2008-12-11, 16:49
Medlem
Learys avatar
Jag fick under en debatt angende vrldsekonomi hra om en konspiration som kortfattat sa att Adam smith blev mutad (eller snarare fick betalt) av bank of england p uppdrag att skriva hans bok angende hans syn p vrldsekonomin och kapitalismen fr att de p ngot stt skulle tjna pengar p att folk brjade gra affrer enligt denna princip.

r det ngon som hrt ngot om denna konspiration, och finns det verhuvudtaget ngot vettigt underlag/bevis fr det?

Personligen blev jag irriterad fr att jag tycker det verkar som en idiotisk konspiration som inte verkar trovrdig alls.

beklagar ver att jag inte nrmare kan frklare konspirationen med detaljer, men om nn hrt denna konspiration s fr de grna hjlpa mig!
Citera
2008-12-11, 16:54
Bannlyst
Det finns en myt om frihandel som r att vstvrlden skall ha frlorat p frihandel. Verkligheten r att plundringen av 3:e vrlden blivit nnu mer efektiv med infrandet av frihandel. Ngon mste ha betalat Adam Smith s varfr inte BoE?

Problemet med frihandel r att vissa lnder avvecklat sin matproduktion. Nu kan du helt pltsligt inte kpa mat p den fria markaden och vi har svlt i mnga lnder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in