. 18 803:-/mån

Betyder detta att arbetar jag heltid en månad, dvs står till deras förfogande för heltidsarbete, men trots det bara får jobba 2 timmar en dag, 6 timmar en annan dag t.ex... att jag har rätt till 18803 ändå?

en annan klurig fråga då:

om jag jobbat övertid vissa dagar. blir det då garantilönen + övertid + ob på den... eller har de rätt att dra av på den övertid jag arbetat eftersom jag fått arbeta mindre andra dagar?

en annan fråga, hur beräknas min fasta lön om jag t.ex. började på jobbet den 5e december? delas fasta lönen delat på antalet jobbdagar, sedan tar de bort fem "belopp" från min lön?

jag kan ju inte få 18803, som motsvarar en månadslön som heltidsanställd, när jag började mitt i månaden t.ex.

tack för all hjälp, vill bara sova gott om nätterna
Senast redigerad av myc0s 2008-12-11 kl. 22:15.
Citera
2008-12-11, 23:03
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
om det står att jag jobbar 100% på mitt avtal och har en lön "f.n. 18803kr/mån", är jag då garanterad detta trots att åkeriet inte kan erbjuda mig motsvarande heltidsarbete varje dag i veckan?
Om din överenskomna arbetstid är 40 tim/vecka är också arbetsgivaren skyldig att utge lön för den tiden.

Arbetsgivaren skall förlägga (schemalägga) den överenskomna arbetstiden och du är skyldig att tjänstgöra motsvarande tid.

Arbetstiden beräknas i genomsnitt, vilket innebär att arbetsgivaren är tillåten att variera arbetstiden per vecka. Närmare regler om detta återfinns i kollektivavtalet (ring facket och fråga).
Citat:
Betyder detta att arbetar jag heltid en månad, dvs står till deras förfogande för heltidsarbete, men trots det bara får jobba 2 timmar en dag, 6 timmar en annan dag t.ex... att jag har rätt till 18803 ändå?
Ja
Citat:
om jag jobbat övertid vissa dagar. blir det då garantilönen + övertid + ob på den... eller har de rätt att dra av på den övertid jag arbetat eftersom jag fått arbeta mindre andra dagar?
Övertidsersättning utgår endast då den genomsnittliga arbetstiden överstiger 40 tim/vecka. Kollektivavtalen medger inte att båda övertidsersättning och ob-ersättning utbetalas samtidigt. Då ersättningsformerna sammanfaller utgår den högre ersättningen, vanligtvis brukar det vara ob-ersättningen.
Citat:
jag kan ju inte få 18803, som motsvarar en månadslön som heltidsanställd, när jag började mitt i månaden t.ex.
Nej, det stämmer. Jag misstänker att den genomsnittliga månadsarbetstiden enligt transports avtal är 174 tim/mån. I ditt fall ska du då dividera din månadslön med 174, för att fastställa en timlön: 18803/174 = 108 kr/tim.

Om du har arbetat en vecka under en månad, alltså 40 timmar – blir din arbetstid 174 / 4 = 43,5 tim. Din lön blir alltså 108 kr x 43,5 tim = 4698 kr.
Citera
2008-12-11, 23:12
Medlem
avdops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myc0s
ok, tack för snabbt svar. facklig närvaro vet jag inte vad det är. jag har inte sagt att min arbetsgivare blåser mig på något sätt, jag har bara inte kollat upp det och eftersom varje pass ska skrivas ner fick jag känslan av att jag arbetade på timmar... vilket jag inte borde göra eftersom det står som det står på mitt avtal. citerar avtalet exakt:

en annan klurig fråga då:

en annan fråga, hur beräknas min fasta lön om jag t.ex. började på jobbet den 5e december? delas fasta lönen delat på antalet jobbdagar, sedan tar de bort fem "belopp" från min lön?

tack för all hjälp, vill bara sova gott om nätterna

Om du vill fråga honom på ett positivt sätt, så säg honom att du noterat den reella arbetsiden - så finns det inga andra/extra arbetsuppgifter du kan hjälpa till med för att fylla ut din heltidstjänst? Då ser han förhoppningsvis fördelarna med dig i stället fördelarna utan dig...

På dina andra frågor orkar jag faktist inte tänka för jag är lite dimmig just nu. Är arbetsgivaren DHL? I så fall får du bara övertid efter 18.00 om du jobbat mellan säg 15.00-19.00 (även fast tanken var 09.00 till 18.00 skulle jag tro).
Fast det kanske inte var svaret på din fråga ens...
Senast redigerad av avdop 2008-12-11 kl. 23:17. Anledning: Dimma framför tangenterna
Citera
2008-12-12, 00:02
Medlem
tack så jättemkt för ett påläst svar, wildhorses. minns från intervjun att det var 174 timmar precis som du sa och att timlönen var 108kr/tim för mig. tack så jättemycket

vet dock inte om jag misstolkat något eller om jag förstått denna saken rätt. 174 timmar (som jag har betalt för en månad) blir 43,5 timmar per vecka förutsatt att 1 månad = 4 veckor.

varje vecka ska jag enligt avtalet jobba 43,5 timmar, vilket över 4 veckor blir 174 timmar totalt. dock är det lite jobb de två första veckorna; jag jobbar bara 80 timmar istället för 87 timmar.

de resterande två veckorna på månaden jobbar jag däremot massor av övertid. jag jobbar totalt 100 timmar, istället för 87 timmar (13 timmar övertid).

har jag missuppfattat fel, eller "försvinner" 8 av dessa övertidstimmar (jag får inget extra betalt) eftersom jag enbart jobbat 87 timmar förra 2 veckorna?

dvs, jag får endast betalt för den övertid över mina avtalade arbetstimmar (allt över 174 timmars arbete blir min övertid även fast massa timmar försvunnit pga att det inte funnits jobb)?

förstår om det är en luddig fråga, men... hoppas du förstår. tycker verkligen det låter konstigt i af.

Citat:
Ursprungligen postat av avdop
Om du vill fråga honom på ett positivt sätt, så säg honom att du noterat den reella arbetsiden - så finns det inga andra/extra arbetsuppgifter du kan hjälpa till med för att fylla ut din heltidstjänst? Då ser han förhoppningsvis fördelarna med dig i stället fördelarna utan dig...

På dina andra frågor orkar jag faktist inte tänka för jag är lite dimmig just nu. Är arbetsgivaren DHL? I så fall får du bara övertid efter 18.00 om du jobbat mellan säg 15.00-19.00 (även fast tanken var 09.00 till 18.00 skulle jag tro).
Fast det kanske inte var svaret på din fråga ens...

nja, det är ju inte att fråga honom. det är ju att be om mer jobb utan att få en spänn extra för det.

som jag ser det nu, får jag 18803 varje månad, såvida jag inte jobbar mer än totalt 174 timmar. även fast jag jobbar övertid vissa dagar (eftersom vissa dagar blir kortare.. och då jämnas det ut med mina övertidstimmar, om jag fattat det rätt).

därför gör jag nog rätt i att bara köra på och göra det jag blir tillsagd och inte krascha några bilar så kommer jag bli nog omtyckt även fast jag inte ber om ytterligare jobbgöra även fast jag vet att jag inte kommer få några extra stålar för det
Senast redigerad av myc0s 2008-12-12 kl. 00:11.
Citera
2008-12-12, 01:37
Medlem
mEaters avatar
Citat:
vet dock inte om jag misstolkat något eller om jag förstått denna saken rätt. 174 timmar (som jag har betalt för en månad) blir 43,5 timmar per vecka förutsatt att 1 månad = 4 veckor.

varje vecka ska jag enligt avtalet jobba 43,5 timmar, vilket över 4 veckor blir 174 timmar totalt. dock är det lite jobb de två första veckorna; jag jobbar bara 80 timmar istället för 87 timmar.

Du kan känna lugnet. 174 timmar är beräknad genomsnittstid för en månad, 30-31 dagar, och används mest för att få fram timlön. Månadslön/174= timlön.

40 timmar i veckan är heltid och det man utgår från.
Citera
2008-12-12, 15:42
Medlem
Bosse Buss avatar
Citat:

nja, det är ju inte att fråga honom. det är ju att be om mer jobb utan att få en spänn extra för det.

Om du tänker lite längre än nästa löning så kan du ju se till att visa framfötterna och se till att provanställningen blir något mer beständig som t ex en fast anställning. Men valet är förstås ditt.
Citera
2008-12-12, 15:48
Medlem
miklons avatar
Citat:

En månad är inte fyra veckor, förutom februari. Övriga månader är 30 eller 31 dagar och fyra veckor är 28 dagar.
Citera
2008-12-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse Bus
Om du tänker lite längre än nästa löning så kan du ju se till att visa framfötterna och se till att provanställningen blir något mer beständig som t ex en fast anställning. Men valet är förstås ditt.

jobbade 13½ timme igår, så änsålänge gillar de mig nog. tog någons kvällspass trots att jag inte ville. men jag antar att du besvarade min fråga också, det var alltså onödigt för mig att jobba extra igår, för om jag inte går över 174timmar vilket motsvarar heltid, får jag ändå "bara" 18803kr? mtp på att jag jobbat färre timmar tidigare dagar.

frågat en hel drös med människor men aldrig fått ett svar på den frågan, jag tror inte någon förstår vad jag menar. vet inte heller hur jag ska formulera frågan för att någon ska förstå vad jag menar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in