• 1
  • 2
2008-12-11, 21:11
Medlem
pajdegs avatar
Hejsan, hade tänkt att köpa ett nytt Spö till jul och jag vet inte vilket jag ska välja, kanske ni har något bra tipps?
Hade tänkt ha det mäst för Gäddfiske. Hörde om något slags "jerks spö" om jag minns rätt. Är det något att rekomendera ?
Citera
2008-12-11, 23:07
Medlem
Weissess avatar
Jerkspön är väldigt bra om du tänker Jerkfiska med de. =)
Har visserligen bara jerkat en gång hos en kompis, men jerkspön är korta (runt 6fot) och galet styva (vikter på 120g-200g inte ovanliga tror jag)
Detta för dragen är stora och inte har någon direkt egen gång, därför som man måste "få draget att röra sig" med spöt. Man använder även en ganska styv pianolina som tafs om jag inte missminner mig!
Hoppas detta kan hjälpa dig något, annars är det ju bara att gå in och fråga i någon fiskebutik!
Citera
2008-12-12, 13:33
Medlem
Kadeks avatar
Skall du bara jerka eller skall du spinnfiska? Om du även skall spinnfiska avråder jag dig från ett styvt jerkspö, rekommenderar ett allroundspö.

Kastar du med multirulle, haspel? prisklass?
Citera
2008-12-12, 13:41
Bannlyst
Hade köpt ett shakespeare light spö, riktigt bra.
Citera
2008-12-12, 13:48
Medlem
sattsa på ett UL spö, mycket roligt fiske med sådana.
Citera
2008-12-12, 16:25
Medlem
Silverturks avatar
Det beror ju helt på vad du vill fiska efter. Ska du fiska gädda, abborre, meta småmört eller bända stortorsk?

Just jerkspöna är, som någon tidigare skrev, riktigt styva och som ett kvastskaft i sin aktion. Detta för att de drag man fiskar med ett jerkspö är väldigt tungt, upp mot 100-120g och ofta längre än 15cm. Riktigt tunga drag. Dessa saknar dessutom haksked, vilket gör att de inte har någon egen gång när man drar dem genom vattnet, utan istället rycker man hem betet. Då gör det skarpa svängar och sticker iväg huller om buller. Därav namnet, jerkbait!

Dock får man tänka på att dessa spön enbart duger att fiska med just jerkbaits med. Mindre drag kommer du inte kunna kasta många meter med. Sedan är spöt även väldigt kort och styvt, vilket jag själv tycker är en nackdel om man gillar att drilla fisken. Sedan är du även låst till just detta fiske.

Säg att du istället köper ett spö med vikter på upp till 35-40g. Dessa kan man inte fiska med jerkbaitdrag, men de duger gott och väl till lite mindre, klassiska gäddrag. Sedan får man även väga in att du kan fiska annan fisk, så som gös eller öring, med detta spö. Får du dessutom på en pigg 5-kilosfisk blir det lite mer kamp än med jerkbaitspöt, där det ofta blir mest att veva in fisken.
Citera
2008-12-12, 16:55
Medlem
Darsans avatar
här bjuder darsan på ännu en oneliner i juletider: http://www.fiskebutiken.nu/product.do?productId=05107

Citera
2008-12-12, 17:43
Medlem
Renodlat gäddfiske? Då vill du nog skaffa ett kraftigare spö, för vikter upp till någonstans mellan 60 och 100 gram.
Citera
2008-12-12, 20:22
Medlem
pajdegs avatar
Citat:
Skall du bara jerka eller skall du spinnfiska? Om du även skall spinnfiska avråder jag dig från ett styvt jerkspö, rekommenderar ett allroundspö.

Kastar du med multirulle, haspel? prisklass?

vet inte riktigt vad Jerka innebär, men hitlils så har jag bara kört med Haspel och spinn.

Citat:
sattsa på ett UL spö, mycket roligt fiske med sådana.

Vad är det ? "UL"

Citat:
Det beror ju helt på vad du vill fiska efter. Ska du fiska gädda, abborre, meta småmört eller bända stortorsk?

Just jerkspöna är, som någon tidigare skrev, riktigt styva och som ett kvastskaft i sin aktion. Detta för att de drag man fiskar med ett jerkspö är väldigt tungt, upp mot 100-120g och ofta längre än 15cm. Riktigt tunga drag. Dessa saknar dessutom haksked, vilket gör att de inte har någon egen gång när man drar dem genom vattnet, utan istället rycker man hem betet. Då gör det skarpa svängar och sticker iväg huller om buller. Därav namnet, jerkbait!

Dock får man tänka på att dessa spön enbart duger att fiska med just jerkbaits med. Mindre drag kommer du inte kunna kasta många meter med. Sedan är spöt även väldigt kort och styvt, vilket jag själv tycker är en nackdel om man gillar att drilla fisken. Sedan är du även låst till just detta fiske.

Säg att du istället köper ett spö med vikter på upp till 35-40g. Dessa kan man inte fiska med jerkbaitdrag, men de duger gott och väl till lite mindre, klassiska gäddrag. Sedan får man även väga in att du kan fiska annan fisk, så som gös eller öring, med detta spö. Får du dessutom på en pigg 5-kilosfisk blir det lite mer kamp än med jerkbaitspöt, där det ofta blir mest att veva in fisken.

Jerkspö verkar nog inte så frestande. Tack för tipset, något speciellt märke ni kan rekomendera ?
Citera
2008-12-12, 20:43
Medlem
Tjatar på;Beastmaster är det mest prisvärda jag har,klår många dyrare spön på alla sätt.
Citera
2008-12-12, 20:53
Medlem
Adrenalin84s avatar
jerk fiske e otroligt roligt =] men jag föredrar haspel....
Citera
2008-12-12, 21:39
Medlem
Silverturks avatar
När jag väljer spö är det inte märke eller pris jag går efter, utan hur spöt beter sig när man svingar det.

De spön jag väljer ska hela spöt svaja till om man "svänger" med det. Jag är ganska säker på att detta kallas "djup aktion", när hela spöt arbetar. Normalt sett är det oftast enbart spetsen, eller de övre 3-4 dm som rör sig, och den nedersta delen är helt stel. Dessa tycker jag är riktigt härliga att drilla fisk med, då hela spöt jobbar och det känns ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in