• 1
  • 2
2008-12-11, 12:58
Medlem
brolijas avatar
Jag har fått tag på XP home.

Jag har zipat upp den och det blev en bin en cue och en nfo fil.
Jag brände då ner de tre filerna på en vanlig cd, utan några konstigheter, alltså Nere -> burn new cd -> burn.

Nu när jag ska reboota den andra datorn fungerar det inte, antar att jag brännt fel.. Så hur ska jag gå tillväga? Måste jag använda en speciell funktion/ ett program när jag bränner?

Mycket tacksam för svar
Citera
2008-12-11, 13:03
Medlem
Dronkens avatar
Du måste bränna det som en "Cd image" elr "DVD ISO Image" beroende om du bränner de på cd elr dvd.

Antar att du bara bränt ut de som data på en skiva, och då kommer den inte kunna boota!
Citera
2008-12-11, 13:05
Medlem
brolijas avatar
Ska ske sir, tack för svaret!
Citera
2008-12-11, 13:08
Medlem
brolijas avatar
En snabb idiotisk fråga..

Nu har jag klickat på bränn image, men kan inte välja bin filer? Bara Cue filen. Går dock att väja "se alla filformat" och då kan jag välja bin filen. Så vilka eller vilken fil ska jag bränna?
Citera
2008-12-11, 13:19
Medlem
sommarlovs avatar
Egentligen cue filen, men nero är säkert smart nog att kunna bränna bin utan en cue.
Citera
2008-12-11, 13:32
Medlem
Dronkens avatar
Nu förutsätter jag att han har Unix elr dyligt Då han postar sin förfrågan i Överiga operativsystem och således kanske använder k3b, men de ska nog likt nero klara att bränna det på Bin filen!

M/h :P
Citera
2008-12-11, 14:48
Medlem
ugge_das_boots avatar
jag är en boot
Citera
2008-12-11, 15:40
Medlem
undefs avatar
Vad fan har det här med Övriga Operativsystem att göra?
Citera
2008-12-11, 15:59
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dronken
Nu förutsätter jag att han har Unix elr dyligt Då han postar sin förfrågan i Överiga operativsystem och således kanske använder k3b, men de ska nog likt nero klara att bränna det på Bin filen!

M/h :P
Det finns en neroversion till GNU/Linux
Sedan så tror jag inte att fallet är att h*n använder ett OS utöver Windows eller MacOS.
Citera
2008-12-11, 16:49
Medlem
SLOBs avatar
Flyttas till rätt forum.

/mod
Citera
2008-12-11, 19:04
Medlem
brolijas avatar
Ska sanningen fram så trodde jag att jag var i rätt forum, vi snackar om en äkta newbie när det kommer till OS. Alltså mig.

Jag har nu efter jobbet lyckats med bedriften att få datorn att tro att den inte har några hårddiskar. Jag formaterade båda diskarna och trodde mig ha installerat XP då datorn startades om automatiskt efter att det stod "installerar XP". Jag gick då in och ändrade i Bios så att den skulle starta med håddsikarna inte CD skivan. Jodå nu sitter man i skiten, det går inte att starta datorn mer än till IBM:s startbild, och det går inte att reparera/installera XP eftersom det inte finns några hårddiskar...

Underbart! Såå är det någon som har ett eller två förslag?
Citera
2008-12-11, 19:40
Medlem
.Kandidatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Ska sanningen fram så trodde jag att jag var i rätt forum, vi snackar om en äkta newbie när det kommer till OS. Alltså mig.

Jag har nu efter jobbet lyckats med bedriften att få datorn att tro att den inte har några hårddiskar. Jag formaterade båda diskarna och trodde mig ha installerat XP då datorn startades om automatiskt efter att det stod "installerar XP". Jag gick då in och ändrade i Bios så att den skulle starta med håddsikarna inte CD skivan. Jodå nu sitter man i skiten, det går inte att starta datorn mer än till IBM:s startbild, och det går inte att reparera/installera XP eftersom det inte finns några hårddiskar...

Underbart! Såå är det någon som har ett eller två förslag?

Okej såhär är det. Det du gjort är att ta bort alla partitioner på datorn. När du sätter i XP skivan och startar datorn så kommer det upp. Tryck på valfri tangent om du vill starta med CDskiva. Gör det det sedan ska du välja installera Windows XP, tror att det är enter man ska trycka då. Sen kommer du till en skärm där du väljer vilken partition du vill installera på. Eftersom du inte har något så skapar du en partition, det står nere på sidan vilken knapp det är. Tror jag. När partitionen är klar väljer du att installera på den delen. Du kan behöva formatera. Då ksa det installeras. Alltså ska du börja om från början för det verkar som om något blivit galet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in