Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Där finns ett litet problem, nämligen att människor med vänstervärderingar inte klarar av att driva företag utan att de går omkull.
.
Har alltid vänstertidningar gått dåligt? Jag har en känsla att mycket beror på de allmänna liberaliseringarna i världen sedan 80-talet och Reagan, Thatcher, Sovjets fall med mera. Med andra ord det var färre som ville eller blev tvingade att prenumera på dessa tidningarna.
Följande skala visar hur höger EU:s regeringar är idag:
http://www.politicalcompass.org/euchart
De flesta regeringarna bara för 15-30 år sedan låg snarare i den andra övre kvadranten, vilket skulle ge större utrymme för vänstertidningar. Och som det ser ut idag verkar fler och fler "högerregeringar" agera mer och mer vänster.
Därför kanske pendeln är på väg tillbaka, vilket skulle innebära en ny vår för vänstermedier.
Jag har samtidigt svårt att tro att Arbetet och Aftonbladet har gått dåligt under alla år. När politiken är mer vänster lär de gå bättre än i dagens klimat.
Citat:
Själv tror jag att media med politisk agenda är på väg att förtvina och dö, efter att ha lyckats snubbla på sina egna fötter i flera år.
I Sverige har ja har annat än liberala tidningar nästan försvunnit. Men titta på Murdoch hans filosofi är att medier ska driva sakfrågor och ta ställning från ofta ideologiska ståndpunkter. Fox News är ju ett exempel vars framgång både tittarmässigt och ekonomiskt (kanalen visar stora vinster) beror på att många programledare har tydliga högeråsikter.
Nu når de iofs en publik som har mer pengar och därmed mer intressant för reklamköparna än vänsterfolk.