2008-12-08, 23:59
Medlem
Dremacons avatar
Har ett problem jag försöker lösa åt min bror, men jag har absolut ingen aning om hur man ska gå till väga, och mina datorkunniga vänner har varit otillgängliga.

Webbläsarna på hans dator har lagt av. Simple as that. Han sitter på msn så hans internet fungerar som det ska, men ingen webbläsare vill öppna några hemsidor. Han får bara det klassiska felmeddelandet hela tiden. Han fick tipset om att man skulle skriva flushdns i kommandotolken, men hur gör han det? Han måste vara admin tydligen? Finns säkert otaliga trådar om detta ämne, men är långt efter sängdags och jobbet närmar sig med stora steg så orkar inte leta igenom alla trådar efter svar.

Och nej, jag kan absolut inget om datorer när dom börjar krångla. Går det inte att laga genom att banka på den så är jag helt hopplös... I'm a gamer, not a tech...er.
Citera
2008-12-09, 01:27
Medlem
927s avatar
testa klicka på internetalternativ i kontrollpanelen, under fliken avancerat klickar han på knappen återställ. detta gäller för ie7.
vilka skyddsprogram (tex antivirus) finns i den datorn?
Citera
2008-12-09, 17:01
Medlem
Dremacons avatar
Han har Symantec Antivirus om det är till någon hjälp. Fast problemet är inte bara i IE utan även i Firefox. Vilket verkar väldigt skumt...

BTW så funkade det inte att återställa.
Senast redigerad av Dremacon 2008-12-09 kl. 17:04.
Citera
2008-12-09, 17:50
Medlem
927s avatar
ja det tyder ju på nåt annat problem men det var ju lätt att testa det jag skrev. skicka över den här filen till honom, det är bara spara den på skrivbordet, köra den och välja knappen do a system scan and save log file. då kommer en logg visas (txt fil). den sparar han och skickar över den till dej och du postar den här. detta är väldigt enkelt
http://www.trendsecure.com/portal/en...HiJackThis.exe
Citera
2008-12-09, 17:55
Medlem
Jag har samma problem, jag är ganska säker på att det är ny trojan som heter TDSS (googla för mer info).
Citera
2008-12-09, 21:15
Medlem
927s avatar
det är ett rootkit, tidigare har jag sett malwarebytes ta bort denna men man kan bli tvungen att byta namn både på setup filen och på exe filen (när man ska installera/använda MBAm alltså)
Citera
2008-12-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det är ett rootkit, tidigare har jag sett malwarebytes ta bort denna men man kan bli tvungen att byta namn både på setup filen och på exe filen (när man ska installera/använda MBAm alltså)

Jag ska ta och testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in