Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-09, 00:36
Medlem
earlos avatar
Hej!

Har en HP bärbar (2gb ram, 128mb grafik och 200gb hårddisk) som är lite mer än ett år gammal.
På senare tid har jag märkt att fläkten går konstant även fast inte belastningen är särskilt hög eller till och med ingen alls.
Jag använder den bara på kvällarna så den får villa ganska mycket.
Till saken hör också att jag inte har så jätte mycket plats kvar på hårddiskarna.

Var kan problemet ligga? Fläkten borde gå ner på tomgång när den inte belastas. Vad kan man göra?

mvh Earlo
Citera
2008-12-09, 00:58
Medlem
pites avatar
Kan mycket väl vara smuts,damm som samlats i cpu-fläkten samt mellan kylflänsarna.

Kontrollera om du har någon lucka under datorn vid CPUn/fläktutblåset.
Skruva upp denna och rengör. Noggrannt.
Citera
2008-12-09, 04:19
Medlem
Siefmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pite
Kan mycket väl vara smuts,damm som samlats i cpu-fläkten samt mellan kylflänsarna.

Kontrollera om du har någon lucka under datorn vid CPUn/fläktutblåset.
Skruva upp denna och rengör. Noggrannt.

Använd tryckluft på tub för att få bort dammet
Citera
2008-12-09, 07:24
Medlem
p0wnis avatar
Det handlar inte om belastning. Det handlar om temperatur. den går igång 100% vid ett visst temperatur cpun ligger på. säg kanske 75graderC. Förmodligen så stryper du lufttillförseln, eller så är det väl mycket damm smuts.
Har du den på sängen? om så är fallet, lägg något under, lika hög som en snusdosa.
Citera
2008-12-09, 07:49
Medlem
Fixa även en bios uppdatering till den som ibland kan påverka fläkthanteringen men troligen bottnar det i damm i fläkten eller en hårddisk som blir för varm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in