2008-12-10, 02:01
Medlem
SuperMarios avatar
Hej,

Fick ett problem med datorn idag. Lite konstigt, eftersom allt fungerade normalt igår och inga uppdateringar eller annat gjordes. Datorn bootar om precis innan inloggningen, och det poppar upp en blåskärm med ett felmeddelande. Detta itereras i all evighet. Stängde av automatiskt omstart vid fel, och fick fram följande felmeddelande:

"STOP c0000135. Det går inte att hitta en komponent. Det här programmet kunde inte startas eftersom USER32.dll inte kunde hittas."

Jaha, då får man börja felsöka. Hitta följande information som jag följde och nu har utfört:

1. Starta från en WinXP-skiva.
2. Välj att reparera Windows.
3. Knappa in följande:

* cd windows/system32
* ren user32.dll user32.bak (hoppar över eftersom min .dll inte ens existerar)
* expand e:\i386\user32.dl_ c:\windows\system32
* exit

En fil kopieras. Allt ser OK ut. Startar om. Vad händer? Jo, samma j-vla sak som tidigare. Det fungerar helt enkelt fortfarande inte. Varför?

Känns lockande att formatera om c:, men eftersom jag har viktig information på disken så är det inget alternativ. Vad göra nu? Jag var faktiskt riktigt nära att slå sönder datorn, då sådana här små problem får mig smått rasande. Tips på hur man bör gå vidare?

Tacksam för hjälp.
Citera
2008-12-10, 02:43
Medlem
SuperMarios avatar
Drog in en Ubuntu Live-CD och har i varje fall fixat backup av viktig information nu. Det måste ju dock finnas en lösning på det Windowsrelaterade problemet.

Antagligen kommer jag att ge upp inom en snar framtid och formatera C-partitionen. Känns som en trist lösning, eftersom tidigare åtgärder borde fixa problemet. Tveksam till om det blir en installation av Windows XP igen...

Tilläggas skall även att jag kör med Windows XP Home, Service Pack 3 på problemdatorn.
Citera
2008-12-10, 12:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Windowsrelaterade frågor tar vi i det forum som berör Windowsrelaterade frågor.

Övriga dator- och IT-diskussioner -> Datoranvändning - MS Windows

// Mod
Citera
2009-03-28, 11:05
Medlem
Fredrikos avatar
Hej! Jag har precis samma problem. Funderade på att bara koppla in hårddisken till en annan dator med windows och sedan bara kopiera över user32.dll. Någon aning om detta kommer funka?
Citera
2009-03-28, 13:42
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Hej! Jag har precis samma problem. Funderade på att bara koppla in hårddisken till en annan dator med windows och sedan bara kopiera över user32.dll. Någon aning om detta kommer funka?

Enklare är väl att boota en Ubuntu Live-CD (från USB-sticka) och lägga user32.dll på samma USB-minne så slipper du palta med hårdvaran.
Citera
2009-03-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Hej,

* expand e:\i386\user32.dl_ c:\windows\system32
* exit

Ska Du inte byta namn på user32.dl_ till user32.dll?
Citera
2009-03-30, 00:28
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Enklare är väl att boota en Ubuntu Live-CD (från USB-sticka) och lägga user32.dll på samma USB-minne så slipper du palta med hårdvaran.

Har fixat mitt problem nu, kom fram till att den enklaste lösningen var att tanka hem Winterwals "ERD Commander". Riktigt bra program faktist. Något snarlikt med att köra med en Ubuntu-cd bara att detta var precis som windows nästan och var helt enkelt till för att köra om datorn inte startade. Finns många användbara funktioner såsom att byta lösenord om man glömt bort osv.

Om någon vill tanka detta program så finns bara version 2005 eftersom Microsoft köpte upp Winternal (De ville såklart inte att något sådant program skulle finnas^^)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in