2008-12-11, 19:29
Medlem
abdi_agas avatar
Hej

Jag har ett par joggingskor inköpta (och utprovade för mina fötter) på löplabbet för ca 5 år sedan. Jag har till och från sen dess försökt komma igång med joggning vilket egentligen aldrig lyckats... förrän nu. Sammanlagt har jag under dessa fem år sprungit kanske 75 km med skorna. Nu har jag dock lyckats jogga regelbundet (fem km per gång) i ungefär två månader och sammanlagt under denna tid sprungit kanske 12 mil. Allt känns bra, konditionen har ökat och det gör inte längre lika ont i benen efteråt, bortsett från lite känningar i knäna i början av passen och lite känningar i knän och vader efter. Ingenting som gör jätteont dock.

Nu till min fråga:
Hur mycket påverkar det skorna att de legat praktiskt taget oanvända i ca fem år? Jag har inte sprungit tillräckligt mycket med dem för att fysiskt slita ner dem men kan löparskor torka och bli sämre utan användning? Skall jag köpa nya eller använda mina gamla ett tag till (har som de flesta rätt dåligt med pengar såhär innan jul . Givetvis skulle jag kunna känna efter hur skorna känns men eftersom jag är en så nybliven joggare vet jag inte riktigt hur det skall kännas. Är det tex normalt att knäna känns lite i början av ett asfaltspass för att sedan sluta märkas?
Citera
2008-12-11, 20:05
Medlem
MoneyMikes avatar
Har för mig att jag läst nånstans att det är nån gas i stöddämpningen som försvinner med tiden...
Rekommenderas att köpa nya vartannat år eller 100 mil typ.
Men dom håller säkert än om du knappt använt dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in