2008-12-12, 15:15
  #13
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Nordkorea har väl inte ens mediciner? Det är väl bara importerade preparat som enbart administreras till Den käre ledaren och hans innersta krets?
Bara för att de inte har några mediciner inne betyder ju inte det att det inte rör sig om apotek. Någon gång kanske de får in en pall med Panodil eller något, och då får de apoteksanställda i Pyongyang bråda dagar...
Citera
2008-12-13, 13:55
  #14
Medlem
nymans avatar
När dom införde privata apotek i Norge så steg priserna väldigt och dom har fortfarande inte gått ner till den prisnivån som var tidigare men det är ju ingen överaskning eftersom i stort sett alla privatiseringar leder till högre priser.
Så vad har vi att vänta oss i Sverige jo högre priser och glada kapitalister.
Citera
2008-12-13, 14:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Då dröjer det inte länge förrens vi får den första svältkatastrofen i Sverige eller en ekonomi som går att jämföra med tredje världens u-länder. Till detta en galopperande inflation med allmän brist på mat, diverse varor och importprodukter.

Det är däför Kuba har tvåsiffrig tillväxt när alla andra har 0? Eller att Sovjet hade högre tillväxt än USA i princip hela tiden? Tillväxtrekordet hålls av Stalins och planekonomins Sovjet.
Citera
2008-12-13, 15:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Det är däför Kuba har tvåsiffrig tillväxt när alla andra har 0? Eller att Sovjet hade högre tillväxt än USA i princip hela tiden? Tillväxtrekordet hålls av Stalins och planekonomins Sovjet.

Levnadsstandarden var urusel i Sovjet Unionen och hela östra Europa jämfört med USA och den demokratiska delen utav Europa. BNP per capita var alltid mycket lägre i de kommunistiskt styrda länderna. F.d. Jugoslavien var även det mycket fattigare än andra demokratiska västländer i Europa trots att propagandan ville säga något annat. Spanien som dock var en diktatur men som helt tillät öppen och fri marknadsekonomi lyckades komma med i G9. Nyckeln heter fri marknadsekonomi och fritt företagande samt frihandel och öppna gränser mot andra utvecklade länder. Jämför t.ex. Slovienien i dag och under socialismen? Gör samma sak med Tjeckien, Polen, Slovakien och Ungern? Du kommer fram till att länderna utvecklats i enbart positiv ekonomisk riktning sedan fri marknadsekonomi infördes i dessa tidigare kommunistiska/socialistiska/diktatoriska länder.

Kuba är sedan fortfarande att räkna som ett u-land utan någon vidare industriell eller teknisk kompetens. Länder i tredjevärlden kan inte jämföras med I-länder i Europa och Nordamerika på det sättet.
__________________
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-13 kl. 15:32.
Citera
2008-12-13, 18:07
  #17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Nordkorea har väl inte ens mediciner? Det är väl bara importerade preparat som enbart administreras till Den käre ledaren och hans innersta krets?

De importerar även enorma mängder av kemikalier
som kan användas till framställning av astmamedicin
och till raffinering av heroin.

Uppenbarligen lider hela Nordkorea av kronisk astma.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Det är däför Kuba har tvåsiffrig tillväxt när alla andra har 0?

Kubas ekonomi har en tillväxt på kanske 5-8%.
Hur den påverkas av den ekonimiska krisen i resten av världen
(mindre turister till Kuba) får framtiden utvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Eller att Sovjet hade högre tillväxt än USA i princip hela tiden? Tillväxtrekordet hålls av Stalins och planekonomins Sovjet.

Sovjet hade högre tillväxt än USA under kanske hälften av sin existens,
under själva industrialiseringsfasen, när ekonomin fortfarande var primitiv,
produktionen kunde mätas i ton, kubikmeter och TWh och byrokraterna
som skulle styra systemet kunde hänga med.

Därefter följde stagnation under de återstående två, tre årtiondena
av Sovjets fortlevnad.


Vad Kubas och Sovjets över tiden låga och ojämna tillväxt
har med apoteksmonopol att göra förstår jag dock inte.
Citera
2009-01-01, 02:26
  #18
Medlem
Guttorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
När dom införde privata apotek i Norge så steg priserna väldigt och dom har fortfarande inte gått ner till den prisnivån som var tidigare men det är ju ingen överaskning eftersom i stort sett alla privatiseringar leder till högre priser.
Så vad har vi att vänta oss i Sverige jo högre priser och glada kapitalister.

Intressant! har du någon källa på uppgiften om prisnivån i Norge? Eftersom det fortfarande är staten som sätter prisnivåerna för blåreseptordningen (läkemedel som ingår i frikortet), så undrar jag hur fanken prisnivån kan ha stigit.
Citera
2009-01-01, 04:52
  #19
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Kuba är sedan fortfarande att räkna som ett u-land utan någon vidare industriell eller teknisk kompetens. Länder i tredjevärlden kan inte jämföras med I-länder i Europa och Nordamerika på det sättet.
Kuba har världens bästa kompetens på ekologiskt jordbruk. Det kommer att bli allt viktigare i takt med att jordbruket måste energieffektiviseras. Kubas utbildningssystem är oerhört bra för att vara ett U-land.

Sen är Kubanernas hälsa på samma nivå som vissa I-länder. På vissa punkter slår de tex USA.
Citera
2009-01-01, 15:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Kuba har världens bästa kompetens på ekologiskt jordbruk. Det kommer att bli allt viktigare i takt med att jordbruket måste energieffektiviseras. Kubas utbildningssystem är oerhört bra för att vara ett U-land.

Sen är Kubanernas hälsa på samma nivå som vissa I-länder. På vissa punkter slår de tex USA.

Kuba är heller inte en riktigt socialistisk stat av det äldre måttet och man har te.x öppnat landet för dollarn och tillåtit Påven att göra statsbesök osv. Det är även möjligt för utlänningar att investera i landet och jag har för mig att man inom snäva gränser får lov att driva viss "privat" företagsamhet. Turismen har också ökat markant under den senaste tiden. Man har fina rena stränder, god mat, trevlig befolkning, bra klimat och infrastruktur samt en del historiska sevärdheten och vacker arkitektur på sina håll.

Hade man te.x haft ett traditionellt socialdemokratiskt styre med bland ekonomi(sund balans mellan statligt och privat) tror jag att landet faktiskt på sikt hade kunnat bli lyckat och lockat till sig rika kapitalister från Europa, Asien och USA med tanke på att befolkningen i genomsnitt har en bra utbildning och kompetens. För strikt socialism sätter nog ändå sina käppar i hjulen här och där.
Citera
2009-01-01, 16:08
  #21
Medlem
Precis räkna dem som har monopol.

Sverige kommer jag på, om Iran og Nordkorea har samma så blir jag ikke förvånad.
Citera
2009-01-01, 18:11
  #22
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Kuba är heller inte en riktigt socialistisk stat av det äldre måttet och man har te.x öppnat landet för dollarn och tillåtit Påven att göra statsbesök osv. Det är även möjligt för utlänningar att investera i landet och jag har för mig att man inom snäva gränser får lov att driva viss "privat" företagsamhet. Turismen har också ökat markant under den senaste tiden. Man har fina rena stränder, god mat, trevlig befolkning, bra klimat och infrastruktur samt en del historiska sevärdheten och vacker arkitektur på sina håll.

Hade man te.x haft ett traditionellt socialdemokratiskt styre med bland ekonomi(sund balans mellan statligt och privat) tror jag att landet faktiskt på sikt hade kunnat bli lyckat och lockat till sig rika kapitalister från Europa, Asien och USA med tanke på att befolkningen i genomsnitt har en bra utbildning och kompetens. För strikt socialism sätter nog ändå sina käppar i hjulen här och där.
Den främsta anledningen till Kubas dåliga ekonomi är inte statsstyret utan USAs handelsembargo även om jag kan hålla med om att statsstyret har en viss negativ påverkan. USAs handelsembargo märktes av när sovjetunionen föll. Helt plötsligt hade Kuba stora problem med import och export. GDP rasade på kort tid till endast 30% eftersom USA förhindrade handel med omvärlden.
__________________
Senast redigerad av JackBlack 2009-01-01 kl. 18:14.
Citera
2009-01-02, 10:40
  #23
Bannlyst
I Iran kan vem som helst öppna apotek. Någon som hänger med till Mahmoods privatägda apotek?
Citera
2009-01-02, 20:41
  #24
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guttorm
Intressant! har du någon källa på uppgiften om prisnivån i Norge? Eftersom det fortfarande är staten som sätter prisnivåerna för blåreseptordningen (läkemedel som ingår i frikortet), så undrar jag hur fanken prisnivån kan ha stigit.

Det är priserna på receptfria läkemedel som har stigit i Norge. För dem finns ingen prisreglering, och vad jag förstått kommer det bli fri prissättning även i Sverige för receptfria läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in