2008-12-09, 23:17
Medlem
mrchristers avatar
Hade en mindre krasch dr ett moderkort brann upp och fick ut ett nytt, likvrdigt men inte likadant. Det som hnde var att moderkortet, frmodligen, tog skada av strmspikar och ngra dagar senare brjade det lukta brnt och skrmarna slocknade. Hade ett MSI K9VGM-V och har nu ett ASUS M2N-MX SE PLUS, likvrdigt. Det enda som verkade ha tagit stryk var moderkortet d samtliga komponenter (troligtvis) fungerar p det nya moderkortet.

Det frsta problemet sttte jag p med Vista64. Var precis som att kra utan chipset-drivrutiner, det gick jvligt trgt och minneshanteringen var bortom denna vrld. Med Vista32 gr det bra, bortsett frn prestandan i spel.

I spelen gr sekvenserna hur bra som helst, i fem sekunder. Sedan kommer en "dip" och prestandan sjunker fatalt. Har loggat aktiviteten i Task Manager och bda krnorna gr frn 100% ner till 40-50% med intervaller om 5-10 sekunder. Minnet i sig visar ingen pverkan.

- Heluppdaterat Vista32 SP1
- dxdiag visar DX10
- har bytt chipsetdrivare (nforce 410+geforce 6100)
- har bytt grafikkortsdrivare (geforce 9600gt)
- .NET Framework 3.5

Har jag missat ngonting eller kan ngra andra komponenter ha tagit skada s pass att de fungerar, men endast delvis?

-------------------------------------

Hrdvara:
Athlon64 X2 6000+
2048mb PC5300
Geforce 9600GT 512mb
ASUS M2N-MX SE PLUS
Systemdisk, SATA
Senast redigerad av mrchrister 2008-12-09 kl. 23:21.
Citera
2008-12-10, 02:14
Medlem
tycker att det lter som nn drivrutinskonflikt.

Har du testat benchmarkprogram?
Citera
2008-12-10, 13:52
Medlem
mrchristers avatar
Brjar kunna gissa vad det r.

Tog hem Nvidia SDK 10 s jag kan hrdvaruaccelerera directx frn grafikkortet. Precis samma sak som hnder nu s det r nnting med grafikkortet gissar jag, drivrutin eller vad det kan vara.

Kommer att frska f hem directx. Ngon som vet var man kan f hem den separat till vista32?
Citera
2008-12-10, 15:36
Medlem
mrchristers avatar
Snackat med frsljaren nu och det visar sig att det r moderkortet som inte klarar av att ge strm nog till processorn (125W). Fr ut ett nytt moderkort igen :/
Senast redigerad av mrchrister 2008-12-10 kl. 15:46.
Citera
2008-12-10, 22:35
Medlem
mrkligt mste jag sga. men sknt att ni hittade felet.

hoppas att det funkar bttre nu.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in