• 1
  • 2
2008-12-11, 20:35
Bannlyst
Jag har nyligen startat en blogg och jag undrar nu hur pass lagligt det är att klistra in en bild i bloggen från ex google. Antar att detta inte är särskillt lagligt, undrar nu var man får tag på lagliga bilder. Det enda som jag har hittat är http://www.sxc.hu/index.phtml Men där finns det inte så mycjket bilder som jag vill ha (bloggen handlar om foto). Jag vill alltså ha bilder på olikar kameror ex http://www.panicmanual.com/wp-conten...ikond90_hd.jpg Var kan jag hitta sådanna bilder?
Citera
2008-12-11, 21:14
Medlem
Carbonites avatar
Finns nog några bilder på www.fotoakuten.se
Annars kan du bara söka på gratis bilder på google. Några av dem borde vara på kameror.
Citera
2008-12-11, 21:22
Medlem
Kaustis avatar
Just bilder på kameror är väl inte så farligt tror jag. Så länge bloggen inte handlar om riktigt upprörande saker (porr, nazism osv) så kan du känna dig lugn.

Vad exakt skriver du om på sidan? Tillverkarna av kamerorna är nog bara glada att bilderna sprids. Så läge du inte sysslar med hutlöst tokiga saker som sagt.
Citera
2008-12-11, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Just bilder på kameror är väl inte så farligt tror jag. Så länge bloggen inte handlar om riktigt upprörande saker (porr, nazism osv) så kan du känna dig lugn.

Vad exakt skriver du om på sidan? Tillverkarna av kamerorna är nog bara glada att bilderna sprids. Så läge du inte sysslar med hutlöst tokiga saker som sagt.

Jag skriver om kamerorna, länkar till recentioner m.m. Då tyckte jag även att det kunde vara kul att ha en bild på dessa. Ta gärna en titt www.pspalatset.blogspot.com Nu har jag ju som sagt tagit bort bilderna då jag blev lite nojig. Nej det handlar inte om porr lr så, men det är väl änå någon som "äger" bilderna och kan man då bara t dom hur som hällst ?
Citera
2008-12-12, 00:02
Medlem
Pressbilder från tillverkarna?
Citera
2008-12-12, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Pressbilder från tillverkarna?

Vad menar du? tror du man kan använda dessa?
Citera
2008-12-12, 01:17
Medlem
EssKungs avatar
Ingen fara, lägg upp dom bilder du hittar. Inte för att jag vet nåt, men tror knappast någon kan stämma dig utan att ge dig en varning och några veckor på dig att ta bort bilden först.
Citera
2008-12-12, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veneno
Vad menar du? tror du man kan använda dessa?
Glöm inte bort att göra källhänvisning till dem så bör det inte vara några problem, så länge du håller dig saklig i recensionerna.
Citera
2008-12-12, 03:14
Medlem
Ta kontakt med respektive tillverkare och fråga dom???
Citera
2008-12-12, 08:10
Medlem
otec_sates avatar
Äh, du kan nog köra på friskt och använda bilder på din blog.

Däremot för att ta det hela lite vidare; om man, istället för att ladda upp en "stulen bild" och använda på sin hemsida, tar och direktlänkar till bilden där den ursprungligen finns publicerad, men så att det ändå ser ut som att "bilden finns på min hemsida"... Fattar ni hur jag menar? Är det "lagligt"?
Citera
2008-12-12, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av otec_sate
Äh, du kan nog köra på friskt och använda bilder på din blog.

Däremot för att ta det hela lite vidare; om man, istället för att ladda upp en "stulen bild" och använda på sin hemsida, tar och direktlänkar till bilden där den ursprungligen finns publicerad, men så att det ändå ser ut som att "bilden finns på min hemsida"... Fattar ni hur jag menar? Är det "lagligt"?

Ja det tycker iaf jag låter lite värre än att bara lägga upp bilden för att sedan hänvisa till den riktiga ursprungliga länken.
Citera
2008-12-12, 12:36
Medlem
]CraP}s avatar
De flesta tillverkarna har pressbilder på sina hemsidor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in