Flashback bygger pepparkakshus!
2003-08-11, 21:03
Medlem
loks avatar
är detta ett virus eller är det nått annat fel?
Citera
2003-08-11, 21:10
Medlem
Någon systemprocess har kraschat.
Trolige pga. att någon försökt köra DCOM exploiten mot dig.
Koppla inte upp på nätet förrens du scannat din dator efter virus/trojaner blir mitt råd.
Citera
2003-08-11, 21:13
Medlem
loks avatar
jag känner tre pers som har fått detta nu i eftermiddag. två av dom känner inte varandra så det är lite konstigt.
Citera
2003-08-11, 21:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag fick en sådan screen när jag testade DCom exploiten mot mig själv... Kör Windows Update..
Citera
2003-08-11, 21:28
Medlem
loks avatar
inte kan det vara nu fyra personer som blir drabbade av DCOM exploiten samtidigt, när dom är helt oberoende av varandra. Och det är lite svårt att köra Windows Update när datorn stängs av hela tiden.
Citera
2003-08-11, 21:36
äldre konto (old)
Ej medlem
nu kommer jag inte ihåg det här riktigt, då jag inte längre kör XP, utan 2k, men...

om du har nåt viktigt på gång, och tiden inte räcker till, så finns det ett program i %WINDIR%/System32/ som heter shutdown.exe. öppna MS-DOS-prompten och skriv shutdown /?. då visas alla kommandon du kan göra, bl a ett kommando som stannar nedräkningen och ger dig tid att spara ditt arbete. Kom dock ihåg att datorn är rätt så instabil efter det, så påbörja inget nytt arbete efter detta.

du kan ha rätt kul med detta program, förutom att stänga av/avbryta nedräkningen på din dator. du kan bl a även göra dessa saker med andra datorer i ditt nätverk med lite tur/behörigheter.

Mao, om du vill stänga av (-s) datorn (-m) som heter Dator1 (\\Dator1) och ställa tidräkningen (-t) på 5 sekunder (5) ska du skriva såhär:

[code:1]C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -m \\Dator1 -t 5[/code:1]

det är allt jag kommer ihåg just nu.
Citera
2003-08-11, 21:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Tillägg: angående att så många fick det så plötsligt: kan det vara en bugg i en uppdatering som tillhandahålls av windows update tro?
Citera
2003-08-12, 00:07
äldre konto (old)
Ej medlem
sluta använda windows
lr så laddar du ner patchen
http://www.microsoft.com/security/security_bulletins/ms03-026.asp
Citera
2003-08-12, 00:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är en dcom rpc worm lös nu, kallas tydligen för blaser

bästa sättet att skydda dig på är att skaffa en brandvägg och hålla windows uppdaterat. Att använda antivirusprogram är inte heller fel.

Mer: http://www2.flashback.info/scan/viewtopic.php?t=84074
Citera
2003-08-12, 20:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Nån som har nån bra snort regel som upptäcker rpc attacker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in