Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Nordkorea har väl inte ens mediciner? Det är väl bara importerade preparat som enbart administreras till Den käre ledaren och hans innersta krets?

De importerar även enorma mängder av kemikalier
som kan användas till framställning av astmamedicin
och till raffinering av heroin.
Uppenbarligen lider hela Nordkorea av kronisk astma.
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Det är däför Kuba har tvåsiffrig tillväxt när alla andra har 0?
Kubas ekonomi har en tillväxt på kanske 5-8%.
Hur den påverkas av den ekonimiska krisen i resten av världen
(mindre turister till Kuba) får framtiden utvisa.
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Eller att Sovjet hade högre tillväxt än USA i princip hela tiden? Tillväxtrekordet hålls av Stalins och planekonomins Sovjet.
Sovjet hade högre tillväxt än USA under kanske hälften av sin existens,
under själva industrialiseringsfasen, när ekonomin fortfarande var primitiv,
produktionen kunde mätas i ton, kubikmeter och TWh och byrokraterna
som skulle styra systemet kunde hänga med.
Därefter följde stagnation under de återstående två, tre årtiondena
av Sovjets fortlevnad.
Vad Kubas och Sovjets över tiden låga och ojämna tillväxt
har med apoteksmonopol att göra förstår jag dock inte.