2008-12-10, 16:11
Medlem
Whiterights avatar
Hej

Jag undrar vad som kan tänkas vara bästa eurokontot just nu? Vad har ni? Har själv öppnat ett Eurokonto på Skandiabanken då jag ändå hade dem. Räntan är bara 0,8% men de tar ingen årsavgift eller liknande. Anledningen är såklart att jag vill hedga lite mot den skvalpande svenska kronan.
Citera
2008-12-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteright
Hej

Jag undrar vad som kan tänkas vara bästa eurokontot just nu? Vad har ni? Har själv öppnat ett Eurokonto på Skandiabanken då jag ändå hade dem. Räntan är bara 0,8% men de tar ingen årsavgift eller liknande. Anledningen är såklart att jag vill hedga lite mot den skvalpande svenska kronan.

Är inte helt säkert på detta men vet att man via forex kan spara i euro och dollar men räntan har jag noll koll på, deras vanliga sparkonto ger iaf en bra ränta om man gemför med övriga banker
Citera
2008-12-11, 17:24
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Är inte helt säkert på detta men vet att man via forex kan spara i euro och dollar men räntan har jag noll koll på, deras vanliga sparkonto ger iaf en bra ränta om man gemför med övriga banker

Konstigt, de informerade mig att det inte gick.
Citera
2008-12-11, 17:31
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols

du kan öppna ett konto hos forex som är kopplat till ett VISA-electronkort. Räntan är noll, det kostar 2% att föra över pengar, men i övrigt är det gratis att ha kortet om man använder det minst en gång per år. Minsta startinsats är 100 dollar eller 100 euros.

Har för mig att man kan öppna konton i Parex i en massa olika valutor.

EDIT: taget från parex.se

Öppnande av ett sparkonto – gratis.

Årsränta på sparkonto, privatpersoner:

SEK — 5,6%
LVL — 8,0%
USD — 4,5%
EUR — 5,7%
GBP — 5,0%
DKK — 5,4%
EEK — 6,0%
AUD — 6,0%
RUR — 5,0%

Gäller fr.o.m. 2008-11-28
Citera
2008-12-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
du kan öppna ett konto hos forex som är kopplat till ett VISA-electronkort. Räntan är noll, det kostar 2% att föra över pengar, men i övrigt är det gratis att ha kortet om man använder det minst en gång per år. Minsta startinsats är 100 dollar eller 100 euros.

SEK — 5,6%
LVL — 8,0%
USD — 4,5%
EUR — 5,7%
GBP — 5,0%
DKK — 5,4%
EEK — 6,0%
AUD — 6,0%
RUR — 5,0%

Se där jag har parex men visste inte detta.. blir kanske att göra om sitt sparkonto där till euro, dollarn hade jag inte velat spara i nu när dem trycker en massa nya slantar.
Citera
2008-12-11, 22:32
Medlem
Whiterights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare

SEK — 5,6%
LVL — 8,0%
USD — 4,5%
EUR — 5,7%
GBP — 5,0%
DKK — 5,4%
EEK — 6,0%
AUD — 6,0%
RUR — 5,0%

Jo har funderat lite på Parex men hur är deras ekonomi egentligen? Har för mig att de hade BBB rating eller nåt och är privatägda. Räntan är ju bra men vill ju inte ta några större risker heller. Sen är det väl lettiska bankgarantin som ska gå in först va? Lettland ligger ju rätt pyrt till just nu.
Citera
2009-01-12, 22:08
Medlem
Swedbank?

Finns det något eurokonto inom Swedbank? Finns valutakonto för företag men ja hittar inget på privat. lite surt...
Citera
2009-02-11, 22:05
Medlem
Bumpar denna tråd då jag också söker tips på nån bank/kreditinstitut med hög ränta där jag vill spara mina euro. Jag hade tänkt låsa in lite euro till fast ränta om jag hittar nått bra ställe och ha resten på ett konto med rörlig ränta.

Det enda jag hittat med bra ränta är parex, men de tar väl inte emot några nya insättningar nu.

Så tipps på andra ställen jag kan spara i euro mottages tacksamt.
Citera
2009-02-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteright
Hej

Visste inte ens om att man kunde öppna Eurokonto där. Till mig har de sagt att de inte bedriver valutahandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in