2008-12-08, 21:56
Medlem
Tiwazs avatar
Hjälp mig nu är ni snälla, jag får inte patchtool att fungera som jag vill. Har ett fönster som jag vill klona bort, finns gott om yta att ta av under fönstret så jag använder patchtool för att markera fönstret och sedan dra markeringen ned på texturen under.

Där finns ju en "on the fly"-preview när man håller musknappen nere, och den ser bra ut, texturen täcker över fönstret. Men när jag släpper musknappen täcks inte fönstret av texturen helt. Den täcks delvis men blir samtidigt mörk och ser helt fördjävlig ut, det är som om det fanns en layerstyle (multiply eller nåt) redan inbakat. Jag fattar inte vad som är fel!

Jag gjorde en bild som illustrerar mitt problem :
http://img150.imageshack.us/my.php?image=kewkyz2.jpg
Citera
2008-12-08, 22:22
Medlem
Patch tool

Patch tool lägger inte helt över utan försöker smälta ihop med pixlar som är runt om kring (om du förstår vad jag menar).

Det finns dessutom inställningar som påverkar resultatet som t ex: Transparent (verktygsfältet bredvid Source & Destination) och Fade Patch selection (högerklicka utanför ditt markerade område så finns det alternativet)

Jag har CS4 men tror att det är detsamma i CS3 också.

Har du inte funderat på att använda Clone Stamp tool eller kanske t o m Vanishing Point (om perspektivet är viktigt).

Hoppas det löser sig!
Lycka till!
Citera
2008-12-08, 22:30
Medlem
avazzas avatar
Precis som föregående säger, använd clone tool, inte patch tool. Patch tool använder du när du ska smälta ihop två grejjer, clone tool använder du för sådana här ändamål.
Citera
2008-12-08, 22:34
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka
Patch tool lägger inte helt över utan försöker smälta ihop med pixlar som är runt om kring (om du förstår vad jag menar).

Det finns dessutom inställningar som påverkar resultatet som t ex: Transparent (verktygsfältet bredvid Source & Destination) och Fade Patch selection (högerklicka utanför ditt markerade område så finns det alternativet)

Jag har CS4 men tror att det är detsamma i CS3 också.

Har du inte funderat på att använda Clone Stamp tool eller kanske t o m Vanishing Point (om perspektivet är viktigt).

Hoppas det löser sig!
Lycka till!

Jo jag vet att den försöker smälta ihop, men jag trodde bara att den försökte det i kanterna och inte "mitt i bilden". Annars kan man ju bara copy/pasta en bit av texturen. Jag hade ju velat att den i princip kopierade texturbiten men jämnade ut kanterna med bakrunden.

Det är 100% opacity i inställningarna. Kanske fungerar det här verktyget helt enkelt inte som jag hade önskat. Jag ogillar att använda Clone Stamp för jag måste klona ganska mkt och jag tycker att texturen förlorar detalj varje gång jag klonar, något som gör att det syns!

Har ingen erfarenhet av att använda vanishing point, care to explain? Perspektivet är nog inte så viktigt i detta sammanhang dock, vill ju bara ersätta en yta med en annan, båda sedda rakt framifrån.

Nåja, jag för försöka lite till. Om någon annan vill ge tips så tar jag gärna emot!
Citera
2008-12-08, 23:01
Medlem
Vanishing tool

Detta verktyg hjälper till att bl a klona in saker som själv ändrar storlek och perspektiv efter en fastställd form som du gjort. Svårt att förklara, bättre att du själv ser... kolla in tutorials om Vanishing Point på youtube.

Om du kör med copy/paste så kan du ju försöka snygga till kanter med smudge eller blur tool. Eventuellt gör du ett eget pattern eller textur och fyller ditt markerade område med.

Hoppas fotot du jobbar med är värt allt jobb
Citera
2008-12-08, 23:15
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka
Detta verktyg hjälper till att bl a klona in saker som själv ändrar storlek och perspektiv efter en fastställd form som du gjort. Svårt att förklara, bättre att du själv ser... kolla in tutorials om Vanishing Point på youtube.

Om du kör med copy/paste så kan du ju försöka snygga till kanter med smudge eller blur tool. Eventuellt gör du ett eget pattern eller textur och fyller ditt markerade område med.

Hoppas fotot du jobbar med är värt allt jobb

Jag testar lite olika metoder nu, verkar fungera okej med clone stamp tool, sen mjuka upp allt med healing brush på lite halvlåg opacitet. Tja värt och värt, detta är inget uppdrag utan jobbar med en stockimage för att lära mig helt enkelt

Saknar dock ett verktyg för att bara kopiera en bit och klistra in med någon "smart seamless"-funktion, alltså att den automatiskt korrigerar kanterna för att passa in i det område man klistrar.

Tack för svaren förresten!
Senast redigerad av Tiwaz 2008-12-08 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in