2008-12-11, 00:01
  #1
Medlem
Kan man hitta statistik på såna frågor? Vad heter t ex tysklands statliga apotek?
Citera
2008-12-11, 00:02
  #2
Medlem
Serbien är det enda jag vet. Finns apoteker överallt haha.
Citera
2008-12-11, 00:09
  #3
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Kan man hitta statistik på såna frågor? Vad heter t ex tysklands statliga apotek?

Sverige har som ensamt EU-land monopol pa apotek.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apotek

I Tyskland heter apotek "Apotheke".
Citera
2008-12-11, 01:03
  #4
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Kan man hitta statistik på såna frågor? Vad heter t ex tysklands statliga apotek?

Det är enklare att räkna de som har apoteksmonopol,
d.v.s. Sverige, Nordkorea och Kuba (sägs det i.a.f.)
Citera
2008-12-11, 01:13
  #5
Medlem
Guttorms avatar
Eftersom monopolet i sverige är inne på sitt sista år så är svaret snart Kuba och Nordkorea.
Citera
2008-12-11, 01:54
  #6
Bannlyst
1 juli 2009 kommer apoteksmonopolet att avskaffas.
Citera
2008-12-11, 02:05
  #7
Medlem
Det finns säkerligen flera länder som har statliga apotek, men Sverige, Nordkorea och Kuba är ensamma om att ha statliga apoteksmonopol.
Citera
2008-12-11, 17:15
  #8
Avslutad
Som sagt, i dagsläget är det bara Nordkorea, Kuba (ev. var det Libyen) och Sverige som har statligt apoteksmonopol.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2008-12-11 kl. 17:18.
Citera
2008-12-11, 18:52
  #9
Medlem
ganglere2s avatar
Ryssland har säkert inte monopol på apotek. Där finns det apotek lite överallt. Tyvärr har då de flesta av dessa småapotek ett väldigt litet sortiment. Man får ofta gå i flera och söka det man ska ha. En stor fördel i Sverige. Svenska apotek har ju nästan allt!
Citera
2008-12-11, 18:57
  #10
Medlem
~HeInZ~s avatar
Hela öst och sydeuropa har vad jag vet inget statligt monopol på Apoteken.Själv har jag en släkting i BIH som driver ett eget Apotek.
Citera
2008-12-11, 19:00
  #11
Bannlyst
Jaha, så ska alla 197 länder som inte har apoteksmonopol räknas upp nu eller nöjer vi oss nu när de 3 länder som har det är uppräknade?
Citera
2008-12-12, 11:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det är enklare att räkna de som har apoteksmonopol,
d.v.s. Sverige, Nordkorea och Kuba (sägs det i.a.f.)

Nordkorea har väl inte ens mediciner? Det är väl bara importerade preparat som enbart administreras till Den käre ledaren och hans innersta krets?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in