2008-12-08, 18:42
Medlem
För det första är det mycket möjligt att jag postar fel. Men jag gör ett försök här.

Jag är i färd med att dra igång en egen verksamhet och vill ha en mailadress i stil med kundtjanst@företagsnamn.se eller mittnamn@foretagsnamn.se.. Ja i den stilen. (endast en adress behövs)

Var vänder jag mig? Erbjuder någon denna tjänst billigt eller rent av gratis?
Citera
2008-12-08, 19:07
Medlem
PocketRockets avatar
Du behöver köpa domänen dittforetag.se, vilket du gör hos ett ombud till "Stiftelsen för Internetinfrastruktur".
Exempel på ett sådant ombud är Loopia http://www.loopia.se/
Dom tar 139 kr/år för en .se-adress.

När du väl har din domän dittforetag.se, behöver du en e-postserver. Du kan antingen skaffa en egen e-postserver som du gömmer hemma i garderoben, eller så betalar du någon annan för tjänsten.
Även Loopia i mitt exempel erbjuder e-posttjänst och serverutrymme för ca 1.700 kr/år inkl. moms om du är företagare och ca 1.000 kr/år inkl. moms om du är privatperson.

Men även här finns det en mängd olika företag som erbjuder serverutrymme och e-post. Loopia är bara ett stort och populärt exempel i mängden.

Alltså, först en domän - sedan en server som domänen pekar till där du har din e-posttjänst.
Citera
2008-12-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Du behöver köpa domänen dittforetag.se, vilket du gör hos ett ombud till "Stiftelsen för Internetinfrastruktur".
Exempel på ett sådant ombud är Loopia http://www.loopia.se/
Dom tar 139 kr/år för en .se-adress.

När du väl har din domän dittforetag.se, behöver du en e-postserver. Du kan antingen skaffa en egen e-postserver som du gömmer hemma i garderoben, eller så betalar du någon annan för tjänsten.
Även Loopia i mitt exempel erbjuder e-posttjänst och serverutrymme för ca 1.700 kr/år inkl. moms om du är företagare och ca 1.000 kr/år inkl. moms om du är privatperson.

Men även här finns det en mängd olika företag som erbjuder serverutrymme och e-post. Loopia är bara ett stort och populärt exempel i mängden.

Alltså, först en domän - sedan en server som domänen pekar till där du har din e-posttjänst.

Du som verkar ha bättre koll, ingår inte det gratis e-post om man beställer ett paket från loopia som är knuten till ens egna domännamn?
Citera
2008-12-08, 19:26
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Du som verkar ha bättre koll, ingår inte det gratis e-post om man beställer ett paket från loopia som är knuten till ens egna domännamn?

Privatpaketet

* 1 GB utrymme · 20 GB trafik / mån
* Fritt antal e-postadresser och alias

Företagspaketet

* 2 GB utrymme · 40 GB trafik / mån
* Fritt antal e-postadresser och alias

Det står på förstasidan.

Edit: Eller menar du om du har domänen från nåt annat företag?
Citera
2008-12-08, 20:39
Medlem
fria epostADRESSER ja...

Som man omderigerar till din vanliga hotmail-adress eller så.
Citera
2008-12-10, 02:01
Medlem
om du är nystartad och inte vill lägga ner flera tusen kronor rekommenderar jag www.one.com . det är nästan gratis i jämförelse. Har 2 konton där som jag har haft i flera år utan några som helst driftstörningar. Där ingår allt för typ 20 kr i månaden.

De enda som har fått problem med dom är dom som lagt upp hemsidor som har genererat otroliga mängder trafik.
Citera
2008-12-10, 03:46
Medlem
Twofishs avatar
Jag utnyttjar LoopiaDNS.

Först köper du mindomän.se och sedan lägger du till den i deras fria dns-tjänst.

Jag dirigerar info@mindomän.se till mitt Gmail-konto.
I Gmail lägger jag till info@mindomän.se under Accounts. Sedan går det att både skicka och ta emot email med den nya adressen.

Ordinarie pris 139:- / år

Edit:
PocketRocket hade ju skrivit nästan samma sak.
Senast redigerad av Twofish 2008-12-10 kl. 03:51.
Citera
2008-12-10, 13:00
Medlem
X00Ls avatar
Loopia är ju helt värdelösa vad gäller vidarebefodring av mail. Du kommer uppleva förseningar med flera timmar, flera gånger i månaden. Totalt värdelöst. Ändå så har dom "uppgraderat" sitt e-post system nyligen, men jag kan intyga att det fungerar fan inte ännu speciellt bra.
Citera
2008-12-10, 13:14
Medlem
rtxs avatar
samtliga domäner under min kontroll kör loopias dns, sen har jag en webbserver som tar hand om all webtrafik, medan Google Apps får ta hand om mailen. Funkar super! Gratisvarianten duger gott till att börja med.
Citera
2008-12-10, 13:27
Medlem
herdens avatar
Jag hade registrerat mig en domän på Binero ( www.binero.se ) som just nu tar 25:- för en .se-adress. Åren efter är det 99 riksdaler som gäller.

Sedan hade jag anmält mig på Google Apps. Gratis för ett vanligt adminkonto med upp till 200 olika inloggningar. Har även bra funktioner som t.ex "Catch-All".

Om du vill ha en hemsida hos Binero kostar det 69:-/mån inkl. moms.
Men e-posten fungerar naturligtvis lika bra även utan en hemsida...
Citera
2008-12-10, 13:46
Medlem
Använder också Google Apps med domäner jag har köpt via Loopia. Fungerar perfekt. Loopia har dessutom rea på domäner för tillfället. En .se domän kostar 9:-
Citera
2008-12-11, 00:42
Medlem
jag förstår inte varför man ska krångla till det när det finns så billiga helhetslösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in