Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-08, 21:36
Medlem
seilons avatar
Hjärnans funktion
Det vi gör med vår hjärna är att fånga medvetande i tiden genom att organisera och strukturera det vi kallar verkligheten. Allt är en enorm illusion som när man förstår den endast bringar evig lycka och total kärlek till det vi kallar livet.

Vi är evigt liv, världen är inte fysisk i den tro vi har. Den är byggd av 0;or och 1;or.

http://www.ted.com/index.php/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.htm l

^ Jill Bolte som är hjärnforskare berättar hur vår hjärna fungerar i praktiken.

Det finns bara en sak som kan besvara alla tänkabara frågor, och det är oändligheten. Det enda vi kan förklara med livet just nu, eller ögonblicket vi lever i, är att vi är fångat medvetande ifrån samma medvetande. Det kan bara finnas ett medvetande i en oändlighet.

Welcome to the Real World, Neo.

En slutsats jag måste dra ifrån mitt uppvaknade till oändligheten är att något stort måste ske i min livstid, eftersom jag omöjligt kan reinkarnera och glömma. Jag dör varje natt när jag somnar, men vaknar alltid upp i denna verkligheten vi delar. Dock är "dör" inte ett ord som tolkas rätt. Många tror att det är helt slut vid döden, för mig är döden bara en övergång från verklighet till verklighet. Jag menar, om min hjärna dör (inte mitt medvetande, det är inte fysiskt) så fastnar jag bara i en ny verklighet.

Allting är strukturerat i en "mastermind" eller kärna för allt som finns i oändligheten. Vi kan inte förstå det i fullo utan att vara det. Så en dag (säkert flera miljarder år) så kommer vi vara den som skapat allt, och därmed sakna indentitet och veta, se och kunna allt som någonsin existerat, inklusive detta ögonblicket här och nu.

- seilon
Citera
2008-12-08, 23:36
Medlem
Kaplas avatar
Hej Seilon.

Jag tycker du gör samma misstag i denna trådstart som i din förra. Nämligen att du säger: såhär är det.

Folk blir arga på sånt av nån anledning och börjar nog undra vad du vill diskutera eller om du ens är intresserad av att diskutera. Jag ger mig på att börja lite smått. Att världen är uppbygd av är ju förstås din uppfattning om saker och ting, en dualistisk sådan. Du skulle lika gärna kunna säga att världen är uppbygd av Yin och Yang, vilket hade lämnat mycket mer utrymme åt diskussion då 1 och 0 är jävligt exakta matematiska koncept, medans Yin/Yang bättre kan användas för att diskutera kring.

Jill Bolte berättar tyvärr ingenting om hur hjärnan fungerar utöver vad vi redan vet. De flesta inom neurovetenskap inser att deras område står inför ett paradigmskifte då de inte kan förklara allt de vill komma åt med dagens modell. Hon skulle lika gärna kunna prata om en fet syratripp. Faktumet att hon var lärd om kognition och hjärnan innan hennes stroke möjliggjorde henne att beskriva sin upplevelse och sin insikt. Men jag tycker du missförstår henne, hon framstår visserligen som spirituellt övertygad, vilket många vetenskapsmän faktiskt är.

Hur kommer det sig att du omöjligt kan reinkarnera och glömma? Det är väl precis vad du har gjort hittills enligt din egen modell. Varför är du övertygad om att detta är din sista reinkarnation?

Seilon, du är verkligen en inspirerad och inspirerande människa, om än oförsiktig och oskolad. Puss på dig.
Senast redigerad av Kapla 2008-12-08 kl. 23:42.
Citera
2008-12-09, 00:00
Medlem
user_21s avatar
har börjat läsa en bok av Steven Pinker i ämnet. "How the mind works" heter den. nån som har läst den?
Citera
2008-12-09, 00:10
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
har börjat läsa en bok av Steven Pinker i ämnet. "How the mind works" heter den. nån som har läst den?

Har bläddrat kort, och fått den starkt rekomenderad, Pinker verkar spännande, och har skrivit flera böcker som jag vill ta mig an. Är han inte lingvist eller nåt? Var det inte han som började allt snack om memes. Jag tror det är bäst om du helt enkelt berättar om det du läser för tillfället, i den mån du kan och det överhuvudtaget relaterar till hjärnans funktion. Mind och brain är inte samma saker, och det behöver man inte vara nån flummare för att inse.

Jag följer upp mitt tidigare inlägg med vad jag själv går runt och tror om hjärnans funktion. Jag tror helt enkelt det är en slags mottagare/sändare. Medvetandet kan inte lokaliseras till någon punkt i rummet och finns således ingenstans/överallt. Alla människor och andra levande varelser delar samma medvetande, men våra sändare/mottagare är i olika stadier av utveckling, och ger oss olika illusoriska uppfattningar om en och samma egentliga värld.
Senast redigerad av Kapla 2008-12-09 kl. 00:19.
Citera
2008-12-09, 08:25
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Har bläddrat kort, och fått den starkt rekomenderad, Pinker verkar spännande, och har skrivit flera böcker som jag vill ta mig an. Är han inte lingvist eller nåt? Var det inte han som började allt snack om memes. Jag tror det är bäst om du helt enkelt berättar om det du läser för tillfället, i den mån du kan och det överhuvudtaget relaterar till hjärnans funktion. Mind och brain är inte samma saker, och det behöver man inte vara nån flummare för att inse.

Jag följer upp mitt tidigare inlägg med vad jag själv går runt och tror om hjärnans funktion. Jag tror helt enkelt det är en slags mottagare/sändare. Medvetandet kan inte lokaliseras till någon punkt i rummet och finns således ingenstans/överallt. Alla människor och andra levande varelser delar samma medvetande, men våra sändare/mottagare är i olika stadier av utveckling, och ger oss olika illusoriska uppfattningar om en och samma egentliga värld.
Ungefär något sådant tänker jag också. Det faktum att vi har olika kroppar leder till illusionen om separerade medvetanden, när det handlar om olika temporära instanser av samma medvetande. Troligen kommer internet i kombination med BCI lösa det. Vi får se efter Singulariteten
Citera
2008-12-09, 10:10
Medlem
Kaplas avatar
Vad är BCI? Något jag missat eller bara en förkortning jag borde känna till men inte känner igen? Body Computer Interaction? Kevin Warwick har ju beskrivigt svårigheterna vid att beskriva känslan av att kontrollera implantat som problemet med att beskriva en färg, eller beskriva känslan av att ha en hand. Det bara är liksom.
Senast redigerad av Kapla 2008-12-09 kl. 10:15.
Citera
2008-12-09, 18:58
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Vad är BCI? Något jag missat eller bara en förkortning jag borde känna till men inte känner igen? Body Computer Interaction? Kevin Warwick har ju beskrivigt svårigheterna vid att beskriva känslan av att kontrollera implantat som problemet med att beskriva en färg, eller beskriva känslan av att ha en hand. Det bara är liksom.
Tänker snarare på Brain-Computer Interface
Citera
2008-12-09, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Vilket betyder?
Citera
2008-12-10, 09:09
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busmumrik
Vilket betyder?
Hjärn-dator-gränssnitt. Cyberpunkens klassiska nervjack exempelvis.
Citera
2008-12-10, 09:33
Medlem
Fast det är fortfarande en skillnad på att kunna förklara och att kunna förstå...
Citera
2008-12-10, 09:40
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Aha, men ja, det begreppet beskriver väl bättre det jag sa om Warwick också.
Citera
2008-12-10, 11:14
Bannlyst
Fan hon fick ju värsta trippen medans när jag fick stroke så fick jag
bara ont i huvudet.
Dålig stil av mina proppar (3st) att sätta sig så "fel"

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera