2008-12-08, 22:59
Medlem
Har nyligen köpt Ellen Hodgson Browns bok "Bankerna och skuldnätet". Mest för att jag är lite av en samlare av samhällsomstörtande litteratur. Jag har ännu inte läst boken, utan tänkte plöja igenom den under julledigheten.

Därför tänkte jag höra om någon läst boken och kan komma med någon slags bedömning av hur boken förhåller sig till ekonomiska och historiska fakta. Boken har, vad jag kan se, ingen fackgranskare som översatt facklitteratur vanligen brukar ha.

(Fel forum kanske. Moderator får gärna flytta den rätt om h*n vill.)
Citera
2008-12-09, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzfan
Har nyligen köpt Ellen Hodgson Browns bok "Bankerna och skuldnätet". Mest för att jag är lite av en samlare av samhällsomstörtande litteratur. Jag har ännu inte läst boken, utan tänkte plöja igenom den under julledigheten.

Därför tänkte jag höra om någon läst boken och kan komma med någon slags bedömning av hur boken förhåller sig till ekonomiska och historiska fakta. Boken har, vad jag kan se, ingen fackgranskare som översatt facklitteratur vanligen brukar ha.

(Fel forum kanske. Moderator får gärna flytta den rätt om h*n vill.)

Hm, verkar intressant .. Har dock inte läst så mkt samhällsomstörtande böcker, är inte en bokläsare egentligen men dessa sorters böcker kan vara intressanta .. Har bara läst litegrann om 9/11 och George Bush .. Har även läst en hel del om dessa plus NWO på internet men många opålitiliga källor, Har du några tips på lite andra böcker som dessa ?
Citera
2008-12-10, 00:34
Medlem
Utgivningen av böcker om konspirationer är ganska liten i Sverige. Förutom Anarchos så finns väl bara Jüri Lina som dock ibland kan vara ganska tendentiös. Han är väldigt insnöad på kopplingen mellan kommunism och frimurare.

På engelska däremot finns det en enorm mängd titlar. Ett tips är att kolla runt på www.amazon.com, sök t.ex. efter författare som David Icke och Jim Marrs och klicka dig vidare. De flesta av de böckerna går också att beställa hos svenska bokhandlare som www.bokus.se.

Ska väl också tillägga att Bankerna och skuldnätet verkar vara en relativt ambitiös bok med litteraturhänvisningar, en lista med ordförklaringar och ett index. Men som sagt var, jag har inte läst den än.
Citera
2009-02-01, 18:22
Medlem
jag har börjat läsa lite av boken, verkar rätt intressant hittills
Citera
2009-02-01, 19:33
Medlem
Har nu läst boken.

Författarinnan tycks ha koll på terminologin osv. Litteraturhänvisningarna ser också ut att vara okej så att man kan kolla upp saker och ting på egen hand. Det som drar ner betyget lite är att översättningen kanske inte är den bästa. Men allt som allt rekommenderar jag boken, även om jag själv är lite skeptisk till ökad statlig inblandning i penningskapandet.
Citera
2009-02-03, 14:33
Medlem
Intressant. Har tänkt köpa boken men visste inte att den fanns på Svenska. Är översättningen verkligen så dålig? Bättre att köpa den Engelska versionen?
Citera
2009-02-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Intressant. Har tänkt köpa boken men visste inte att den fanns på Svenska. Är översättningen verkligen så dålig? Bättre att köpa den Engelska versionen?
Nej, översättningen är inte så dålig att det ska avskräcka från köp. Det var kanske på en handfull ställen jag tyckte att vissa uttryck var lite konstiga. Med tanke på att boken är på hela 500 sidor så är det ju egentligen inget att klaga på.
Citera
2009-02-10, 00:20
Medlem
Bokens innehåll

Hej, här kommer lite info om boken, som jag rekommenderar.

Rubrikerna

1. Den gula tegelväggen: Från guld till Federal Reserve-sedlar.

Om trollkarlen från Oz, guldsmeder, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson, greenbacks, Fed, M1, M2, M3, uppvärdering av medeltiden, hur penningutlånarna tog över England, tallysystemet, Fågelskrämman och Plåtman.

2. Bankirerna erövrar penningmaskinen.

Om kampen för familjens bondgård, Federal Reserve Act från 1913, Feds taktikbok, inkomstskatten, bear ranks och blankningar, hedgefonder och derivat.

3. Förslavad genom skuld

Om tequilafällan, Tysklands ekonomiska under, inflationsbluffen, greenbacks i Kina och folkrörelse i Indien.

4. Skuldspindeln erövrar USA

Om konsumentskuldfällan (husägandets illusion), derivatkrisen, riggandet av finansmarknaderna och bankernas hemliga bankrutt...

5. De magiska skorna: Att ta tillbaks penningmakten.

Om gemensamhetsvalutarörelsen, guldbaggar vs greenbackare, helikopterpengar (Feds nya tomma varmluftsballong), hur skulden likvideras utan att orsaka inflation.

6. Att besegra skuldspindeln: Ett banksystem som tjänar folket.

Om ett nationellt banksystem, räntefrågan, att besegra rövarbaronerna med deras egna vapen, staten som betalar för sig själv, en stat utan skatter eller skuld.

7. Efterord: Kollapsen av ett 300-årigt Ponzi-schema.

Februari 2008: Bubblan spricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in