• 1
  • 2
2008-12-11, 22:42
Medlem
brolijas avatar
Jo precis, det var så första gången.

Men nu kommer jag inte ens in till välja partition, då det istället kommer upp en ruta "okej du har ingen håddisk du måste typ skaffa dig en håddisk".

Antar att jag måste göra någon inställning så att jag får en hårddisk?

Citera
2008-12-11, 22:49
Medlem
Du har ändrat din bootordning så att den bootar från hårddisken först? Om du då inte har något installerat blir de jobbigare eftersom de inte finns nåt operativsystem att ladda. Jag tycker att du ska ha cd som först boot. Sen hårddisken. De behöver du inte ändra på när du väl installerat ditt operativ. Har du ingen bootbar cd i burken så kommer datorn att boota från hårddisken som är ditt andra bootval.
Citera
2008-12-11, 22:55
Medlem
brolijas avatar
Jo precis, det är vad jag har gjort. Och då kommer jag till första sidan av "Installation XP" där jag kan välja mellan att instrallera / reparera / avsluta. När jag trycker på installera, så kommer det upp "blablabla saknar håddisk", likaså reparera. Det enda som fungerar är avsluta, vilket är tråkigt.

Det är en bärbar dator, så nog är det en håddisk i den.
Citera
2008-12-11, 23:04
Medlem
Har du pillat med BIOS och kanske tagit bort hddn? Ladda standardinställningarna i BIOS och se om de löser sig då.
Citera
2008-12-11, 23:15
Medlem
brolijas avatar
Tack för ditt försök av hjälp

"Det går inte att hitta någon håddisk på datorn.

Kontrollera att håddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvaru-konfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installations-program eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationen kan ite fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta."

Antar att det är BIG kört för min del då detta är min gamla skoldator från IT gymnasiet, det vill säga att jag inte har en kartong, en skiva eller något annat roligt som följer med en dator. Har ingen aning om vad det är för grejjer som sitter i, det är en IBM. Ska jag lägga den under sängen och fokusera på annat i livet? Eller finns det en ljusglimt någonstanns?
Citera
2008-12-11, 23:18
Medlem
Testa med nån annan bootskiva istället då. Låter ju konstigt iaf. Försvann bara hårddisken? Tanka ner nån linuxdist och testa med de istället, tex ubuntu.
Citera
2008-12-12, 00:08
Medlem
sten.bs avatar
Om det har legat Vista i den tidigare och det är en modern dator så måste du gå in i BIOS och under Device ändra inställningen AHCI till SATA. Annars hittar du inte HD.
Citera
2008-12-12, 00:46
Medlem
brolijas avatar
Den är 3 år gammal. Finns inget om device i BIOS, faktiskt inget som har med håddiskar att göra. Jag kan inte förstå hur jag nu ska få datorn att fatta att det sitter en håddisk i. Det känns som försöka få den döde kvinnan att förstå att det är ett nymfo som är inne i henne... typ samma scenario..
Citera
2008-12-12, 01:13
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Den är 3 år gammal. Finns inget om device i BIOS, faktiskt inget som har med håddiskar att göra. Jag kan inte förstå hur jag nu ska få datorn att fatta att det sitter en håddisk i. Det känns som försöka få den döde kvinnan att förstå att det är ett nymfo som är inne i henne... typ samma scenario..

Det måste finnas en inställning för HD. Sök efter SATA. Hårdisken finns där annars hade ingenting startat eftersom själva bootsektorn ligger på HD.
Lycka till.
Citera
2008-12-12, 01:43
Medlem
brolijas avatar
Jag uppskattar verkligen all hjälp. Men det finns då ingen sök funktion, och jag har nu varit inne i alla menyer och sub menyer, det finns inget att ändra i SATA eller håddisk vägar..

> Config - Här finns bara enabled eller disabled alternativ hos alla saker
> Date/Time - klockslag och daturm
> Security - Bara enabled och disabled alternativ
> Startup - Välja network och boot rang
> Restart - Startar om

Citera
2008-12-12, 16:27
Medlem
Citat:
When attempting to install Windows XP or a previous version on an AHCI-enabled system, setup will fail with the error message "setup could not detect hard disk drive..." since no drivers will be found for accessing the SATA controller/s. This problem can be corrected by either using a floppy disk or by slipstreaming the appropriate drivers into the Windows XP installation CD, or by turning on IDE emulation in the BIOS settings if it's available (usually labelled COMPATIBILITY or ACPI).

Taget från http://en.wikipedia.org/wiki/Advance...ller_Interface.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in