• 1
  • 2
2008-12-10, 19:14
Medlem
VemVilleVads avatar
Låt oss säga att när jag slår en människa så gör det inte ont på denna person utan det är bara jag som uppfattar det på detta sätt. För egentligen så har denna person jag slår en helt egenvärld där han egentligen sitter och äter glass?
Det jag menar är att kan det vara så att jag har min egen värld där människor jag träffar inte finns här på riktigt utan bara är inprogramerade i min egen värld? Då dom i själva fallet lever ett liv i sin värld där jag också bara är inprogramerad?
Så alla lever i samma tid och har samma värld men varsin egen värld så vi är egentligen ensamma och kan göra vad vi vill för ingen annan kommer egentligen till skada oavsätt vad vi gör?
Citera
2008-12-10, 19:18
Medlem
Kheperas avatar
Det är väl ungefär sådana tankar som utmärker schizofreni. Om man också tror på dem, d.v.s.
Citera
2008-12-10, 19:21
Medlem
VemVilleVads avatar
Då är det väl bäst jag springer och testar mig med det samma, du verkar ju har alla hönsen hemma så jag ska nog lyssna på dig.
Citera
2008-12-10, 19:30
Medlem
Alla lever definitivt i varsin värld,
men dom överlappar på något sätt.

Sen kan man ju undra hur man kan veta om du slår den andre överhuvudtaget.
Att den personen tror att den äter glass kan ju bero på att det är det den gör.
Vad är mindre långsökt,
att alla andra är schizoida eller att du är det?
Citera
2008-12-10, 19:40
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad
Låt oss säga att när jag slår en människa så gör det inte ont på denna person utan det är bara jag som uppfattar det på detta sätt. För egentligen så har denna person jag slår en helt egenvärld där han egentligen sitter och äter glass?
Det jag menar är att kan det vara så att jag har min egen värld där människor jag träffar inte finns här på riktigt utan bara är inprogramerade i min egen värld? Då dom i själva fallet lever ett liv i sin värld där jag också bara är inprogramerad?
Så alla lever i samma tid och har samma värld men varsin egen värld så vi är egentligen ensamma och kan göra vad vi vill för ingen annan kommer egentligen till skada oavsätt vad vi gör?

Allas verklighets perciption skiljer sig ju lite, vissa mer än andra. Om man ser sig själv som viktigare än andra så ser man bara saker som påverkar dig, man har svårt med empati etc, så på ett psykist plan så kan det kännas som att alla lever i sin egen värld.

De flesta märker inte det förrens det kommer en händelse som tvingar igång den tankeverksahmheten. Produkten av ditt tänkande är din verklighet. Allt som du uppfattar knyts till saker du känner till, din hjärna bearbetar allt i ett rasande tempo, omedvetet ofta drar du slutsatser innan den logiska bedömingen sker, därför påverkas din uppfattning - på så sätt tror jag att du kan leva i din egna värld.
Citera
2008-12-10, 19:51
Bannlyst
grymt bra trådstart

Har säljv funderat i dom här banorna en hel del, mest på "kul" dock.
Ploppar upp många liknade frågor under svamptrippar, ska med intresse följa tråden
Citera
2008-12-10, 21:29
Medlem
Kaplas avatar
Citat:

Detta är ju solipsism. Låter som att du vill ursäkta taskigt beteende genom långa filosofiska omvägar.

Själv anser jag att vi delar en objektiv värld, men tolkar den olika, sinnesintrycken i sig förmedlas via just ens sinne men symboliken och kopplingarna är subjektiva. Det du pratar om är ju som om alla verkligen levde i en helt egen Matrix, inte ens samma sak som Hollywood-Matrixen där alla är inkopplade i samma värld.

Hur är personen du slår och den som äter glassen ens samma person?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism
Senast redigerad av Kapla 2008-12-10 kl. 21:37.
Citera
2008-12-10, 22:24
Medlem
VemVilleVads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Detta är ju solipsism. Låter som att du vill ursäkta taskigt beteende genom långa filosofiska omvägar.

Själv anser jag att vi delar en objektiv värld, men tolkar den olika, sinnesintrycken i sig förmedlas via just ens sinne men symboliken och kopplingarna är subjektiva. Det du pratar om är ju som om alla verkligen levde i en helt egen Matrix, inte ens samma sak som Hollywood-Matrixen där alla är inkopplade i samma värld.

Hur är personen du slår och den som äter glassen ens samma person?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism

Jag försöker inte ursäkte taskigt beteende utan saker man gör påverkar det verkligen andra? Det jag menar är personen jag slår och som samtidigt äter glass är ungefär det jag skrev ovanför. Vet inte om jag har uttryckt mig på ett förvirrande sätt de jag menar med varsin värld är ungefär varsin dimension.

Alla personer finns men vi kan inte påverkar varandra så när jag i "min" dimension slår personen så märker han inte av det utan han äter egentligen glass i sin värld/dimension. Ungefär som en dröm där lever man, slår folk är snäll mot människor, men det påverkar inte dom för dom är inte närvarande i mina drömmar, precis som dom inte skulle vara närvarande i min och andras värld/dimension.
Citera
2008-12-10, 22:56
Bannlyst
Detta är ju bara en urspårad tanke. Du har ju inga som helst grunder till varför det skulle vara så.
Citera
2008-12-10, 23:03
Medlem
VemVilleVads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Detta är ju bara en urspårad tanke. Du har ju inga som helst grunder till varför det skulle vara så.

Vilka grunder har du för att det inte är så
Citera
2008-12-11, 07:20
Bannlyst
Citat:
Vilka grunder har du för att det inte är så

Det är ju lite som att du skulle ha en garderob för varje klädesplagg du äger, vilket verkar lite onödigt.
Citera
2008-12-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Det är ju lite som att du skulle ha en garderob för varje klädesplagg du äger, vilket verkar lite onödigt.
Den analogin känns väldigt konstig,
är människorna klädesplagg och deras världar garderober?
Vem är det som "äger" allihop då, gud?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in